"De afgelopen zes jaar hebben de drie meerderheidspartijen zich gewaand in een speelgoedwinkel.”HLN in de pers

Op 10 augustus 2024, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2024

Op zondag 13 oktober trekt ook Bonheiden naar de stembus om een nieuwe gemeenteraad te kiezen.

HLN stelt alle partijen uit Bonheiden en hun lijsttrekkers aan u voor. Guido Vaganée (57) staat bovenaan de lijst van N-VA. “De afgelopen zes jaar hebben de drie meerderheidspartijen zich gewaand in een speelgoedwinkel.”

De lijsttrekker:

Guido Vaganée Lijsttrekker van N-VA Bonheiden-Rijmenam Guido Vaganée zag 57 jaar geleden het levenslicht in Mechelen en groeide op in een middenstandsgezin met twee broers en een zus.

Als hobby is de muziekmicrobe in heel de familie niet ver te zoeken. Dit jaar is het voor de broers Vaganée trouwens een jubileumjaar want ze musiceren nu al elk 50 jaar. Vaganée is ook één van de organisatoren van het festival Bigband Battle Bonheiden.

Samen met Christ’l Cottenie, die voor N-VA opkomt tijdens de verkiezingen voor de provincieraad, heeft Vaganée zes kinderen en zeven kleinkinderen.

In het eerste decenium van deze eeuw stond hij aan de wieg van de lokale N-VA-afdeling en nam hij op de kartellijst CD&V-N-VA deel aan de gemeenteraadsverkiezingen.

“Vanaf mijn 16 jaar was ik actief bij de Volksuniejongeren, daarna bij de VU zelf in Mechelen. Na het splitsen van de VU, koos ik resoluut voor het project van Geert Bourgeois: de N-VA. Na mijn verhuis naar Bonheiden richtte ik samen met Godelieve De Wever, Harry Van Lint en Christ’l Cottenie de afdeling Bonheiden-Rijmenam op. Nu 23 jaar later staat er een heel stevige afdeling klaar om de kiesstrijd aan te gaan in onze gemeente”, aldus Vaganée.

In 2012 wist hij als lijsttrekker van N-VA de burgemeesterssjerp te veroveren. Zes jaar later kroonde hij zich tot de politicus met de meeste voorkeursstemmen in Bonheiden, maar werd hij door de coalitievorming van de huidige meerderheid naar de oppositiebanken verwezen. “Mijn moto is ‘doenken’; denken en doen. Op die wijze hebben we in onze bestuursperiode werkelijk stenen verlegd in het politiek landschap in Bonheiden. De kiezer beloonde onze fractie en mezelf als voltijds burgemeester voor het goede werk, maar sommige politieke vrienden bleken toch niet zo vriendelijk.

Er werd een coalitie tegen N-VA gemaakt waardoor we sinds 2019 constructief stevig oppositie moesten voeren."

Welk project of welke realisatie van de voorbije zes jaar vindt u echt geslaagd?

“In de vorige legislatuur werd het riolerings- en fietsproject Weynesbaan uitgewerkt zowel planmatig als financieel”, duidt Vaganée. “Ook de afwerking van het project Rijmenam-dorp dat reeds was opgestart tijdens onze legislatuur en dat trouwens nog een prijs van Vlaanderen kreeg, is een goed voorbeeld. De huidige bestuursploeg heeft de plannen zoals voorzien goed afgewerkt, al kon de communicatie naar de bewoners wel beter.”

Wat kon beter?

“Er kon heel veel beter, maar het schortte al aan de basis van bij de start. Men is de legislatuur aangevat zonder beleidsplan. Zelfs geen idee over wat men wou gaan doen en waar men mekaar kon versterken. Er was en er is geen dynamiek. Het is daarom ook dat er geen samenhang was en is . De afgelopen zes jaar hebben de drie meerderheidspartijen zich gewaand in een speelgoedwinkel. BR30 kreeg het legospel van politie en brandweer, CD&V mocht met de blokken spelen en Open Vld kreeg een verkeersmat . En vooral samen spelen was er niet bij. Sorry voor deze plastische weergave, maar dit illustreert het best hoe het er aan toeging in het college van burgemeester en schepenen. Hierdoor werd er niet gedacht aan enige synergie waardoor men ondoordachte beslissingen nam en de begroting danig ontspoorde.”

