De Raad van alle Burgers

N-VA Bonheiden-Rijmenam introduceert “De Raad van alle Burgers”

Om de cohesie in een fel verdeeld politiek landschap aan te scherpen, wil N-VA Bonheiden-Rijmenam de tegenstellingen van meerderheid en oppositie overbrugbaar maken.

Wij kijken hiermee resoluut naar de toekomst en willen sneller en efficiënter kunnen inspelen op de noden van de burger en tegelijkertijd meer jongeren warm maken om zich bij een politieke fractie aan te sluiten.

Werken aan wederzijds respect, draagvlak en bestuurskracht.

“Ons huidig politiek systeem is een georganiseerd conflictmodel tussen meerderheid en oppositie, wat vaak breed gedragen besluitvorming in de weg staat. Dat terwijl iedereen hetzelfde voor ogen heeft: het welzijn van de burger”, zegt fractievoorzitter Guido Vaganée.

Als wij na de gemeenteraadsverkiezingen aan zet zijn, willen we voor elk gemeenteraadslid een gelijkwaardige stem.

De gemeenteraad moet opnieuw het belangrijkste beslissingsorgaan van de gemeente worden, terwijl in de praktijk nu het College van Burgemeester en Schepenen de beslissingen neemt. De burger moet centraal staan in het gevoerde beleid, vandaar onze “Raad van alle Burgers.”

Onze gemeente heeft nood aan bruggenbouwers

N-VA Bonheiden-Rijmenam wil een brug bouwen tussen de verschillende politieke fracties om de bestuurskracht alle kansen te geven. Want het is nu meer dan ooit nodig.

Onze gemeente staat namelijk voor grote uitdagingen. Het gemeentelijk budget staat onder druk. De schuldgraad van onze gemeente zal tijdens deze legislatuur gestegen zijn met meer dan 700%. En de hyperinflatie versterkt deze neergang nog extra.

De afvalophaling wordt duurder, de personeelskost is buitensporig alsook de bijdrage voor Brandweer en politie. Ons raadslid Karolien Huibers  vroeg enkele maanden geleden al om met alle partijen samen te komen over de partijgrenzen heen om samen te bekijken wat op financieel vlak nog kan en moet in onze gemeente.

De huidige meerderheid ( BR30, CD&V en Open Vld) ging hier niet op in.

Dat is spijtig, want alle aanwezige expertise bundelen in deze moeilijke tijden, zou een evidentie moeten zijn.

“We moeten samen een gezonde financiële basis blijven nastreven om de huidige en toekomstige crisissen baas te kunnen. De toekomst van onze gemeente stopt niet op 1 januari 2025, ook volgende generaties moeten nog beleidsruimte kunnen overhouden om te investeren.” Karolien Huibers raadslid (oud schepen)

Samen voor meer bestuurskracht

Er moet dringend gesleuteld worden aan de bestuurskracht in onze gemeente. want een efficiënte  en snelle dienstverlening komt in het gedrang. U als inwoner wordt hiermee elke dag geconfronteerd.

In Vlaanderen is de gemiddelde doorlooptijd voor een omgevingsvergunning 86 dagen , in Bonheiden overstijgen we regelmatig de 138 dagen. Dat mogen we niet meer blijven tolereren.

Slim regionaal samenwerken met respect voor het profiel van onze gemeente.

Sinds maart 2020 maken we deel uit van de referentieregio Rivierenland ( Mechelen), In de toekomst zal elke samenwerking moeten gebeuren binnen deze regio… Onze fractieleider Guido Vaganée vroeg om een open debat over de keuze van deze referentieregio. Want die keuze bepaalt mee de toekomst van onze gemeente

“ Waar ligt de toekomst van onze gemeente? In een stedelijke context of in een residentiele buffer tussen Leuven en Mechelen” Guido Vaganée

De huidige meerderheid ( BR30, Cd&V, Open VLD) weigerde het debat en besliste meerderheid tegen oppositie om zich aan te sluiten bij regio Mechelen.

Dat is spijtig en wederom een gemiste kans om samen (over de partijgrenzen heen) te bepalen waar we met onze gemeente naar toe willen.

De Raad van alle Burgers

De raad van alle burgers moet en kan zorgen voor een nieuwe dynamiek om tot meer gedragen beslissingen te komen.

Daarom moet de gemeenteraad terug de spil worden van onze lokale democratie. Weg van het conflictmodel waar beslissingen enkel worden voorbereid in het college van Burgemeester en schepenen.

De gemeenteraad moet terug in ere worden hersteld. Hierdoor wordt de gemeenteraad terug een denktank waar iedereen naar eigen geweten zelf kan beslissen of een voorstel aanvaard wordt of niet. Het wordt ook een leidend orgaan waarin de stem van elke Bonheidenaar of Rijmenammenaar zal worden gehoord.

Burgeragenda

Het lokaal bestuur is het meest nabije politiek niveau van onze burgers. Die nabijheid moeten we als een positieve opportuniteit inzetten in de lokale besluitvorming.

“Op elke gemeenteraad willen we een vast agendapunt voorzien. Een moment waar burgers ideeën van algemeen belang kunnen aanbrengen of de mogelijkheid krijgen om te reageren op een agendapunt. De gemeenteraad wordt zo een beetje een burgerraad”, legt gemeenteraadslid en kamerlid Wim Van der Donckt uit.

Elke stem telt.

“We vinden de burgeragenda en de nieuwe wijze van werken niet alleen een opwaardering van de stem van onze inwoners, het kan ook een extra motivatie zijn om in oktober 2024 naar de stembus te trekken. Het zijn immers de eerste verkiezingen zonder opkomstplicht. Mensen hebben nieuwe frisse democratische ideeën nodig om gemotiveerd te blijven”, aldus bestuurslid Cindy Symons.

Welke rol krijgt de voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester en het schepencollege?

“Aangezien het gaat over een gedeeltelijke hervorming van een democratisch beslissingsproces, verandert niet alleen de rol van de gemeenteraad maar ook die van de het schepencollege en van de gemeenteraadsvoorzitter”, voegt Guido Vaganée toe.

Het college, in nauwe samenwerking met de gemeenteraad, moet evolueren van een machtscollege naar een werkcollege dat dagelijks overleg pleegt met de diensthoofden en genomen beslissingen uitvoert of opvolgt.

De gemeenteraadsvoorzitter krijgt hierdoor de belangrijke  taak om de uitvoering van het opgestelde beleidsprogramma te coördineren.

De burgemeester moet nog sterker gaan fungeren als netwerker om de gemeente te vertegenwoordigen en haar belangen te  behartigen op alle beleidsniveaus.

De inhoud van een voorstel moet leidend zijn voor een beslissing

In de toekomst krijgen alle voorstellen een eerlijke kans.

“Of ze worden aanvaard zal afhangen van de inhoud en het draagvlak en is niet meer afhankelijk van wie het voorstel formuleert. Terug naar de essentie van ons democratisch stelsel.”, verduidelijkt Tijs Vastiau ondervoorzitter

Dat lijkt evident, maar de realiteit is anders, de afgelopen 4 jaar werden we dikwijls geconfronteerd met beslissingen die enkel om politiek strategische redenen werden genomen of weggestemd.

Een nieuwe jonge politieke generatie

“Ik ben er trouwens van overtuigd dat deze vernieuwende aanpak een aanleiding kan zijn om jonge mensen terug warm te maken om aan politiek te doen. Want laat ons eerlijk zijn: momenteel zijn nog weinig jongeren daarin geïnteresseerd.” besluit Jong-N-VA’er Katrien Delhoune.