Charter en Coachingtraject Toegankelijkheid in Bonheiden?

Op 22 maart 2021, over deze onderwerpen: Leven & wonen, Mobiliteit & Openbare Werken, Welzijn

Stapt Bonheiden mee in het Masterplan Toegankelijkheid?

Ook mensen met een beperking of ouderen die slecht ter been zijn, moeten zich met het openbaarvervoer kunnen verplaatsen. Het toegankelijk maken van tram- of bushaltes is daarvoor cruciaal en vraagt een actieve samenwerking met de lokale besturen.

De Vlaamse minister van mobiliteit Lydia Peeters stelde onlangs haar ‘Masterplan toegankelijke haltes’ voor aan de Vlaamse Regering.

Hiermee wil Vlaanderen de toegankelijkheidscijfers verhogen.

Masterplan toegankelijkheid

Slechts 12% van de haltes die vandaag worden bediend door het reguliere stads- en streekvervoer, zijn toegankelijk voor personen met een motorische beperking.

Met het Masterplan Toegankelijkheid wil Vlaanderen nu een inhaalbeweging uitvoeren en de toegankelijkheidscijfers aanzienlijk opkrikken. Het actieplan moet de halte-infrastructuur van het openbaar vervoer tegen 2030 meer toegankelijk maken voor mensen met een motorische of een visuele beperking. Het actieplan was opgenomen in het Vlaams regeerakkoord, en kadert in de nieuwe Vlaamse mobiliteitsvisie van basisbereikbaarheid.

De uitrol van het Masterplan Toegankelijkheid wordt uiteraard afgestemd op de vastlegging van de haltes van het kern- en aanvullend net in het nieuw openbaar vervoer-netwerk.

Met dit plan investeert de Vlaamse regering deze legislatuur 23 miljoen euro in haltetoegankelijkheid langs gemeente- en gewestwegen. In het masterplan zitten ambitieuze maar haalbare doelstellingen en een samenwerking met lokale besturen zodat ook haltes op gemeentewegen hun sprong voorwaarts kunnen maken.

Wat zijn toegankelijke haltes?

Een halte is toegankelijk als:

• het perron verhoogd is en voorzien van aanrijdbare boordstenen;

• de doorgang op het perron voldoende breed en obstakelvrij is;

• het oppervlak van het perron voldoende effen, aaneengesloten en slipvrij is;

• het perron drempelvrij bereikbaar is;

• het perron voorzien is van een geleidelijn en opstapvlak in rubbertegels.

Verdere technische specificaties en een handige checklist vindt u in de brochure ‘toegankelijke haltes’ op de themapagina van De Lijn.

Charter, subsidies en coachingtraject

Het is de wegbeheerder die de halte-infrastructuur moet aanleggen: het agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voor de gewestwegen, het lokale bestuur voor de gemeentewegen.

Als lokaal bestuur bent u dus een belangrijke partner in de aanpak van de (her)aanleg van toegankelijke haltes. Maar liefst 62% van de huidige haltes ligt langs gemeentewegen.

Daarom is er samen met de vereniging van Vlaamse steden en gemeenten (VVSG) een charter ‘Masterplan toegankelijkheid haltes’ gelanceerd dat u als gemeente kunt ondertekenen.

Zo kunt u zich engageren om op een proactieve manier de doelstellingen van het Masterplan Toegankelijkheid te realiseren en bij elke investering in het openbaar domein een toegankelijkheidstoets te doen.

U kan het integraal charter hierbij consulteren via deze link: https://assets.vlaanderen.be/image/upload/v1610634169/20210114_Charter_M...

Het Masterplan ‘Toegankelijke Haltes’ voorziet daarnaast volgende ondersteuning vanuit Vlaanderen:

Een subsidie van 5.000 euro per toegankelijk aangelegde halte.

• Vlaanderen organiseert een coaching traject ‘Masterplan toegankelijke haltes’ waarbij lokale besturen ondersteund worden door Inter, Agentschap Toegankelijk Vlaanderen bij de opmaak van een actieplan. Opgedane kennis en inspiratie wordt via een lerend netwerk aangereikt aan alle gemeenten. Inschrijven via bijgevoegde link: www.inter.vlaanderen/coachingtraject

Voorstel tot ondertekening van het charter ‘Masterplan toegankelijke haltes openbaar vervoer’ en kandidaatstelling voor het “coachingtraject” via INTER Vzw.

