Bonheiden moet zijn olympiër eren

Op 19 augustus 2021, over deze onderwerpen: Sport

De presentator van Sporza gaf weer wat eigenlijk de logica zou moeten zijn wanneer een inwoner van de gemeente mee de arena instapt op de olympische spelen :“Bonheiden zit op het puntje van zijn stoel, en wij ook“.

Nadat de in Rijmenam geboren ruiter-legende Eric Wauters in 1976 brons behaalde op de olympische spelen van Montreal ,is een nieuwe Bonheidense Olympier opgestaan.

Nieuwe Bonheidense olympiër is opgestaan

Niels Bruynseels werd geselecteerd voor de nationale ploeg voor Tokio 2020.  Die selectie op zich is omwille van de grote Belgische concurrentie al een prestatie om ‘U’ tegen te zeggen.

Bonheiden schreef op 3 augustus geschiedenis; een geschiedenis die decennia geleden ontstond bij de grootvader en de vader van Niels op de Muizensteenweg in Bonheiden: 3 generaties werkten keihard in een moeilijke en specifieke branche, en met succes.

Paarden vormen de rode draad door verschillende generaties van de familie Bruynseels.  Niels zijn grootvader en vader verdienden hun strepen als instructeurs en handelaars.

“Hard werken is de basis van elk succes”. Dat was het motto bij de stal van vader Harry Bruynseels, en vandaag de dag gonst de leuze nog steeds door de sportcarrière van Niels.

Hoewel hij later in het zadel kroop dan zijn leeftijdsgenoten, maakte Niels Bruynseels snel de achterstand goed en sloot hij zijn Young Riders carriers af, pronkend met een zilveren medaille op het Europees Kampioenschap.

De handelsstal stelde Niels al op jonge leeftijd voor de lastige uitdaging om zich telkens weer aan te passen aan nieuwe paarden met andere karakters, types en talenten.

Maar de uitdaging werd een gave, het probleem werd een talent.  Vandaag is zijn aanpassingsvermogen een kenmerk dat hem onderscheidt van andere ruiters.

De combinatie van normen en waarden die hij zichzelf eigen heeft gemaakt samen met talentrijke paarden die zijn pad hebben gekruist, maken van Niels één van de meest succesvolle Belgische ruiters van deze eeuw. Sterker nog, dankzij zijn overwinningen in de 5* Grote Prijzen van ’s Hertogenbosch, Waregem, Knokke, Brussel, Cannes en Basel is Niels niet weg te denken uit het hoogste echelon van de mondiale springsport.

2021 het Boerejaar voor Niels

2021 was, zoals men dat in de sector weergeeft, een tot nu toe echt boerejaar voor Niels. Naast ettelijke overwinningen in 2,3 en 4 sterren tornooien won Niels goud in Doha en onlangs de bronzen medaille op de Global Champions Tour in Londen met Ilusionata van 't Meulenhof.

De selectie van Niels als kapitein van de Belgische ploeg was dan ook geen verrassing.

Hoopvol werd uitgekeken naar medaillewinst voor onze Bonheidense trots.

Bronzen medaille voor team Belgium

Maar het mocht niet zijn: voor aanvang van de finale van het individueel tornooi geraakt het paard van Niels gekwetst en geraakt niet meer onder controle , met 2 weigeringen en de uitsluiting tot gevolg.

Niels nam als kapitein van de het Belgische team een moedige beslissing in het belang van het voltallige team en liet zich vervangen tijdens de landencompetitie. Een juist keuze blijkt: het Belgische team behaalde 35 jaar na Montreal een bronzen medaille.

We waren dan ook verbaasd dat er geen enkel initiatief genomen was door het gemeentebestuur om zijn olympiër tijdens het Olympisch springtornooi te ondersteunen vanuit het thuisfront.

Gemeentebestuur geeft niet thuis

Om de gemeente wat wakker te schudden gaf onze fractieleider op de Bonheidense Facebookgroepen een mooie voorzet.

Het bleef spijtig genoeg oorverdovend stil… tot de schepen van sport werd gecontacteerd er kwam in laatste instantie dan toch een melding op de gemeentelijke facebookpagina.

Maar het bleef “too late & too little”.

Onze topatleten in de kijker zetten zorgt voor een boost in het engagement van onze jeugd voor het actief beoefenen van sport.

Een gezonde geest in een gezond lichaam is een belangrijke instelling en zeker tijdens deze coronatijden van cruciaal belang.

Onze N-VA fractie vraagt dan ook met aandrang om onze Olympiër via bijvoorbeeld een publieke ontvangst op het gemeentehuis (of op het plein voor het gemeentehuis) en een uitgebreide reportage in een speciale editie van de Rijmheide ( zoals we al eens gedaan hebben voor de memorial van Coninxloo) naar waarde te schatten. Dat is het minste dat we kunnen doen….