FINALISTEN VERKEERSVEILIGHEIDSPRIJS Genomineerden zijn bekend

Op 26 februari 2017

De finalisten voor de Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs 2017 zijn bekend. Op 20 maart kiest u de winnaar tijdens het Vlaams Congres Verkeersveiligheid in het concertgebouw te Brugge.

FIETSSTRATENROUTE EN FIETSAFSPRAAKPLAATS DE REMBLOK

De gemeenten Sint-Katelijne-Waver en Bonheiden werken samen voor een verkeersveilige fietsroute voor scholieren.

Veel jongeren uit Bonheiden gaan in Sint-Katelijne-Waver naar school. Het gemeentebestuur van Bonheiden koos er daarom voor om de belangrijkste schoolroute in te richten als fietsstraat. De fietsstratenroute vertrekt vanuit het centrum Bonheiden en loopt door in Sint-Katelijne-Waver. Op het einde van de route zorgt een gemachtigd opzichter voor een veilige oversteek, waarna de scholieren hun weg kunnen vervolgen via de nieuwe fietspaden. Op de gemeentegrens is een fietsafspreekplaats  waar jongeren op elkaar wachten om van daaruit samen naar school te fietsen.

Scholieren uit de omliggende middelbare scholen mochten zelf de fietsafspreekplaats ontwerpen. Alle meewerkende scholieren (een 50-tal) kregen als beloning een fietsachterlicht. Met beperkte middelen en intergemeentelijke samenwerking is zo een hele route verkeersveilig gemaakt. Het is daarmee ook een voorbeeld van hoe quick win kan bijdragen aan fietsveiligheid