Bonheiden vraagt overleg en samenwerking tussen Vlaanderen en lokale overheden

Op 25 mei 2017

Veel commotie over het ondertussen (gelukkig) afgevoerde bosplan van minister Schauvliege (CD&V).  In onze gemeente waren 911 percelen betrokken.  Samen met  Keerbergen was onze gemeente het meest getroffen door de voorgestelde maatregel.  Het gemeentebestuur van Bonheiden is niet tegen een bosplan ter bescherming van bos en groen, voor alle duidelijkheid, maar vraagt nauw overleg met de lokale overheden. Alle fracties van de gemeenteraad in Bonheiden steunen de reactie van het gemeentebestuur en onze burgemeester, die een motie opstelden om hun ongenoegen te uiten aan het adres van de Vlaamse regering.  Tevens werden constructieve suggesties overgemaakt met als inzet de verwezelijking van de gemeenschappelijke doelstelling : bossen en natuur beschermen.

Hieronder kan u de volledige tekst lezen van de motie  die geagendeerd staat op de gemeenteraad van 31 mei 2017.   Rekening houdend met de evolutie en de communicatie van de Vlaamse regering met betrekking tot dit dossier (afvoeren van het plan) zal de meerderheid de tekst amenderen op de komende gemeenteraad.

Motie gemeenteraad 31 mei 2017

De gemeenteraad van Bonheiden uit haar ongenoegen over het beleid van de Vlaamse overheid met betrekking tot de kaart van de meest kwetsbare waardevolle bossen.

Bonheiden is een groene en bosrijke gemeente, en wil dat in de toekomst ook blijven. Daarom werden voorbije jaren een aantal structurele maatregelen genomen om dit groene karakter ook voor de toekomst te vrijwaren. Er zijn een aantal Ruimtelijke Uitvoeringsplannen gerealiseerd en gepland waarbij harde bestemmingen omgezet worden naar ruimte voor groen:

RUP Erfgoedlandschap Krankhoeve (opname ankerplaats in RUP)
RUP Imelda (woongebied wordt parkzone en groene buffer)
GRUP Dijlevallei van Werchter tot Bonheiden (woonuitbreidingsgebied wordt bosgebied, agrarisch gebied wordt natuurgebied)
RUP Bonheiden-centrum (waar de gemeente de intentie heeft om een woonuitbreidingsgebied om te zetten naar natuur en bos)
RUP Eertberglei (gebied voor dag- en verblijfsrecreatie wordt bosgebied)

Bovendien heeft de gemeente een politiereglement voor het vellen van hoogstammige bomen. Bomen met stamomtrek vanaf 50 cm mogen niet geveld worden zonder gemeentelijke kapvergunning, en er wordt systematisch een heraanplant van inheemse hoogstammige bomen opgelegd.

Bonheiden ondertekende ook het burgemeestersconvenant voor klimaat en energie, en gaat naast het reduceren van CO2 de komende jaren ook sterk inzetten op klimaatadaptatie. We zijn ons terdege bewust van de belangrijke rol van bomen, bos en biodiversiteit in dit verhaal, en naast gemeentelijke maatregelen vragen we ook aan onze burgers om hier actie in te ondernemen. Bonheiden is zich ook bewust van het belang van kernversterking en het bewaren van de open ruimte in het buitengebied, en wil ook hier de komende jaren aan werken.

Bonheiden is dus een voorstander van het beschermen van waardevolle bossen en natuur, maar gaat niet akkoord met de manier waarop het beleid van Vlaanderen hierrond op dit moment gevoerd wordt.

De gemeenten werden niet betrokken bij het tot stand komen van de kaart van de meest kwetsbare waardevolle bossen, waardoor er te weinig rekening wordt gehouden met gemeentelijke initiatieven die al genomen worden om het groene karakter van de gemeente te vrijwaren.

Ook de communicatie van Vlaanderen naar de gemeenten en naar de burgers toe laat te wensen over. Eigenaars van getroffen percelen werden niet door Vlaanderen aangeschreven over het openbaar onderzoek. Het staat de gemeenten vrij om dit zelf te doen, maar de gemeenten werden slechts enkele dagen voor de start van het openbaar onderzoek op de hoogte gebracht.

Buiten de wettelijke bepalingen rond planschade zijn er geen compensaties voorzien voor eigenaars van kwetsbare waardevolle bossen. Dit resulteert in een grote rechtsonzekerheid, en doet het draagvlak om percelen te bebossen en bebost te houden teniet.

Bonheiden wil graag op een constructieve manier met de Vlaamse overheid overleggen over welke andere maatregelen er mogelijk zijn om het bosbestand in de gemeente te behouden. Daarom vragen wij om de procedure van het openbaar onderzoek te schorsen en de plannen voor advies voor te leggen aan de gemeentebesturen. Op deze manier is er meer tijd om fouten uit de kaart te halen en de burgers te informeren, en kan de gemeente een tegenvoorstel doen dat meer rekening houdt met reeds genomen maatregelen voor het behoud van bos en groen. Dit geeft Vlaanderen ook meer tijd om een degelijke regeling uit te werken rond compensaties. In tussentijd kan het ontbossingsverbod zonder voorafgaande toestemming van Vlaanderen wel gehandhaafd blijven, zodat er zeker geen ontbossingen gebeuren vanuit een paniekreactie van burgers.

Hierbij de uitzending van Terzake (VRT) aangaande dit onderwerp