U bent hier
Plan locale economie PLAN M
Plan M
Met plan M voor Bonheiden en Rijmenam bieden wij graag bouwstenen aan voor een concreet plan inzake lokale economie.
De politiek verliest meer en meer haar greep op het economisch gebeuren. Een gemeente staat machteloos als een grote onderneming van de ene dag op de andere beslist haar tenten elders op te slaan. Toch beschikken de lokale overheden over heel wat mogelijkheden om een bedrijfsvriendelijk beleid te voeren en de plaatselijke werkgelegenheid te bevorderen.
Dat vergt visie en ambitie, een gecoördineerde aanpak en een volgehouden inzet. Wat doet men om de winkelstraten aantrekkelijk te maken? Worden buurtwinkels gestimuleerd? Welke initiatieven neemt men inzake werkgelegenheid?
Ook in Bonheiden en Rijmenam kunnen en moeten initiatieven genomen worden. In deze brochure wensen we u als ondernemer bouwstenen aan te reiken om in samenwerking met u en de verschillende actoren te komen tot een beleid van creativiteit, innovatie, moed
en toekomstvisie.
Guido Vaganée kan steunen op een pak ervaring.
Samen met collega’s middenstanders richtte hij de neutrale middenstandsorganisatie “Putte Leeft” op. Hij was o.a.de bezieler en organisator van de eindejaarsacties, het Puts dorp op de Hemojaarbeurs, de kerstmarkt en de Putse Feesten met duizenden bezoekers. Guido wenst deze ervaring en kennis ten dienste te stellen van het beleid in Bonheiden en
Rijmenam.
Locale economie = ondernemen stimuleren
De gemeente, ondernemingen en middenstanders zijn partners. Zij opereren met respect voor elkaar, waarbij de gemeente de meerwaarde erkent die bedrijven en middenstandszaken voor de bevolking creëren.
De lokale handelszaak heeft buiten een economische tevens een niet onbelangrijke sociale impact op het gemeenschapsleven.
Ook het plaatselijke verenigingsleven is sterk afhankelijk van haar logistieke en financiële steun: wie zorgt er immers voor de broodnodige reclame-inkomsten voor de plaatselijke chiro, voetbalclub of toneelvereniging? Daarom is een goed doordacht beleid inzake promotie, ondersteuning en inplanting van de bedrijven en detailhandels een strikte noodzaak.
Een goed werkende middenstandsraad is van zeer groot belang en moet hierin ook maximaal ondersteund worden door de gemeente. Toch mag deze middenstandsraad niet een schelp zijn waarin men zich veilig kan terugtrekken. N-VA is voor een maximale samenwerking van de verschillende raden om zo tot een globaal beleid te komen inzake tewerkstelling, cultuur, jeugd en sport.
Samenwerking tussen gemeenten en ondernemingen.
De oprichting van een ondernemersloket of bevoegde ambtenaar zou in deze een extra hulpmiddel zijn om de (startende) handelaar wegwijs te maken in de geldende wetgeving. Ondernemingen moeten begeleid worden bij het aanvragen van vergunningen en het principe van het gezaghebbende advies moet worden gehanteerd. Dit wil zeggen dat indien de onderneming handelt conform het verstrekte advies, zij ook zekerheid moet hebben en krijgen over een correcte afhandeling van haar dossier.
De gemeente moet als aanspreekpunt fungeren om bedrijven, KMO’s, zelfstandigen en onderwijsinstellingen samen te brengen, zodat er structureel overleg en een onderlinge afstemming tot stand komen. Zo kunnen openstaande vacatures gemakkelijker ingevuld worden en vergroot het aanbod “werk in eigen streek”.
De gemeente moet nieuwe stimulansen geven om horeca-zaken, buurtwinkels en detailhandelaars aan te trekken en te behouden. Hiervoor zijn verschillende initiatieven nodig op vlak van promotie en huisvesting. Ook de horeca heeft troeven in Bonheiden en Rijmenam: denk maar aan de mooie wandel- en fietsroutes in onze gemeente.
Aandacht voor de Middenstand is niet enkel aandacht voor de detailhandel en de buurtwinkels maar voor alle 968 zelfstandige ondernemers in Bonheiden en Rijmenam.
