De slimme rattenval kan niet ontbreken in "Smart Village " Bonheiden

Op 20 mei 2021, over deze onderwerpen: Leven & wonen

Gifvrije slimme rattenvallen ook in Bonheiden?

Dat ratten een probleem zijn in onze gemeente is een zaak die duidelijk is. Getuige al de reacties van inwoners die ons herhaaldelijk bereiken.

Dat het probleem steeds groter aan het worden is is ook al langer duidelijk. Een betere en concretere aanpak dringt zich op.

Het enkel adviseren van inwoners over hoe ratten vermijden helpt niets als er al ratten aanwezig zijn.

Ook een verdere uitbreiding van het grachtenstelsel zoals weergegeven in het Bonheidense hemelwaterplan  zorgt voor meer leefomgeving voor vooral bruine ratten.

Het in kaart brengen van de hotspots of broeihaarden blijft daarom een dagelijkse uitdaging.

We waren dan ook zeer onder de indruk van het nieuwe gifvrije rattenvang systeem Strygoo smartrap die onze N-VA collega Bart Juliams, schepen in Geel introduceerde.

Internet of things in de strijd tegen ratten

Strygoo SmarTrap is het resultaat van enkele jaren productontwikkeling en studie naar het gedrag van ratten in een stadsomgeving. Het is een gepatenteerd gifvrij vang- en controlesysteem, met als unieke eigenschap dat het vertrouwen in een rattenpopulatie kan meten via IOT technologie. Dit vertrouwensalgoritme zorgt voor wederkerende en meervoudige vangsten, waarbij ook de volwassen ratten gevangen worden. Zo wordt het probleem bij de wortels aangepakt.

Stad Geel maakte de omslag naar gifvrije rattenbestrijding. De stad had tot kort geen inzicht in de rattenpopulaties. De bestrijding was arbeidsintensief, van administratie tot de effectieve bestrijding. In Bonheiden is dat niet anders.

Sinds januari 2021 monitoren en vangen er nu 20 SmarTraps de populatie ratten in Geel. De SmarTraps genereren data en schenken inzicht in de rattenpopulaties. Periodieke analyses op basis van de data en vangsten vormen nu een extra wapen in de strijd tegen de rat.

Ook burgers kunnen meldingen geven in het softwareplatform en de gemeente kan hierop te anticiperen met de SmarTrap. Bewoners worden zo transparant betrokken in de communicatie en zullen zich meer betrokken voelen bij de preventie rond ratten in de gemeente .

Dier- en natuurvriendelijk

Strygoo SmarTrap is trouwens een dier- en natuurvriendelijk vangsysteem. De ratten worden pijnloos en snel gevangen. Er komt geen gif aan te pas, zodat de biodiversiteit gevrijwaard blijft en er geen doorvergiftiging plaats kan vinden.

Voor onze N-VA fractie is het duidelijk: Strygoo SmarTrap is een Vlaamse innovatie dat niet kan/mag ontbreken in de onze “Smart Village Bonheiden”.

Onze N-VA fractie in hoedaanigheid van fractieleider Guido Vaganée zet de rattenproblematiek op de agenda van de gemeenteraad van woensdag 26 mei 2021