N-VA vraagt aan gemeentebestuur een stedenband/jumelage met een Oekraïense gemeente te onderzoeken in het kader van de heropbouw

Op 25 mei 2023, over deze onderwerpen: Leven & wonen, Welzijn

Jumelage met Oekraïense gemeente

Het Russisch-Oekraïense conflict woedt nog steeds in alle hevigheid en komt dagelijks in het nieuws. Het is een conflict dat ook onze Vlaamse steden en gemeenten treft door onder andere de energieprijzen en opvang van Oekraïense vluchtelingen. Vlaanderen heeft de kant gekozen van Oekraïne in het conflict met Rusland.

Oproep Jumelage/stedenband op gemeenteraad van 31 mei 2023

De N-VA fractie vraagt aan de gemeenteraad om een stedenband of jumelage met een Oekraïense gemeente te sluiten. Zo'n stedenband is niet alleen symbolisch belangrijk, maar faciliteert ook de concrete samenwerking met een Oekraïense gemeente. Die samenwerking is belangrijk, zeker in het licht van de opbouw van Oekraïne.

Summit over heropbouw

Op donderdag 20 april werd een summit georganiseerd over de heropbouw van Oekraïne met als doel de uitwisseling van regionale en lokale expertise uit de EU.

Het bezoek van de Vlaamse regionale en lokale politici in Oekraïne en de uitdagingen waarvoor het land staat op vlak van heropbouw doen ons denken aan de heropbouw van Vlaanderen na twee wereldoorlogen. Net zoals toen heeft Oekraïne nood aan steun van de internationale gemeenschap om het land herop te bouwen, maar eveneens aan expertise en knowhow vanuit alle regio’s, gemeenten en steden van Europa.

Opvang vluchtelingen = het vervolg

Onze gemeente vangt Oekraïense vluchtelingen op wat een noodzaak is. Meewerken aan de heropbouw en ons hierop voorbereiden is een logische volgende stap.

Door een jumelage aan te gaan gaat, de gemeente een engagement aan op langere termijn.

Zoals Bonheidenaars enkele decennia geleden initiatieven namen na de val van het Ceaucescu-regime in Roemenië om de bevolking te steunen met hulpgoederen en andere steun. Kan dit voorbeeld een vervolg krijgen voor de bevolking van Oekraïne.

De gemeenteraad  van Bonheiden 31 mei 2023

Gelet op :

• Het handvest van de Verenigde Naties en de beginselen van het internationaal recht;
  • Het Memorandum van minsk van 19 september 2014 en het pakket maatregelen ter uitvoering van de akkoorden van Minsk, dat op 12 februari 2015 in Minsk werd overeengekomen en ondertekend, en in zijn geheel bekrachtigd bij resolutie 2202 van de VN Veiligheidsraad van 17 februari 2015;
  • De toespraak van de Russische president Poetin op 21 februari 2022 waarin hij de zogenaamde volksrepublieken Donetsk en Loehansk erkent als onafhankelijke staten;
  • De aankondiging van Russisch president Poetin op 21 februari 2022 om legertroepen over de grens met Oekraïne te sturen waarmee hij de soevereiniteit van Oekraïne schendt;
  • De effectieve inval in Oekraïne door Russische troepen op 24 februari 2022 en de aanhoudende oorlog sindsdien;
  • De afgekondigde sanctiepakketten door de Europese Unie tegen Rusland;
  • De massale internationale steunbetuigingen aan Oekraïne en het Oekraïense volk.

Overwegende dat :

• Sinds donderdag 24 februari 2022 er verschillend raketaanvallen en bombardementen hebben plaatsgevonden;
  • De Oekraïense burgers de grootste slachtoffers zijn van het militaire conflict als gevolg van de Russische agressie

Roept het gemeentebestuur van Bonheiden op:

1. Een stedenband/jumelage te bekomen met een Oekraïense gemeente met een vergelijkbaar profiel en bevolkingsaantal als Bonheiden
  2. In gesprek te gaan met de Oekraïense vluchtelingen in onze gemeente om in eerste instantie de connectie te maken met hun Oekraïense gemeenten