Bebossing in Vlaanderen

Op 13 november 2011

De cijfers van de Directie Statistiek vergelijken de bosoppervlakte met de totale oppervlakte van de gemeente. In absolute cijfers scoort Bornem het beste, gevolgd door Ranst, Heist-op-den-Berg en Bonheiden. Als we naar het percentage bos per gemeente kijken, scoort Bornem nog altijd het beste met een score van 23 procent bos op haar grondgebied, gevolgd door het kleine Niel met 20 procent. Derde in de rij staat Bonheiden met 18 procent bos.

'In Bornem werden niet zo lang geleden heel veel populieren aangeplant', zegt Bart Van der Aa van Natuurpunt.

'Opvallend in heel de regio Mechelen-Lier is dat vruchtbare grond vooral wordt gebruikt voor landbouw en niet voor extra bomen. Dat is wel te betreuren, aangezien bomen -als ze op vruchtbare grond worden aangeplant- later een veel groter rendement hebben.'

Van der Aa kaart daarbij het verschil aan tussen de gemeenten Putte, Bonheiden en Sint-Katelijne-Waver: 'Bonheiden bestaat voornamelijk uit zandgrond en is daarom wat minder geschikt is voor landbouw, maar wel voor bomen. De grond in Putte en Sint-Katelijne-Waver is dan meer geschikt voor land- en tuinbouw.'

Die goede grond verklaart ook waarom de Vlaamse Regering extra industriële tuinbouwserres in Putte en Sint-Katelijne-Waver wil bouwen, hoewel dat op veel protest stuit bij de bevolking.

Veel privébossen

Bonheiden is ondanks haar vele bossen een vreemde eend in de bijt. Dat zegt Wim Sauwens, consulent Bosbeheer van Natuurpunt. 'In Bonheiden is nog veel bos, maar een groot gedeelte ervan zit in tuinen van particulieren. Het vroegere bos werd verkaveld en een groot deel van de bomen zijn in de tuinen aanwezig gebleven. Deze bomen tellen als bos, maar het zijn bossen met lage natuurwaarde en weinig natuurlijke processen.'

Charter met Natuurpunt

Toch zegt voormalig schepen van Leefmilieu Steven Morrens (CD&V) die verleden jaar nog een charter ondertekende met Natuurpunt Bonheiden-Rijmenam, dat met dat charter delen van het privébos in de Bruinbeekvallei toegankelijk maakte voor jeugdbewegingen.

'We hebben veel bos en open ruimte. En dat moet deels toegankelijk kunnen zijn voor wandelaars of spelende kinderen. De ondertekening van het charter vorig jaar bewijst trouwens de goede relatie die de gemeente heeft met Natuurpunt en privé-eigenaars.'

Goede leerling Niel

Niel komt ook goed uit de verf in de nieuwe cijfers. De gemeente draagt waardevolle natuur hoog in het vaandel. Zo is er het Nielse natuurdomein Walenhoek, dat 78 hectare groot is. Tot de jaren zeventig werd er klei ontgonnen voor de baksteennijverheid in de Rupelstreek. Er zijn op het domein een twintigtal vijvers. Het natuurgebied ligt ook bijna vier meter lager dan de omliggende straten. Er broeden verschillende soorten vogels. En er graast ook een kudde Galloway-runderen. Het Niels Broek, vlakbij de Rupel, is aangeduid als Europees habitatrichtlijngebied en maakt deel uit van het Vlaams Ecologisch Netwerk.