Analyse financiële situatie Bonheiden - Rijmenam (Prof. Matthijs)

Op 3 april 2012

BONHEIDEN

NU *

Aantal inwoners

Oppervlakte in ha

Burgemeester

Duchesne

Coalitie

CVP + Bonheiden-Rijmenam

CD&V + Bonheiden-Rijmenam

Totale inkomsten (in milj)

20942108.86

Totale inkomsten uit belastingen (in milj)

Opcentiemen onroerende voorheffing

Inkomsten uit onroerende voorheffing (in milj)

Percentage aanvullende personenbelasting

Inkomsten uit aanvullende personenbelasting (in milj)

Inkomsten uit andere belastingen (in milj)

Totale uitgaven

Investeringen (in milj)

Personeelskosten gemeente (in milj)

Aantal personeelsleden gemeente

Aantal personeelsleden van het OCMW

Aantal personeelsleden gemeente en OCMW per duizend inw.

Bijdrage aan de OCMW-begroting (in milj)

Bijdrage aan de politiezone (in milj)

Totale schuld (in milj)

Evolutie van de schuld (2000 = 100)

Totale schuld per inwoner

Hoe lezen?

- De totale inkomsten en de totale uitgaven zijn telkens de optelling van de inkomsten uit de gewone en buitengewone dienst samen.

- De personeelsaantallen zijn steeds uitgedrukt in voltijdse equivalenten.

- Haast alle gegevens zijn rechtstreeks overgepompt uit de databanken van het Agentschap Binnenlands Bestuur, ttz de ambtenaren van Vlaams minister Geert Bourgeois, die toezicht houdt op de gemeenten. Alleen de belastingtarieven 2012 en de inwoners 2012 komen van elders: de belastingtarieven werden vergaard voor VVSG, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten, de inwoners komen uit het Belgisch Staatsblad.

- Weet dat de cijfers 'NU' doorgaans gaan over 2010. Het zijn cijfers uit de databanken van het Agentschap Binnenlands Bestuur die gevoed worden met gegevens uit de gemeenterekeningen. Wanneer het aantal personeelsleden per duizend inwoners of de schuld per duizend inwoners werd berekend, werd die berekening uiteraard gemaakt met de inwoners 2010 om correct te zijn. De inwonercijfers in de tabel zijn 2012. Ook de tarieven van personenbelasting en opcentiemen zijn 2012. Net als de burgemeester en de coalitie. Alle andere cijfers zijn 2010, omdat dit de meest recente en volledige gegevens zijn met betrekking tot gemeentefinanciën.

Bonheiden:

Een beheersbaar tekort op de begroting en een lage schuld kenmerken deze lokale openbare financien. Het APB ligt rond het Vlaams gemiddelde en de OV zijn laag. Dit laatste is goed nieuws voor de bezitters en bouwers van onroerend goed. Het niveau van investeringen,  de bijdragen aan het OCMW en de dotaties aan de IPZ zijn als gemiddeld te bestempelen. Er stellen zich niet onmiddellijk problemen met het personeelsbestand.

Conclusie professor Matthijs:  niet onmiddellijk problemen

Bonheiden zit qua fiscaal regime ongeveer op het gemiddelde van de woongemeenten in de stadsrand. De opcentiemen op de onroerende voorheffing (1.150) zijn iets lager dan gemiddeld (1.123), het percentage aanvullende personenbelasting ligt net iets hoger (7,5 tegenover 7,2). Kijken we naar vergelijkbare gemeenten uit de buurt, dan is Keerbergen uiteraard goedkoper (815 en 5,5%), maar ook Steenokkerzeel (900 en 7%) en Zemst (1.100 en 7%) heffen minder belastingen. Lint is dan weer een stuk duurder (1.400 en 8%). Kijken we naar de schuld per inwoner, dan kan Bonheiden wel goede cijfers voorleggen. Per Bonheidenaar torst de gemeente een schuld van 599,07 euro. Zemst (890,83), Lint (1006,22), Keerbergen (1.262,14) en Steenokkerzeel (2.273,67) doen (veel) slechter. Het Bonheidense gemeentebestuur wist de schuld tussen 2006 en 2010 ook met een derde te verminderen. 2010 was geen investeringsjaar en toch overschreden de uitgaven de inkomsten. De twee voorgaande jaren werd overigens nog minder uitgegeven: respectievelijk 1,6 en 1,4 miljoen euro. Het investeringsniveau van het laatste jaar van vorige bestuursperiode werd deze legislatuur dus nog bijlange niet bereikt.