Eekhoornbruggen ook in onze gemeente?

Op 20 mei 2021, over deze onderwerpen: Leven & wonen

Eekhoorns steken veilig de straat over dankzij klimtouwen

Eekhoorns steken regelmatig de Mechelsesteenweg en/of de Rijmenamseweg over. Spijtig genoeg zijn ze ook regelmatig slachtoffer van het verkeer.

Inspiratie en kennis opdoen bij andere gemeenten.

De gemeente Grobbendonk heeft in samenwerking met AWV hiervoor een oplossing uitgewerkt. Eekhoorns die de N13 in Grobbendonk willen oversteken kunnen dit doen via aangepaste eekhoornbruggen.

Het idee van een eekhoornbrug is dat de diertjes via een touwenparcours vanuit het bos de overkant van de straat kunnen bereiken. In Grobbendonk zijn op vijf plaatsen twee houten palen aan weerszijden van de weg geplaatst, verbonden met een touw. Belangrijk is dat er naast de overspanning ook een connectie met het bos wordt gemaakt door de touwen door te trekken tot in de boom.

Bonheiden is een eekhoorngemeente

Onze gemeente Bonheiden is een echte eekhoorngemeente. Het is dan ook logisch dat onze N-VA fractie vraagt aan het gemeentebestuur om te onderzoeken of dergelijke eekhoornbruggen ook kunnen toegepast worden in onze gemeente.

Onze N-VA fractie in de hoedanigheid van raadslid Marcel Claes zet het project eekhoornbruggen op de agenda van de gemeenteraad van woensdag 26 mei 2021