De waanzin van het gemeentehuis

Op 1 juli 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken

De waanzin van het gemeentehuis

Tijdens de vorige legislatuur (N-VA, CD&V en Groen) stelde het gemeentebestuur het studiebureau Vectris aan om de verkeersonveiligheid in het centrum van Bonheiden aan te pakken.
Een dringende én noodzakelijke maatregel want elk jaar vielen er spijtig genoeg 8 verkeerslachtoffers met soms een dodelijke afloop.
De verkeersafwikkeling in het dorp werd hertekend. Men plaatste verkeerslichten om de oversteekbaarheid veiliger te maken en de verkeerstromen te ordenen.
Deze ingrijpende maatregelen hadden succes.

Sindsdien is er geen enkel verkeerslachtoffer meer gevallen en de doorstroming van de meer dan 25.000 (!) voertuigen per dag in Bonheiden-centrum werd op een veilige wijze geregeld.


Met de komst van de nieuwe R6 werd eveneens de verkeerscirculatie bekeken. Dit gebeurde in de geest van het mobiliteitsplan Bonheiden 2006 (BR en CD&V).
Om de ‘woonkamers’ (stille kamers) te kunnen waarborgen werd in de Oude Kasteellaan een verkeerslus gemaakt ter hoogte van de Eisenhowerlaan.

Deze verkeerslus moest voorkomen dat de erftoegangswegen overspoeld werden met doorgaand verkeer richting R6.

Ook deze maatregel wierp haar vruchten af.


Onder impuls van de huidige schepen van Mobiliteit Bart Vanmarcke (OpenVLD) werd
de waanzin ingezet. Trajectcontroles moeten alles oplossen en de bewezen veilige maatregelen worden weggenomen!!


De wet van de sterkste doet terug zijn intrede in ons dorp.
We weten allemaal dat dit niet de voetgangers, fietsers, bejaarden of onze
(klein)kinderen zijn. 
Verkeerslichten in het centrum worden uitgeschakeld of weggenomen, de verkeerslus
verdwijnt in de Oude Kasteelllaan! Dit om koning auto alle vrijheid te geven.

De financiële melkkoe van dit bestuur (de trajectcontroles) moeten soelaas
brengen.


"De auto’s zullen niet sneller rijden dan 30 km/u en zullen steeds stoppen om onze
kinderen te laten oversteken" dixit Bart Vanmarcke schepen OpenVLD


Alle experten zijn het erover eens… deze maatregelen zijn waanzin met een torenhoge risicofactor met betrekking tot de verkeersveiligheid en leefbaarheid in
ons dorp met 3 scholen en winkelgebied.


Niettegenstaande onze strijd in en buiten de gemeenteraad waren de coalitiepartners (BR30, CD&V en Open VLD) niet van hun gedacht af te brengen.
Of is dit maar schijn en spelen er andere factoren?
Buiten de gemeenteraad bevestigen raadsleden en zelfs schepenen niet akkoord te gaan met het mobiliteitsbeleid, maar tijdens de gemeenteraad blijft het oorverdovend stil
en keren ze hun kar bij de stemming…

Alle trucs worden bovengehaald om deze onzin te laten passeren. Men installeert een mobiliteitsraad van geëngageerde burgers, die men handig misbruikt om het
onbestaande draagvlak te duiden, dit is ongezien.

De gemeenteraad wordt vakkundig buiten spel gezet en krijgen geen antwoord op haar vragen.


Wij hopen als N-VA van harte dat er na de invoering van deze waanzin GEEN
VERKEERSSLACHTOFFERS
zullen vallen want dan heeft de politiek gefaald met een
hele hoge prijs als gevolg.
Wordt vervolgd...

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is