N-VA fractie vroeg op gemeenteraad dringend overleg tussen gemeentebestuur en vzw Weyneshof

Op 26 januari 2023, over deze onderwerpen: Vrije Tijd, Welzijn

Meer dan 8 decennia kwalitatieve speelpleinwerking in onze gemeente.

Weyneshof is in de eerste plaats een speelpleinwerking en wel één die al zo’n 80 jaar meegaat. Tijdens de eerste 6 weken van elke zomer komen zo’n 250 kinderen tussen 4 en 14 zich uitleven op een domein van zo’n 7 hectaren groot, begeleid door een 30-tal ervaren en gebrevetteerde animatoren.

De activiteiten die door het speelplein worden aangeboden, zijn uiteenlopend en gevarieerd. Kinderen kunnen er elke dag kiezen tussen sportactiviteiten, avonturentochten, bosspelen, knutselactiviteiten, kookactiviteiten, …

Al de animatoren zijn gebrevetteerd: zij hebben allemaal een cursus gevolgd bij de Vlaamse Dienst Speelpleinwerk of bij een andere erkende organisatie en bezitten een attest ‘Animator in het Jeugdwerk”. Zij worden bovendien zelf begeleid door animatoren die een attest “Hoofdanimator of Instructor in het Jeugdwerk” in hun bezit hebben.

Speelpleinwerking in hoge nood.

We konden in de pers al vernemen dat de speelpleinwerking in zwaar weer zit wegens juridische procedures. https://rtv.be/artikels/avonturenpark-rijmenam-moet-sluiten-na-klacht-a125943

Een buurtbewoner spande een rechtszaak aan tegen (de activiteiten) van Moev m.b.t. het al dan niet ontbreken van een omgevingsvergunning voor de constructies van het hindernissenparcours op de terreinen van Weyneshof.

Het hindernissenparcours wordt uitgebaat door Moev

Moev is actief in heel Vlaanderen.

MOEV zet alle leerlingen uit het kleuter-, basis- en secundair onderwijs aan tot een fitte, gezonde en veilige levensstijl. MOEV wil alle leerlingen plezier laten beleven door te bewegen. Daarom motiveert en ondersteunt MOEV scholen bij de uitwerking van hun bewegings- en sportbeleid.

De onzekerheid over het voortbestaan van het hindernissenparcours en de uitbating door MOEV heeft een directe impact op de algemene speelpleinwerking in Rijmenam.

De huurgelden die vzw Weyneshof ontvangt van MOEV is namelijk de grootste inkomstenbron om de speelpleinwerking te financieren.

We moeten een negatief domino-effect voorkomen door structurele ondersteuning

De N-VA fractie vroeg (fractieleider Guido Vaganée)  om zeer dringend een overleg te organiseren met alle betrokken stakeholders die actief zijn op het domein Weyneshof om samen de problemen, hindernissen en bedreigingen te inventariseren en te zoeken naar structurele oplossingen op korte- en lange termijn.

Het gemeentebestuur gaf aan hier werk van te maken.

Wij blijven het verder opvolgen.