Actie = reactie
20% van de inwoners van onze gemeente zijn nieuwe inwoners; jaarlijks verhuizen nieuwe gezinnen naar Bonheiden of Rijmenam en moeten ze kennis maken met de lokale middenstander in de gemeente. Door het invoeren van een verwelkomingpakket wordt de drempel naar de plaatselijke handelaar verlaagd, en eens die drempel weggenomen, zal de nieuwe inwoner gemakkelijker de weg vinden naar de lokale middenstand. Dit verwelkomingpakket (in de vorm van een brochure of boek) kan tevens gebruikt worden ter promotie van het sport- en verenigingsleven: dus niet alleen kortingbons bij de plaatselijke slager maar ook bijvoorbeeld kortingcheques voor de inschrijving in de plaatselijke sportclub. Kortom een promotiebrochure voor heel Bonheiden en Rijmenam.
Een bouw en verbouwbrochure moet de inwoners de weg wijzen naar de plaatselijke aannemer, schrijnwerker, loodgieter, en andere aanbieders van nutsvoorzieningen. In deze brochure kan eveneens de immobilieensector participeren.
Een zorg en verzorg brochure moet de inwoners helpen met de keuze van hun dokter, tandarts, onthaalmoeder, kinesist of apotheek.
Bestaande winkelruimtes moeten zoveel mogelijk behouden en eventueel geherwaardeerd worden. Hier moet met de meeste zorg op toegezien worden bij het afleveren van bouw- en verbouwaanvragen. Om de wildgroei van nachtwinkels tegen te gaan moet een quotum vastgelegd worden per buurt. Bij de aflevering van de vergunningen moet tevens de haalbaarheid voor de buurt getoetst worden aan verschillende criteria: parkeermogelijkheid, respecteren van de nachtrust, geografische inplanting, …
Gemeente als aanspreekpunt
De jaarlijkse lentemarkten in Bonheiden en Rijmenam moeten uitgroeien tot promotiedagen voor de plaatselijke middenstand en het verenigingsleven. Buiten de logistieke ondersteuning moet de gemeente zorgen voor een goede coördinatie tussen middenstand, standhouders en verenigingen. Ook in dit project zal een goede samenwerking nodig zijn tussen de verschillende adviesraden.
De toegankelijkheid voor andersvaliden is een opdracht voor iedereen : ook de middenstand moet hier zijn bijdrage leveren. Een goede toegankelijkheid is méér dan een hellend vlak voor rolstoelgebruikers, maar ook zaken zoals aangepaste prijsaanduidingen voor slechtzienden of blinden, e-post-adressen voor doven en slechthorenden, … De gemeente kan hier een motiverende rol vervullen en een “toegankelijkheidsprijs” in het leven roepen : een “kwaliteitscertificaat toegankelijkheid”.
Zoals in vele buurgemeenten wordt het koopcentrum extra gepromoot door aan de invalswegen de klant welkom te heten in het koopcentrum van Bonheiden en Rijmenam. De gemeente kan in samenwerking met de middenstandsraad hiervoor een ontwerp laten maken waar tevens plaats is voor de aankondiging van activiteiten van verenigingen. Deze nieuwe borden kunnen de bestaande aankondigingsborden vervangen.
De webstek van de gemeente moet uitgroeien tot een interactief communicatiemiddel tussen inwoners, handelaars en gemeente. Alle info met duiding over onze ondernemers moet men kunnen terugvinden via het digitaal ondernemersloket. Inwoners moeten de mogelijkheid hebben om zich in te schrijven op een elektronische nieuwsbrief met alle info en eventueel lopende promoties en acties bij de plaatselijke handelaars.
Een “promotiecampagne” moet tot doel hebben het juiste profiel van klanten aan te trekken. De handelszaken in Bonheiden en Rijmenam profileren zich als service- en kwaliteitszaken, waar men net iets meer vindt dan bij de grote ketens. Dit “extraatje” ondersteunen is dan ook belangrijk om de handel in onze gemeente aantrekkelijk en leefbaar te houden. Een aankoop in onze gemeente zou moeten gelijkstaan met een kwaliteitslabel.
De horeca kan op toeristisch vlak een belangrijke rol vervullen : onze belangrijkste troef is uiteraard de natuur. Hierop handig inspelen kan een meerwaarde betekenen voor het toeristisch gehalte van onze gemeente en een economisch voordeel betekenen voor de plaatselijke horeca. Waarom bijvoorbeeld de wandel- en fietsroutes niet koppelen aan een volksspelenroute, waar men in elke deelnemende horecazaak een ander volksspel kansspelen, eventueel gekoppeld aan een plaatselijk streekgerecht of drank?