Bonheiden Think Pink gemeente ?

Op 27 september 2021, over deze onderwerpen: 10. Gezondheid

Iedereen kent misschien iemand in zijn of haar omgeving die de strijd met borstkanker aangaat.

Daarom is het zo belangrijk dat we allemaal samen onze schouders zetten onder preventie en bestrijding van de meest voorkomende kanker bij vrouwen.

Oktober is de maand waar het thema borstkanker internationaal extra in de kijker wordt geplaatst

Door de sensibiliseringscampagne kunnen we enerzijds vrouwen stimuleren om zich tijdig te laten screenen op borstkanker. Anderzijds kunnen we als gemeente een emotionele steun zijn voor alle lotgenoten die de strijd aangaan of lotgenoten herdenken die er jammer genoeg niet meer zijn.

Bevolkingsonderzoek Borstkanker

Dankzij de nabijheid van het lokale niveau is de gemeente het best geplaatst om de juiste informatie tot specifieke doelgroepen te krijgen.

Het Bevolkingsonderzoek Borstkanker is een belangrijke middel om onze te sensibiliseren en verdiend een hoofdplaats op onze gemeentelijke sociale media

Vrouwen tussen de 50 en 69 jaar kunnen zich gratis laten onderzoeken op borstkanker. Om de 2 jaar krijgen zij een kwaliteitsvolle screeningsmammografie aangeboden. Ze ontvangen daarvoor een uitnodiging per post, maar hoe meer hierover gecommuniceerd wordt - via artikels, bladwijzers, affiches, banners, facebookberichten, ... - hoe beter.

Want Borstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker onder vrouwen. Maar liefst 1 op 9 krijgt met de ziekte te maken. Het risico om borstkanker te krijgen, neemt bovendien toe met de leeftijd. Per 1.000 borstkankeronderzoeken worden 7 tot 9 vrouwenlevens gered.

Als Think Pink gemeente kunnen we nog iets extra doen

Tijdens de maand oktober staan er bij Think Pink weer heel wat acties op de agenda: https://www.think-pink.be/nl/