Te weinig capaciteit. Te weinig creativiteit

Op 31 mei 2012

Al vele jaren klagen de sportclubs uit onze gemeente dat er een probleem is met de beschikbare uren in sporthal Berentrode. De clubs krijgen te weinig uren om onze jeugd te laten sporten (zowel recreatief als competitief). Het gaat zelf zo ver dat er clubs zijn die noodgedwongen overwegen om met hun jeugd uit te wijken naar sporthallen in omliggende gemeenten!

Ook de goed werkende sportdienst zit verveeld met dit jaarlijks terugkerend fenomeen en dit werd al meermaals aangekaart in de gemeenteraad, weliswaar zonder gevolg!

De gemeente vraagt terecht aan de clubs om meer gekwalificeerde trainers en jeugdcoördinators aan te werven en op te leiden. Volgens een tussentijdse evaluatie van het sportbeleid is dit de laatste jaren gevoelig verbeterd. Een verbeterde begeleiding betekent ook dat er meer jeugd gaat sporten en dat het niveau van de sporters stijgt. Meer trainingsfaciliteiten zijn dan ook een logisch gevolg van deze evolutie.

Wij vragen een duurzame oplossing voor dit probleem. Op korte termijn betekent dit een oplossing zoeken voor de clubs die uren te kort hebben, het actief zoeken naar beschikbare zalen en het eventueel herverdelen van uren zodat iedereen ( jeugd, volwassenen en senioren) kan sporten. Op lange termijn willen wij bekijken hoe onze gemeente meer indoor sportinfrastructuur kan aanbieden. Mogelijks door het uitbreiden van de huidige sporthal of het bouwen van een nieuwe sporthal. In verschillende gemeenten worden er nu sporthallen gebouwd door publieke-private samenwerking (cfr. Vlaams sportinfrastructuurplan).

De huidige coalitie is fier dat de financiële impact van sport op de gemeentebegroting slechts 3 % is, voor ons is dit ruim onvoldoende. De sportclubs in Bonheiden en Rijmenam, die zeer goed werk leveren, zullen dit zeker beamen.

‘Een gezonde geest in een gezond lichaam’ is voor ons geen loze spreuk!