Blij dat er beslissingen vallen maar N-VA heeft toch enig voorbehoud

Op 23 oktober 2011

N-VA - Bonheiden-Rijmenam is verheugd te mogen vaststellen dat er een opening is gekomen in het dossier JOC te Bonheiden. De jeugd in Bonheiden krijgt eindelijk toekomstperspectieven.

Wij hebben wel vragen bij de huidige aangepaste plannen.

Volgens N-VA - Bonheiden-Rijmenam mogen grote gemeentelijke investeringen zoals het jeugd- en ontmoetingscentrum niet exclusief ten goede komen aan een deel van de bevolking.  Ze moeten o.a. ook aan het verenigingsleven de mogelijkheid bieden om maximaal mee te kunnen genieten van dergelijk belangrijk projecten.

Een polyvalente zaal van 200m2 is dan ook te klein om rendabele evenementen te kunnen organiseren, niet alleen voor de jeugdorganisaties maar ook voor de andere verenigingen. N-VA vraagt dan ook aan het gemeentebestuur een aanpassing van de huidige plannen te overwegen en een minimum ruimte te voorzien van 300m2 die eventueel kan opgedeeld worden in mobiele compartimenten. Hiermee kunnen we de jeugd hun lang verwachte JOC bieden én tegelijk ook voldoen aan de vraag van o.a. de culturele verenigingen.

Verschillende groepen samenbrengen met respect voor ieders activiteiten, aangepast aan de leeftijd van de leden/deelnemers,  kan volgens N-VA alleen maar een positieve meerwaarde hebben en de samenwerking bevorderen.

Geld gevonden of een electoraal mirakel?

Het verbaasd ons dat men amper enkele maanden nadat men het JOC-project op de lange baan schoof omwille geldgebrek, nu plotseling wel geld heeft gevonden in de begroting.Wij hopen dat het college rekening heeft gehouden met de financiële verliezen die ook Bonheiden zal moeten slikken door de vereffening van de gemeentelijke holding.  Dat verlies kan tot enkele honderdduizenden euro’s oplopen. Daarbovenop komt nog  de nu al gekende meerkost van 1 miljoen euro voor de bouw van de gemeenteschool.

Wij vernemen via de media dat de verkoop van gemeentelijk vastgoed er mee moet voor zorgen om de nodige middelen te vergaren.

Wij vragen ons af over welk gemeentelijk vastgoed het hier gaat. Het huidige jeugdcentrum? Ontmoetingscentrum De Mart? … Overhaaste beslissingen in het kader van de komende gemeenteraadsverkiezingen bieden volgens ons niet de juiste oplossing.

N-VA - Bonheiden-Rijmenam is dan ook vragende partij om dit onderwerp niet snel door te drukken op de gemeenteraad van november, maar eerst een constructief overleg te voorzien met betrekking tot het te verkopen gemeentelijk vastgoed.

Verkaveling Grote Heide

Eindelijk komt dit uitbreidingsdossier ter sprake! Volgens N-VA - Bonheiden-Rijmenam was dit punt van het bestuursakkoord prioritair. Indien men 5 jaar geleden dit uitbreidingsgebied had aangepakt, zou de gemeente nu financiële middelen genoeg hebben voor het JOC en konden er nu al betaalbare oplossingen aangeboden worden voor onze jeugd op gebied van “huisvesting”.

De prijs van de gronden schieten de hoogte in met als gevolg dat de jongeren van Bonheiden en Rijmenam noodgedwongen moeten uitwijken naar andere gemeenten. Wij hopen dat er daarom voor de toewijzing van deze gronden een gemeentelijk Vlaminvestmodel wordt opgemaakt dat onze jongeren voorrang geeft om in onze gemeente te kunnen blijven wonen.

N-VA - Bonheiden-Rijmenam staat voor creatieve oplossingen

Ook de bouw van de gemeenteschool biedt nog steeds mogelijkheden.

Wij houden rekening met volgende zaken :

1. Een baksteen kost praktisch overal evenveel, maar de grondprijs maakt dat een woning in Bonheiden en Rijmenam bijna onbetaalbaar wordt.

2. Tweeverdieners met kinderen zijn tijdens de schooldagen gaan werken en zijn thuis na de schooluren en tijdens de schoolvakanties.

Naar voorbeeld van de gemeente Brasschaat is het perfect mogelijk op de eerste verdieping van de school wooneenheden voor jonge gezinnen te voorzien. Hiermee heeft men een duidelijke winwin-situatie : de gemeente ontvangt extra inkomsten voor de verwezenlijking van de school en de gezinnen kunnen hun woning verwerven aan betaalbare prijzen. Bovendien heeft deze oplossing ook een ecologisch voordeel : minder woon-schoolverkeer , lagere energiekosten, ….