Pure waanzin: Gemeentebestuur maakt van onze voetgangers en fietsers bedelaars in het verkeer

Op 3 oktober 2023, over deze onderwerpen: Leven & wonen, Mobiliteit & Openbare Werken, Welzijn, Werken & ondernemen

Bonheiden maakt van de zwakke weggebruikers de bedelaars in het verkeer.

25.000 voertuigen per dag

Het centrum van Bonheiden is een (interlokale)weg met bestemmings-en doorgaand verkeer richting Rijmenam, Keerbergen, Tremelo en Haacht.
25.000 verkeersbewegingen per dag , met vooral woon-werk en woon-schoolverkeer.

 

Pure waanzin

De beveiligde oversteekplaatsen wegdoen in een zone met 3 scholen, kleinhandel en een oudere bevolking en vervangen door een traject-controle waar minder dan 40% van wagens worden mee gecontroleerd ( voertuigen die komen van de Muizensteenweg, Waversesteenweg, Schoolstraat, Kerkveldenweg, kerkplein vallen buiten de trajectcontrole ) is pure waanzin en onverantwoord gedrag.
Door deze maatregelen gaan we terug naar de situatie voor de vorige legislatuur met een heel hoog risico op ongevallen.

Nepmiddelen maken de situatie nog gevaarlijker


Nepmiddelen zoals een drukknop met waarschuwingsbord maakt de situatie zowaar nog gevaarlijker. 
Blinden en slechtzienden krijgen via een ratelklikker de indruk dat ze veilig kunnen oversteken, maar dat is een gevaarlijke misleiding 

Zonder verkeerslichten blijft de voetganger en fietser afhankelijk van de goodwil van de chauffeurs om veilig te kunnen oversteken. 
Met andere woorden onze voetgangers en fietsers mogen gaan bedelen in het verkeer.

Tijdens de vorige legislatuur  maakte het gemeentebestuur werk van de aanpak van de zwarte verkeerspunten in de gemeente.

De dorpskern was een gifzwart kruispunt met gemiddeld 8 ongevallen met gekwetsten per jaar en spijtig genoeg ook regelmatig dodelijke slachtoffers.
Het vorige gemeentebestuur ( N-VA, CD&V en Groen) besliste de kruispunten te beveiligen met verkeerslichten. 

Ze zetten hiervoor innovatieve technieken in en plaatste als eerste gemeente in Vlaanderen wachtverzachters ( aftelklokken).

Studies en de praktijk bewezen reeds dat door gebruik te maken van wachtverzachters de roodlichtnegatie verdwijnt.

( De voetganger en fietser, maar ook de wagens, krijgen een duidelijk beeld van de wachttijd en oversteektijd waardoor er een psychologische incentive optreed bij de verkeersdeelnemers.)

Geen enkel ongeval meer


De veiligheid verhoogde sterk, sinds de installatie is er geen enkel ongeval meer gebeurt.
Meer nog door de slimme afstelling van de verkeerslichten vergrootte de doorstroming van het verkeer, filevorming tijdens de spits werd zelfs meer dan gehalveerd.


Gouverneur Berx maakte zelfs in 2018 bekend dat Bonheiden de verkeers-veiligste gemeente was van Vlaanderen

De saga van de trajectcontroles in Bonheiden


Het huidige gemeentebestuur ( BR30, CD&V en Open Vld) had het licht gezien in de opbrengst via het nieuwe GAS5 decreet die gemeenten toelaat overtredingen op snelheid in zones 30 en 50 km/u zelf te innen.
Voor onze fractie is het gebruik van traject controle een goede zaak, indien dit past in een globaal veiligheidsbeleid en enkel als sluitstuk op de handhaving. Zo werden er in de vorige legislatuur trajectcontroles voorzien op de Dijleweg, Muizensteenweg en Doornlaarstraat ( maar wel via de gewone gerechtelijke en politionele handhaving) Met andere woorden voor de gemeente was er geen financiële incentive.
Dit gemeentebestuur ging eerst volop via het systeem Taas maar N-VA  en Groen maakte de opmerking dat die procedure niet rechtsgeldig was.
Minister Somers volgde ons en vernietigde de gemeenteraadsbeslissing.
Het gemeentebestuur veranderde het geweer van schouder en stapte in in het raamcontract van CIPAL.
Tot daar geen probleem..
Het probleem start wanneer het plaatsen van trajectcontroles een doel op zich wordt en geen handhavingsmaatregel.
De verkeersknip in de Oude Kasteellaan moest verdwijnen om de werking van de trajectcontroles te maximaliseren en het de verkeerslichten moeten uit om de waanideeën van dit bestuur te realiseren.
Mobiliteitsambtenaren geven er de brui aan, studiebureaus worden vervangen zoals ondergoed , want iedereen weet dat dit waanzin is.


Onze kinderen en ouderen zijn meer dan een statistiek 

Wij houden ons hart vast en hopen dat het gemeentebestuur tot inkeer komt voor er ongevallen gebeuren.
 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is