Mobiel zijn is essentieel om het eigen leven kwaliteitsvol uit te bouwen en te beleven.

Met de beleidsvisie over basisbereikbaarheid wil Vlaanderen belangrijke plaatsen en diensten (zoals scholen, handelskernen, cultuurcentra, ...) beter bereikbaar maken. Het openbaar vervoer is binnen basisbereikbaarheid een belangrijke schakel van het mobiliteitsnetwerk. Door een vlotte combinatie van fiets, auto, trein, tram, bus en/of aangepast vervoer moet iedereen zijn bestemming probleemloos kunnen bereiken. Veilig, comfortabel en duurzaam.

Basisbereikbaarheid geldt voor iedereen, jong en oud, onder alle omstandigheden, met of zonder handicap. De Vlaamse regering besliste daarom tot de opmaak van een Masterplan Toegankelijkheid met ambitieuze maar haalbare doelstellingen voor het toegankelijk makenvan halte-infrastructuur.

Ongeveer één op zeven mensen onder de 65 jaar heeft een beperking. En ongeveer één op vijf mensen is ouder dan 65. Ook als je in die categorieën valt moet je je vlot kunnen verplaatsen. Maar ook als je bijvoorbeeld met een kinderwagen onderweg bent of als je met een blessure zit. Iedereen dus, met of zonder handicap.

Als beheerder is de gemeente verantwoordelijk voor een groot deel van het publiek domein, met inbegrip van de halte-infrastructuur voor het openbaar vervoer langsheen de gemeentewegen. Maar liefst 62% van de huidige bus- en tramhaltes ligt langs gemeentewegen.

Om de steden en gemeenten aan te sporen hun engagement op te nemen lanceert Vlaanderen in het kader van het Masterplan, samen met de vereniging van Vlaamse steden en gemeenten (VVSG) het charter ‘Masterplan toegankelijkheid haltes’ dat de gemeenten kunnen ondertekenen.

Op die manier dragen de lokale besturen op een proactieve manier bij aan het realiseren van de doelstellingen van het Masterplan Toegankelijkheid en verklaren ze om bij elke investering in het openbaar domein een toegankelijkheidstoets te doen.

Met dit charter onderschrijft de gemeente de noodzaak van een inclusieve mobiliteit.

Een sterk toegankelijkheidsbeleid bouwt op een aantal universele uitgangspunten en duidelijke engagementen. Dit charter ‘Masterplan toegankelijke haltes’ benadrukt het potentieel en de voordelen van Universal Design van het publieke domein, waarbij iedereen comfortabel, veilig en duurzaam mobiel kan zijn.

De Vlaamse overheid engageert zich van haar kant door een aantal steunmaatregelen voor lokale besturen te voorzien in het masterplan, zoals financiële ondersteuning en coaching.

DE GEMEENTERAAD VAN Bonheiden

• Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
  • Gelet op de rol en de taken die onze gemeente zijn toebedeeld als wegbeheerder, met inbegrip van het inrichten van openbaar vervoer-haltes langs de gemeentewegen;
  • Gelet op het Vlaamse Masterplan toegankelijke haltes
  • Gelet  op het ingediende bijkomende agendapunt Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 16 december 2019 “ werkgroep inclusieve gemeente”
  • Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 26 augustus 2020  “Gemeentelijk masterplan toegankelijkheid”
  • Overwegende dat mobiel zijn essentieel is om het eigen leven kwaliteitsvol uit te bouwen en te beleven, ongeacht een eventuele beperking;
  • Overwegende de oproep van Vlaanderen en de VVSG om onze gemeente te engageren door ondertekening van het charter ‘Masterplan toegankelijke haltes’, hierbij gevoegd;

De N-VA fractie vraagt aan de gemeenteraad het volgende te beslissen:

• goedkeuring te verlenen aan de ondertekening van dit charter ‘Masterplan toegankelijke haltes’.
  • De gemeente zich in te schrijven in het (GRATIS) coaching traject van de het agentschap voor personen met een beperking INTER vzw
  • Het college te gelasten met de ondertekening en de administratieve en inhoudelijke opvolging