Snelweg Rijmenam - Mechelen!?

Op 21 november 2011

Hilde Verholen, woonachtig aan de Dijleweg 59 te Rijmenam, is al jaren heel bezorgd over het onverantwoorde rijgedrag in de Dijleweg richting Mechelen.

Een Snelweg Rijmenam-Mechelen? Nee, die komt er natuurlijk niet. Maar toch is hij er soms al! Vooral tussen 7.00 en 9.00 en tussen 16 en 18.00.

Sinds de plaatsing van de flitspaal is de rijsnelheid richting Rijmenam vrij normaal: goede punten dus voor het gemeentebestuur.

Maar richting Mechelen lijkt de Dijleweg soms een snelweg, ja zelfs een racebaan … Doubleren tegen meer dan 100 km/u. is dagelijkse kost. En precies dat rijvak paalt aan het  fiets-en-voetgangerspad.

Overdreven snelheid dus uitgerekend als de kinderen naar school gaan / fietsen én van school komen ...

Gevolg: de ouders brengen hun kinderen met de auto naar school. Kwestie van geen risico’s te nemen … Want als je niet oppast, word je door de voorbij razende vrachtwagens gewoon van de weg gezogen. Vooral de kinderen lopen hier gevaar. Spijtig, want de campagnes om de mensen te motiveren de wagen zoveel mogelijk thuis te laten, worden hierdoor ontkracht.

N-VA vraagt zich af waarom het gemeentebestuur geen maatregelen neemt.

N-VA Bonheiden–Rijmenam deelt de bezorgdheid van Hilde en stelt het gemeentebestuur dan ook voor om onderstaande voorstellen te bespreken en dringend oplossingen te voorzien in het belang van de zwakke weggebruikers van de Dijleweg en Rijmenam-centrum:

• De huidige flitspaal ombouwen tot een tweerichtingsflitspaal (verschillende voorbeelden bestaan hiervan in andere gemeenten ( o.a. te Hasselt, Oostende ...)
  • Waarom geen waarschuwingsflitser “50 km” zoals in Bonheiden?
  • Of een positievere flitser "U rijdt 50 km/u. ... Dank u!"

Dit zijn enkele eenvoudige oplossingen die een direct resultaat zullen opleveren.

De pakkans verhogen van de snelheidsmaniakken door gerichte politiecontroles op de risicoplaatsen en -uren kan ondertussen alvast een doeltreffend afschrikmiddel zijn.

Nee, die komt er niet. Hij is er soms al!  Vooral tussen  7.00 en 9.00  en tussen 16 en 18.00 …

Postitief: sinds de flitspaal is de rijsnelheid richting Rijmenam vrij normaal. Dus een goed punt voor het gemeentebestuur.

Maar richting Mechelen lijkt de Dijleweg soms een snelweg, ja zelfs een racebaanEn precies dat rijvak paalt aan het fiets- en voetgangerspad. Overdreven snelheid dus uitgerekend als de kinderen naar school gaan / fietsen én van school komen … Gevolg: verstandige ouders voeren hun kinderen met de auto naar school. Kwestie van geen risico’s te nemen … Want als je niet oppast, zuigen de voorbij razende vrachtwagens fietsers en voetgangers gewoon van de weg …

Waarom doet de gemeente hier niets aan?  Vroeger waren er nog zeer schaarse politiecontroles ter hoogte van de parking van F.C.Rijmenam. Maar sinds de flitspaal voor de rijrichting Rijmenam er staat :  geen controles meer voor de rijrichting Mechelen. Waarom niet?

Op andere uitvalswegen in Bonheiden staan waarschuwingstoestellen : “50 km – waarschuwingsflitser”,  “u rijdt … km” …  Waarom niet op de Dijleweg in Rijmenam?

Waarom geen politiecontroles voor de rijrichting Mechelen? Waarom geen  waarschuwingsflitser “50 km”? Of een positievere flitser "u rijdt 50 km/u.... Dank u!" Of  waarom geen mobiele flitspaal?

N-VA - Bonheiden – Rijmenam  wil veiligheid, zeker voor de zwakke weggebruikers.N-VA vraagt het gemeentebestuur dringend het nodige te doen voor meer verkeersveiligheid op de Dijleweg!

Dat er – om te beginnen ! -  maar weer vlug politiecontroles komen … De snelheidsmaniakken en racers van meer dan 100 km/u. moeten dringend gestopt  … En graag ook dringend andere maatregelen!