Bus 660 bedient nu ook Putsesteenweg

Op 30 januari 2015

De lijn 660 vormt momenteel een verbinding tussen het centrum van Bonheiden en Rijmenam en trekt daarna richting Zaventem. De 2.000 bewoners van de woonkern Putsesteenweg waren voor een bezoekje aan deze kernen aangewezen op hun auto of fiets. De Lijn gaat nu als proefproject het traject verlengen tot op de parking van St.-Ludwina. "Dit moet de eerste bus in de geschiedenis zijn die de drie woonkernen van onze gemeente bedient", weet burgemeester Guido Vaganée (N-VA). "Anderhalf jaar lang hebben we met De Lijn rond de tafel gezeten om dit voor elkaar te krijgen. Een nieuwe regering, besparingen en een aanpassing van de dienstregelingen deden het niet sneller lopen. We hebben voortdurend op dezelfde nagel geklopt om toch maar beweging in het dossier te krijgen." Uiteindelijk kwamen de gemeente met De Lijn tot een akkoord in de vorm van een proefproject. Op woensdag 29 april zal de eerste bus uitrijden en dit een half jaar lang. "Een buslijn die zelden gebruikt wordt, is geen lang leven beschoren en daarom wil De Lijn zekerheid. Eén dag per week willen ze een verlenging van het traject toelaten en daarom hebben we bewust voor woensdag gekozen. Zo kunnen ook de bewoners van woonkern Putsesteenweg hun inkopen doen op de wekelijkse markt op het Kerkplein in Bonheiden en bij handelaars in het dorpscentrum. We denken dat de bus op die dag het populairst is." Door de verlenging van het traject komen er vijf extra opstapplaatsen, langs Waversesteenweg, Putsesteenweg en op de parking van St.-Ludwina. De gedetailleerde dienstregeling wordt binnenkort bekendgemaakt via de communicatiekanalen van de gemeente. De gemeente betaalt 3.000 euro voor de extra dienstverlening. "Dit is een serieuze verbetering voor onze woonkern", reageert André Baeck van het actiecomité Putsesteenweg. "Vooral voor de ouderen die minder mobiel zijn en onze kinderen is het interessant. Met de bus naar de markt, de sporthal of het gemeentehuis, er zijn mogelijkheden zat. Hopelijk wordt de bus ook gebruikt, anders ziet De Lijn er het nut niet van in. Bij deze wil ik een oproep doen naar alle bewoners van de Putsesteenweg om die bus te gebruiken."

Akkoord Imelda

Het gemeentebestuur en De Lijn overleggen ook nog over de Rijmenamse woonkern De Mart en hebben een akkoord over het busvervoer naar het Imeldaziekenhuis. "Meer en meer mensen willen per bus naar Imelda, maar momenteel is er te weinig aanvoer naar het ziekenhuis. Net als in de Putsesteenweg stelt De Lijn een verlenging van een buslijn voor, maar we moeten het eerst nog met het ziekenhuis bespreken. Om het bustekort in De Mart aan te pakken, hebben we aan De Lijn de toelating gevraagd om de schoolbus als buurtbus te mogen gebruiken. We wachten nu nog op een antwoord", aldus Vaganée.