Pendelfonds subsidieert duurzaam woon-werkverkeer

Op 22 augustus 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken, Werken & ondernemen

Pendelfonds subsidieert duurzaam woon-werkverkeer

Ook het woon-werk-verkeer in onze gemeente kan duurzamer. We maken nog te veel gebruik van de auto om ons naar het werk te verplaatsen en dit zonder een of meerdere collega's mee te nemen. In de nabije toekomst moet het aandeel van autosolisme in het woon-werkverkeer dalen. Het aandeel van fiets en openbaar vervoer in het woon-werkverkeer moet stijgen.

Om die doelstellingen te bereiken is onder meer het Pendelfonds opgericht. Het Pendelfonds subsidieert projecten die een duurzaam woon-werkverkeer bevorderen. Projecten die tot doel hebben om het aantal autoverplaatsingen op het vlak van woon-werkverkeer te verminderen kunnen in aanmerking komen voor subsidiëring uit het fonds. Bedrijven of andere private instellingen, maar ook lokale of provinciale overheden of andere publieke instellingen (in samenwerking met een private partner) kunnen de subsidie aanvragen.

Realisatie van regionaal mobiliteitsplan

In het regionaal mobiliteitsplan van vervoerregio Mechelen waar onze gemeente deel van uitmaakt staat de mobiliteit switch naar meer en duurzamer vervoer ingeschreven.

In onze gemeente zijn 2 hoppinpunten voorzien. deze hoppinpunten faciliteren mee de combimobiliteit in onze gemeente en vergemakkelijken de overstap tussen Bus, deelwagen en (deel)fiets.

Onze bedrijven kunnen actief meewerken aan die mobiliteitsomslag. denken we maar onder andere aan het voorzien van bedrijfs(deel)fietsen voor hun werknemers of bezoekers of het faciliteren van fietsleasemogelijkheden voor de werknemers.

Dergelijke initiatieven kunnen het lokaal mobiliteitsaanbod versterken en aantrekkelijker maken.

Nieuwe subsidieoproep

De nieuwe subsidieoproep van het pendelfonds komt volledig tegemoet aan die vraag en kan helpen om de mobiliteit switch te realiseren.

De subsidie bedraagt maximaal de helft van de kosten die aan de projectuitvoering verbonden zijn, met een maximum van 200.000 euro wanneer een bedrijf alleen indient. Dit maximum bedrag verhoogt naargelang het project door twee of meer bedrijven wordt ingediend: 250.000 euro voor 2 bedrijven, 300.000 euro voor 3 bedrijven, 350.000 euro voor 4 en 400.000 voor 5 of meer bedrijven. De projectduur is minimaal 2 en maximaal 4 jaar.

Op 18 september 2023 wordt de 14de oproep van het Pendelfonds opengezet. Bedrijven en overheden kunnen zich dan aanmelden om een dossier in te dienen. Met het Pendelfonds geeft de Vlaamse overheid subsidies aan initiatieven die het woon-werkverkeer duurzamer maken.

Bedrijven en organisaties die een project willen indienen, kunnen van 18 september tot 18 oktober een dossiernummer aanvragen. Daarna hebben ze tot 18 januari tijd om de subsidieaanvraag te vervolledigen. Hoe meer een ingediend project valt onder de focus van de oproep, hoe hoger de score van het project en hoe meer kans op subsidiëring.

De volgende instanties kunnen projectaanvragen indienen :

• bedrijven (of groepen van bedrijven) en andere private organisaties (of groepen van private organisaties)
  • lokale of provinciale overheden, in samenwerking met een private partner

De indieners moeten :

• minimaal 10 werknemers per bedrijf te werk stellen;
  • vestigingen hebben die gelegen zijn in Vlaanderen. Enkel deze vestigingen komen in aanmerking voor subsidies.

Voor de 14de Pendelfondsoproep kunnen projecten worden ingediend voor de volgende maatregelen:

• infrastructurele ingrepen die functionele fietsverplaatsingen, verplaatsingen met elektrisch aangedreven fietsen of carpooling faciliteren;
  • de aankoop en leasing van bedrijfsfietsen en elektrisch aangedreven bedrijfsfietsen,;
  • het gebruik van auto- of fietsdeelsystemen;
  • vergoedingen voor het gebruik van het openbaar vervoer;
  • kosten voor fietsonderhoud en de kosten voor het onderhoud van elektrisch aangedreven fietsen;
  • fietsvergoedingen;
  • onkosten verbonden aan communicatie- en sensibiliseringsinitiatieven;
  • de aankoop van uitrusting voor fietsers en voor gebruikers van elektrisch aangedreven fietsen;
  • projectcoördinatiekosten;
  • vergoedingen om innovatieve vormen van woon-werkverkeer te organiseren en te gebruiken.

De N-VA fractie bracht de nieuwe subsidieoproep op de agenda van de gemeenteraad van 30 augustus 2023 en vroeg aan de gemeenteraad de volgende besluiten te nemen:

Besluit:

1. De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om de ondernemers aan te schrijven en de subsidieoproep van het pendelfonds toetelichten.
  2. De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om de raad lokale economie zo snel mogelijk bijeen te roepen (wegens de korte indieningsperiode) en samen met de raad actief op zoek te gaan naar een  gezamenlijke project binnen de krijtlijnen van de 14de subsidieoproep van het pendelfonds