We brengen de gemeenteraadsverkiezingen naar de burger

Op 21 maart 2024, over deze onderwerpen: Bestuur en financiën

De verkiezingen bij de burger brengen

Op zondag 13 oktober 2024 worden lokale en provinciale verkiezingen gehouden. Die dag kunnen de inwoners van onze gemeente hun stem uitbrengen voor:

• de gemeenteraden
  • de provincieraden

Vanaf de lokale en provinciale verkiezingen in 2024 wordt de opkomstplicht afgeschaft.

Burgers genieten vanaf nu van stemrecht voor de verkiezingen voor gemeenteraad en provincieraad in Vlaanderen. Dit houdt in dat burgers niet meer verplicht zijn om te gaan stemmen. Het stemmen met een volmacht wordt ook aangepast.

De Belgische inwoners en de vooraf geregistreerde niet-Belgische inwoners die voldoen aan de kiesvoorwaarden, worden opgenomen op de kiezerslijst. Ze ontvangen eind september 2024 een uitnodigingsbrief om te gaan stemmen. In bepaalde omstandigheden kan een kiezer een volmacht geven aan een andere kiezer om in zijn plaats te stemmen. Een persoon met een handicap mag zich laten bijstaan door een persoon van zijn keuze.

Maximaliseren van de toegankelijkheid tot stemmen met 2 extra stemlocaties

Tot op vandaag beschikt onze gemeente over 2 stemlocaties ( G.C. Blikveld en G.C. Sint Maartensberg)

Om het onze inwoners comfortabeler en toegankelijker te maken is het aan te raden de afstand tussen woning en stemlocatie beperkt te houden.

Om die reden vragen wij aan het college van Burgemeester en schepenen te onderzoeken 2 extra stemlocaties toe te voegen aan het aanbod.

Wij stellen voor om voor de wijk Putsesteenweg een extra stemlocatie te voorzien. Dit kan bvb in de Sinte Mariaschool, of zaal Ludwina.

Voor de wijk Mart is een extra stemlocatie bvb mogelijk in Wijkschool De Mart

Op de gemeenteraad van 27 maart 2024 vraagt de N-VA fractie de 2 extra stemlocaties te onderzoeken. Wordt vervolgd...