Polsband blijkt efficiënte alcoholcontrole op Chirofuif

Op 17 oktober 2011

Wie zaterdag in zaal De Krekel naar de jaarlijkse fuif 'Ring My Bell' ging van Chiro Aksent, werd naar de leeftijd gevraagd. Door de rode armbandjes was het voor de 'tappers' onmiddellijk duidelijk wie in welke leeftijdscategorie viel, en wie dus sterke drank mocht nuttigen. Jongeren ouder dan 18 jaar mochten met polsbandje langs de cocktailbar - wie tussen 16 en 18 was en dus geen polsbandje kreeg, moest het stellen met een pintje of een drankje met een lager alcoholgehalte dan een cocktail.

Proefproject

'De jeugdraad Bonheiden-Rijmenam werkt al geruime tijd nauw samen met het gemeentebestuur om een jeugdcharter op te stellen', zegt de voorzitter van de jeugdraad Michiel Verswyfel. 'Een belangrijk deel van het charter is alcoholmisbruik bij jongeren dat de laatste jaren al maar meer opduikt. Dat willen we met deze actie de kop indrukken.' De campagne heeft dan ook toepasselijk: 'Nog tijd zat...'. 'We waren als jeugdraad dan ook blij dat Chiro Aksent dit controlesysteem voor het eerst in de praktijk wilde toepassen.'

Lieselotte Herrebosch (20), hoofdleidster van Chiro Aksent is tevreden na de fuif van zaterdag met bijhorende sensibiliseringsactie. 'De fuif is rustig verlopen. Niemand deed moeilijk om de identiteitskaart boven te halen aan de ingang.' Toch werd er soepel omgesprongen met de armbandjes. 'Vaak was het moeilijk om iemand enkele maanden voor zijn achttiende verjaardag te weigeren om een cocktail te drinken, terwijl zijn of haar vrienden die meekwamen al wel achttien zijn. Dat hebben we uitzonderlijk toegestaan.'

Lieselotte weet dat het systeem niet waterdicht is: 'We beseffen ook wel dat vaak ouderen sterkere dranken komen bestellen aan de toog voor vrienden die nog geen achttien zijn, maar dergelijk misbruik is haast niet uit te sluiten. Ons kan niet verweten worden dat we ons werk niet hebben gedaan. We afficheerden de campagne immers ook al aan de ingang van de fuifzaal.' Volgens de hoofdleidster waren er opvallend minder dronken jongeren dan verleden jaar: 'De actie is geslaagd. Het aantal 'strontzatte' jongeren kan ik op één hand tellen, terwijl dat de vorige jaren wel even anders was. We hopen dan ook dat de klachten van ouders dit jaar uitblijven.'