Wat is uw absolute topprioriteit voor de volgende bestuursperiode, als u mee kan besturen?

“Door de precaire financiële situatie is de investeringsmarge zeer beperkt. Ik hoop vooral dat de andere fracties daar zich zeer goed van bewust zijn en de inwoners niets komen beloven wat niet kan. Als er dan één zaak is die zal en moet gebeuren, en niet omdat we dat plannen, maar omdat we nu eenmaal de planning van anderen hierin moeten volgen is riolering, riolering en riolering. De aanleg van nieuwe rioleringen en het renoveren van de oude rioleringsstelsels. We beseffen dat dit niet sexy is maar het is wat het is. Maar zelfs om het tempo van Aquafin en Hidrorio te kunnen volgen, moet de gemeente haar begroting terug op orde krijgen. Ter informatie: de schuld per inwoner is deze legislatuur gestegen met meer dan 615 %.”

Hoeveel zetels behaalt u op 13 oktober, wie is uw favoriete coalitiepartner en met wie gaat u liever niet in zee?

“Laat mij starten met de tweede vraag. N-VA wenst een grote politieke cultuuromslag te maken met het project ‘De Raad van alle burgers’. We moeten weg van het georganiseerde conflictmodel tussen meerderheid en oppositie. Dit concept is voor N-VA Bonheiden-Rijmenam een concept van het verleden. We moeten gaan naar een ander beslismodel waar de gemeenteraad en zijn leden hun taak in de volheid van hun bevoegdheden kunnen uitoefenen. N-VA wil daarom niemand uitsluiten om mee samen te werken en in haar model is het zelfs liefst met iedereen samen. Om deze cultuuromslag te kunnen maken, heeft N-VA het initiatiefrecht nodig om onmiddellijk na de verkiezingen een goede opstart te kunnen maken. Met andere woorden, we moeten de grootste fractie blijven ook na de politiek strategische spelletjes van BR30 en CD&V of Open Vld die om een serieuze evaluatie van de kiezer te ontlopen van naam zijn veranderd. We zullen de kiezers overtuigen van de nood aan echte vernieuwing en echte bruggenbouwers. Want laat ons eerlijk zijn: de geest is uit de fles bij de huidige bestuursploeg, sterker nog, na het weggaan van enkele sterkhouders is de fles zelfs gebarsten. Een geest met een andere naam heeft geen zin, we hebben een nieuwe fles nodig. En dat is de N-VA met de raad van alle burgers.”

Wie staat er op de lijst?

1. Guido Vaganée (57) - Voormalig burgemeester en mobiliteitsexpert 2. Emily Demandt (65) – Kinderarts 3. Geert Teughels (54) - Key-account manager Pharma 4. Marcel Claes (75) – Gepensioneerd directeur dienstencentrum 5. Karl Theerens (62) - Huisarts 6. Hilde De Ruysscher (64) – Architecte 7. Patricia Frederickx (61) – Management assistent 8. Bart Nelissen (56) – Doctor in de wetenschappen 9. Cindy Symons (48) – Docent zorgsector 10. Inge Van hoof (58) – Kinderbegeleidster 11. Lynn Uytterhoeven (34) – Bediende 12. Nancy Nees (59) – Leerkracht middelbaar onderwijs 13. Tijs Vastiau (42) – Zelfstandig installateur verwarming en sanitair 14. Yonathan Bosman (40) – Zelfstandig projectconsultant bank en beurs 15. An Wellens (41) – Management assistent 16. Jef Jacobs (20) - Student Geschiedenis KUL 17. Katrien Delhoune (20) – Student klassieke talen KUL 18. Gert Aerts (34) - Zelfstandig marketing consultant 19. Ine Achten (47) - Fiscaal accountant 20. Nayeli Paulussen (29) - Laborante 21. Melissa Vande Reyde (45) - Advocaat 22. Kenny Muyldermans (49) - Opvoeder Jeugd 23. Bruno Wauthier (34) - Accountmanager voeding 24. Nele Roggen (42) - Gynaecologe 25. Wim Van der Donckt (59) - Kamerlid, Advocaat

