Bonheidenaars en Rijmenammenaars hoeven niet meer extra te betalen voor lessen in het conservatorium of academie dan Mechelaars

Op 19 april 2019, over deze onderwerpen: Bestuur en financiën, Vrije Tijd

De fractie van N-VA Bonheiden-Rijmenam gaat voor gelijkstelling inschrijvingsgelden deeltijdskunstonderwijs.

Op 13 mei starten weer de inschrijvingsdagen voor het deeltijdskunstonderwijs conservatorium en de academie Mechelen/Bonheiden. Zoals sport belangrijk is voor onze lichamelijke gezondheid is kunst gezonde voeding voor onze geest.

Het kunstencentrum ’t Kranske onze afdeling van het conservatorium van Mechelen is een groot succes, onze jongeren tot 18 jaar kunnen er proeven van de meerwaarde om zichzelf te vervolmaken in muziek en/of beeldende kunsten.

Sinds het nieuwe decreet deeltijdskunstonderwijs is het filiaal Bonheiden  nu een volwaardige afdeling. Onze volwassenen moeten welliswaar nog steeds meer betalen dan de Mechelaars Onze N-VA fractie wil de inschrijvingsmodaliteiten gelijkstellen met deze voor de inwoners van de stad Mechelen.

Dit komt neer op een aanpassing van het inschrijvingsgeld voor volwassene boven de 18 jaar met een gemeentelijke tussenkomst van 35 euro per volwassen per jaar voor het conservatorium en de academie.

Rekeninghoudende met de inschrijvingen van de afgelopen jaren en het toekomstperspectief is de financiële impact voor de gemeentelijke begroting beperkt en kan geraamd worden op 2000 euro per jaar.

Huidige inschrijvingsmodaliteiten:

Onze N-VA fractie brengt het voorstel tot aanpassing op de gemeenteraad van April en vraagt aan het college om de inschrijvingsmodaliteiten van het conservatorium en de academie gelijk te stellen met deze van de stad Mechelen en daardoor naast de reeds bestaande tussenkomst van 10 euro voor jongeren onder de 18 jaar eveneens een tussenkomst van 35 euro te voorzien voor onze volwassen leerlingen.