32.239€ Vlaamse subsidie voor e-inclusie in Bonheiden?

Op 24 augustus 2022, over deze onderwerpen: 7. Senioren, ICT - Digitalisering, Integratie, Welzijn

Het actieplan ‘Iedereen Digitaal’, is een onderdeel van het relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’ waarvoor de Vlaamse Regering 4,3 miljard euro vrijmaakt.

Gelijke digitale kansen

Het uitgangspunt van Iedereen Digitaal is om de gelijke kansen van iedereen in de digitale samenleving te verzekeren op lokaal niveau. Hierbij wordt een centrale rol weggelegd voor de lokale besturen om de regie op te nemen in de opstart of verdere ontwikkeling van een lokaal digitaal inclusiebeleid zodat alle burgers, de meest kwetsbaren eerst, de nodige toegang, vaardigheden en ondersteuning krijgen om te kunnen participeren in een digitaal Vlaanderen.

Ieder lokaal bestuur tegen 2024 een eigen lokale digitale inclusiewerking.

Na eerdere oproepen en subsidies vanuit de Vlaamse Regering is dit nu een nieuwe mogelijkheid om in Bonheiden en Rijmenam via subsidies in te zetten op een eigen digitale inclusiewerking.

Onze fractie heeft rond e-inclusie in de gemeenteraad al een aantal voorstellen gedaan. Eén van die voorstellen was tijdens de gemeenteraad van 25/08/’21. Marcel Claes heeft toen het voorstel: “Het opzetten en uitbouwen van een lokaal e-inclusiebeleid” gedaan. Ook toen konden er subsidies verkregen worden. Door omstandigheden is er toen niet op ingegaan.

Via deze oproep wil de Vlaamse Regering de (verdere) uitrol van een lokale aanpak in het kader van digitale inclusie versterken.

Voor onze gemeente is er 32.239€ subsidie voorzien.

Wat kan er gefinancierd worden en wat zijn de voorwaarden?

Er zijn 3 categorieën van acties:

Categorie 1: acties rond individuele toegang tot internet voor kwetsbare burgers
Categorie 2: acties rond de verdere uitrol van een overkoepelend e-inclusiebeleid binnen een lokaal bestuur
Categorie 3: acties rond de verschillende deelaspecten van e-inclusie

Om de subsidie te kunnen ontvangen, moet het lokaal bestuur minstens inzetten op één actie rond individuele toegang tot internet voor kwetsbare burgers (cat. 1).

Daarnaast kan het lokaal bestuur kiezen op welke acties rond e-inclusie het met deze subsidie nog inzet afhankelijk van de lokale noden.

Belangrijk bij deze subsidie is dat ook personeelskosten en werkingskosten in aanmerking komen om terugbetaald te worden.

De eenvoudige aanvraag moet ten laatste binnen zijn op 26/09/22.

De subsidie loopt van 1 november 2022 t.e.m. 31 december 2024.

Raadslid Geert Teughels brengt de nieuwe kans op subsidies op de agenda van de gemeenteraad van 31 augustus 2022