Dit zijn hun plannen voor Bonheiden

“N-VA heeft haar programma klaar en dat telt meer dan 40 pagina’s, omdat we nu eenmaal volledig willen zijn. Het programma behelst maatregelen rond goed(be)stuur, goed(be)leven, goed(be)reikbaar en Goed(z)weten. Binnenkort vallen er themafolders in de brievenbus of vind je meer info op onze website. Al onze programmapunten werden afgetoetst op basisbeginselen: we gaan voor een verantwoordelijk financieel beleid, voor extra aandacht voor doelgroepen en kwetsbare inwoners, voor verkeers-(veiligheid) op basis van kennis, expertise en met respect voor de inwoners, voor excellerend kunst- en (gemeentelijk) basisonderwijs en voor een ruimtelijk beleid met respect voor de burger en kansen voor jonge gezinnen.” 4

Dit vindt N-VA over 3 hot topics die leven in Bonheiden

Bonheiden heeft nood aan meer sportinfrastructuur, onder andere een extra sporthal:

Een extra sporthal zetten kost heel veel geld, en geld dat er niet meer is als je de begrotingscijfers tegen het licht houdt”, licht Vaganée toe. “N-VA wil met partners bekijken wat de mogelijkheden zijn om samen te investeren in bijkomende sportinfrastructuur. We kijken in de eerste plaats daarvoor naar de inrichtende machten van het Vrije-en gemeenschapsonderwijs maar ook projectontwikkelaars. Hierdoor kunnen we onze doelstellingen behalen op een financieel gezonde wijze.”

Het lokaal bestuur moet het aantal trajectcontroles terugschroeven:

“Trajectcontroles zijn een laatste hefboom om aan handhaving te doen rond het bewaken van de snelheden. Doch hiermee moet heel voorzichtig omgesprongen worden. Elke maatregel heeft namelijk altijd ongewilde effecten op andere wegen. De gemeente heeft gigantisch veel geld uitgegeven aan deze palen. Ze wegdoen zonder enige grondige evaluatie zou intellectueel oneerlijk zijn. N-VA wil overgaan tot een grondige evaluatie en de aangekochte systemen inzetten waar ze effectief bijdragen tot de verkeersveiligheid . Op dit ogenblik zijn ze vooral een bron van frustratie voor de inwoners en een gouden ezel voor de kas van de gemeente . In het eerste kwartaal van 2024 werd hierdoor al voor meer dan 1.300.000 euro aan boetes geïnd.”

Het lokaal bestuur moet de regeling van de verkeerslichten en zone 30 in Dorp herbekijken/aanpassen:

“In 2018 werd onze gemeente uitgeroepen tot meest verkeersveilige gemeente. Door de aanpassingen tijdens de vorige legislatuur werd een zwart kruispunt weggewerkt. De toenmalige oppositie vond het nodig te polariseren. Zonder enige kennis van zaken poneerden ze dat er teveel verkeerslichten staan. Als je dan vroeg wel verkeerslicht er teveel stond, bleef het stil. De huidige schepen van Mobiliteit zag het als zijn heilige oorlog om de verkeerslichten weg te doen. We zijn nu 6 jaar verder, en vandaag werden er terug verkeerslichten geplaatst... halve maatregelen om de verkiezingen te kunnen redden. Wel in verkeersveiligheid bestaan geen halve maatregelen , je hebt ook geen halve slachtoffers. De lokale mobiliteitsdienst loopt leeg, omdat ze zich niet kunnen vereenzelvigen met de genomen maatregelen. Ons antwoord is dus ja, het nieuwe bestuur moet verkeersveiligheid en mobiliteit terug au sérieux nemen, het mag geen speeltuin blijven van een mobiliteitsschepen.”

HLN Antoon Verbeeck