Dringend werk maken van lokaal laadpalenplan

Op 13 januari 2022, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit, 5. Duurzame Energie

Thuisladen extra faciliteren door raamcontract en communicatie fiscaal voordeel.

De laatste jaren werken verschillende actoren aan de uitrol van een netwerk van openbare laadpunten.

Niettegenstaande dit groeiend aantal openbare laadpunten blijven de eerder beperkte openbare oplaadmogelijkheden een regelmatig gehoorde twijfel voor het aanschaffen van een elektrische wagen. Nochtans kunnen elektrische voertuigen voor dagdagelijkse verplaatsingen meestal eenvoudiger en goedkoper thuis of op het werk opgeladen worden.

Bij de aanschaf van een elektrische wagen wordt aangeraden, indien mogelijk, thuis een mode 3 laadpunt te installeren. Bij sommige types elektrische wagens wordt dit standaard bijgeleverd. Bij andere zorgt dit voor een meerkost die al snel meer dan 1000 euro bedraagt.

Raamcontracten of groepsaankoop kunnen helpen om deze investering betaalbaar te houden.

De Vlaamse overheid heeft de doelstelling om via de lokale besturen tot 100 000 laadpunten te creëren tegen 2030. Dit is een enorme uitdaging en heeft een grote impact op bezetting en indeling van het openbaar domein.

Thuisladen = prioriteit 1

Onze N-VA-fractie vroeg op de gemeenteraad om zo snel mogelijk werk te maken van een lokaal laadplan, en dit om te bekijken waar openbare laadpunten nodig en efficiënt zouden zijn. Bovendien zijn wij van mening dat ook het semi-openbaar laden bij bedrijven en het thuisladen een eerste prioriteit moeten zijn om het openbaar domein niet extra te belasten. Aanvullend vroegen wij om een raamcontract in de markt te zetten voor de aankoop en installatie door particulieren en lokale bedrijven van thuislaadpunten (mode3).

Fiscaal voordeel van 45% tot 21 december 2022

Onze residentiële gemeente heeft het voordeel dat de meerderheid van de inwoners beschikt over de mogelijkheid om te laden op eigen terrein. Dit aanmoedigen kan een duidelijke win-win-situatie opleveren voor de inwoner/gebruiker en de gemeente als organisator van het openbaar domein. Wist je trouwens dat de investering in private laadinfrastructuur kan rekenen op een fiscaal voordeel van 45% aftrekbaarheid tot 31 december 2022?