Ex - schepen stapt over naar N-VA

Op 24 januari 2012

Jan Thirion (61), gemeenteraadslid en ex-schepen in Bonheiden zal bij de gemeenteraadsverkiezingen in oktober op de N-VA-lijst staan. Hiermee sluit hij zijn periode bij de partij BR af. “N-VA is een sterke nationale partij”, klinkt het.

Vanaf de gemeenteraad van 25 januari zetelt Jan Thirion als onafhankelijke en niet meer in dienst van de partij van de burgemeester, BR. Thirion was bij het begin van de huidige legislatuur nog een jaar schepen van Onderwijs. “Veranderen van partij gebeurt niet over één nacht ijs. Twee jaar geleden al heb ik voor mezelf de oefening gemaakt welke partij het beste bij me zou passen”, zegt Thirion; “En die keuze viel bij de N-VA van lokaal voorzitter Guido Vaganée. Na de teleurstellende verkiezingsresultaten van 2006 dacht ik aanvankelijk de politiek vaarwel te zeggen. Ook mijn gezondheid was een reden om toen de handdoek in de ring te gooien. Maar uiteindelijk deed ik dat niet. Na een korte bezinningsperiode besloot ik om mijn kiezers trouw te blijven”, zegt het nieuwe bestuurslid van N-VA Bonheiden – Rijmenam. Thirion is van plan om samen met N-VA de uitdagingen te trotseren binnen de gemeentegrenzen. Karel Milis, voorzitter van BR zegt dat Thirion zich wel eens ‘zou kunnen vergissen met de overstap’: Jan vond dat hij een slechte plaats kreeg bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen. Hij was ontgoocheld. Nochtans verliep alles eerlijk. We hebben dan, gezien zijn goede staat van dienst, toegestaan dat hij nog één jaar schepen mocht zijn. Spijtig dat hij nu denkt kans te maken bij N-VA”, zegt Milis, die ontgoocheld reageert. Thirion zegt dan weer dat de partij BR geen slagkracht heeft: “N-VA is een sterke nationale partij. Dossiers die BR niet rond krijgt gezien het lokale karakter, moeten wel lukken bij N-VA.”

23 kandidaten

Thirion trekt samen met 22 andere N-VA-kopstukken naar de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober. Voortaan zetelt hij als onafhankelijk in de gemeenteraad en zal de visie van N-VA Bonheiden-Rijmenam verdedigen. “Jan heeft de ervaring om vernieuwing en traditie over te brengen”, zegt N-VA voorzitter Guido Vaganée. “Met zijn ervaring als schepen en gemeenteraadslid betekent dit een pak ervaring voor onze huidige ploeg. Jan zorgt bovendien voor vernieuwende ideeën en zet de jarenlange traditie van VU-getrouwen voort. We willen met deze stevige lokale afdeling gesteund op federaal vlak zorgen voor een professionalisering van het bestuur in Bonheiden. “ Einde maart wordt de volledige lijkst bekendgemaakt. Zeker is al dat Thirion een belangrijke pion wordt op de N-VA-lijst. Gezien het verdwijnen van Thirion moet BR op zoek naar een andere kandidaat.