Een eigen huis... een plek onder de zon...

Op 21 november 2011

Slechts twee gemeentes in onze regio lieten in 2010 een daling van het aantal inwoners optekenen: Schelle en Bonheiden (Het Nieuwsblad, 20 januari 2011).

Als u de prijzen van de gronden en van de huizen in Bonheiden – Rijmenam even bekijkt is dat geen toeval. Zeker voor jonge en minder gegoede mensen zijn deze prijzen niet meer betaalbaar waardoor ze moeten uitwijken naar andere gemeentes.

N-VA Bonheiden – Rijmenam heeft er daarom ook steeds voor geijverd om werk te maken van de verkaveling van de grote Heide. Alhoewel dat dit al in het bestuursakkoord van 2006 werd opgenomen, maakt onze gemeente er nu pas werk van. Indien men 5 jaar geleden dit uitbreidingsgebied had aangepakt, zou de gemeente nu financiële middelen genoeg hebben voor het KJOC en konden er nu al betaalbare oplossingen aangeboden worden voor onze jeugd op gebied van “huisvesting”. Het is voor N-VA dan ook onbegrijpelijk dat men dit dossier zo lang heeft uitgesteld.

Wij hopen wel dat er voor de toewijzing van deze gronden een gemeentelijk Vlaminvestmodel wordt opgemaakt dat onze jongeren voorrang geeft om in onze gemeente te kunnen blijven wonen.

Ook de bouw van de gemeenteschool biedt mogelijkheden volgens ons. Naar voorbeeld van de gemeente Brasschaat is het perfect mogelijk op de eerste verdieping van de school wooneenheden voor jonge gezinnen te voorzien. Heermee heeft men een duidelijke winwin-situatie: de gemeente ontvangt extra inkomsten voor de verwezenlijking van de school en de gezinnen kunnen hun woning verwerven aan betaalbare prijzen. Bovendien heeft deze oplossing ook een ecologisch voordeel: minder woon – schoolverkeer, lagere energiekosten,…

N-VA Bonheiden – Rijmenam pleit dan ook voor een beleid dat de drempels voor eigendomsverwerving verlaagt, sociale netwerken intact houdt en wonen en blijven wonen in eigen streek mogelijk maakt.