N-VA vraagt aan het college van Burgemeester en schepenen om een brief naar zichzelf te sturen.

N-VA nam kennis in de pers over de gezamenlijke brief van een 20-tal burgemeesters  naar de Vlaamse regering om duidelijkheid te krijgen over het standpunt van de nationale partijen met betrekking tot eventuele verplichte fusies van gemeenten. In HLN konden we lezen dat deze brief vertrekt vanuit de volledige coalitie ( BR, CD&V en Open VLD).

N-VA is verbaasd over de demarche van de burgemeester en de meerderheidspartijen van Bonheiden.

De gemeenteraad moet beleidsbeslissing nemen en niet de Vlaamse regering

Het is aan de gemeenteraad om de toekomst van onze gemeente te bepalen en richting te geven. Vragen om een beslissing van de Vlaamse regering is het afschuiven van de eigen lokale verantwoordelijkheid.

N-VA is verbaasd dat CD&V en Open Vld in deze vraag mee stapt.

Op de beslissende momenten over deze problematiek gaf de coalitie in het verleden namelijk niet thuis.

"Ligt onze toekomst in een grootstedelijk gebied of ligt deze eerder in een residentiële buffer tussen Mechelen en Leuven?"

Dat is de vraag die elke lokale beleidsvoerder zich zou moeten stellen.

• Op 15 december 2020 nam de burgemeester een éénzijdig standpunt in ( zonder overleg met college en gemeenteraad) over de intreding van Bonheiden in de referentieregio Rivierenland( Mechelen).
  • Op 16 december 2020 vroeg de N-VA fractie een debat in de gemeenteraad en een dringende  commissie regiovorming.
  • Op 5 januari 2021 vroeg N-VA op de commissie regiovorming de oprichting van een werkgroep “de toekomst van onze gemeente”
  • Op de gemeenteraad van 27 januari 2021 vroeg N-VA (na gebrek van initiatief van het gemeentebestuur) de oprichting van de werkgroep “de toekomst van onze gemeente” de gemeenteraad ging unaniem akkoord met de vraag.
  • Op de gemeenteraad van 24 februari 2021 vroeg N-VA nogmaals aan het college van burgemeester en schepenen dringend de uitvoering van de beslissing van de gemeenteraad van 27 januari
  • Op 17 maart 2021 zegt het college de beslissing van de gemeenteraad van 27 januari ( oprichting werkgroep) éénzijdig op via mail. (wat trouwens onwettelijk is)

Ondertussen nam Vlaanderen beslissingen over de samenstelling van de referentieregio’s zonder advies van Bonheiden-Rijmenam. Hierdoor kunnen de gevolgen voor onze inwoners nefast zijn. Een verpletterende VERANTWOORDELIJKHEID van de burgemeester en het schepencollege.

De referentieregio’s zijn namelijk leidend om toekomstige samenwerkingen tussen lokale besturen te organiseren.

Door de beslissing ( zonder overleg en debat) in te stappen in referentieregio Rivierenland ( Mechelen) maakt dat toekomstige samenwerkingen en fusies enkel kunnen binnen die referentieregio.

De burgemeester heeft onze gemeente hiermee op een dienblaadje gezet voor mogelijke toekomstige fusieplannen met de stad Mechelen.

Nu kijken richting Vlaamse regering is dan ook hypocriet en enkel ingegeven door goedkope en slechte verkiezingsmarketing.

De grootte is niet belangrijk, wel wat je ermee doet

In het artikel lezen we dat men de stelling heeft dat de gemeente groot genoeg is. Misschien wel, misschien ook niet, dat zou het onderwerp moeten zijn van een gedetailleerde studie en debat.

Onze gemeente staat namelijk voor grote uitdagingen.

• Het gemeentelijk budget staat onder druk. De schuldgraad van onze gemeente zal tijdens deze legislatuur gestegen zijn met meer dan 700%. En de hyperinflatie versterkt deze neergang nog extra.
  • De afvalophaling wordt duurder, de personeelskost is buitensporig alsook de bijdrage voor brandweer en politie.

Er moet dringend gesleuteld worden aan de bestuurskracht in onze gemeente. De inwoners worden hiermee elke dag geconfronteerd.

vb. In Vlaanderen is de gemiddelde doorlooptijd voor een omgevingsvergunning 86 dagen , in Bonheiden overstijgen we regelmatig de 138 dagen. Dat mogen we niet meer blijven tolereren.

Slim regionaal samenwerken met respect voor het profiel van onze gemeente is de sleutel om de dienstverlening voor onze inwoners te kunnen blijven garanderen.

We moeten de expertise en capaciteit van het beschikbare personeel bundelen om werkbaar werk te garanderen voor onze medewerkers.

Het komt regelmatig voor dat bij vakantie of ziekte de dienstverlening naar de burger stopt. Dat moeten we ten alle tijden voorkomen.

Nadenken over ambtelijke fusies of associaties (met bv.Keerbergen) zoals onze N-VA fractie voorstelde in aanloop van de vorige gemeenteraadsverkiezingen is een kwestie van goed bestuur.

We kijken hier graag naar succesvolle voorbeelden zoals de associatie Neteland. Als gelijkwaardige partners vormen Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Olen en Vorselaar daar een vast samenwerkingsverband Neteland.

Wij vragen aan het college van Burgemeester en schepenen een brief te schrijven naar zichzelf om te vragen om de werkgroep “ de toekomst van onze gemeente” zoals reeds beslist in de gemeenteraad van 27 januari 2021 eindelijk bij elkaar te roepen en hiermee aan de slag te gaan, in plaats van op een populistische wijze de verantwoordelijkheid van het lokaal beleid door te schuiven naar de Vlaamse regering.