Gemeentebestuur brengt veiligheid in het gedrang

Op 6 april 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken

Op het college van 19/02/2019 besliste het college van burgemeester en schepenen om de regeling van de verkeerslichten in Bonheiden centrum aan te passen.

Een beetje historiek:

De maatregel om verkeerslichten te plaatsen in 2016 was ingegeven door verschillende factoren.

Het centrum van Bonheiden was in het verleden een zwart kruispunt met jaarlijks tussen de 6 en 10 ongevallen met gekwetsten en spijtig genoeg ook soms met dodelijke afloop. Deze onveilige situatie aanpakken was dan ook prioriteit 1.
Met de komst van de nieuwe kleuterschool GEKKO was de verbetering en beveiliging van de oversteekbaarheid van het dorp een noodzaak.
Het ontbreken van een duidelijke verkeersregeling van de verschillende verkeersstromen in het dorp zorgde voor een constant onduidelijke situatie, niet enkel voor de zwakke weggebruikers maar ook voor de automobilisten.
Elke dag passeren tussen de 25.000 en 30.000  voertuigen het centrum van de gemeente, met zeer drukke momenten tijdens de spitsmomenten en met lange files tot gevolg.
De snelheid op de doortocht was ook constant te snel : de zone 50 en zone 30 werden bijna constant genegeerd.

Om al deze redenen besliste het voormalig gemeentebestuur tot een grondige evaluatie en gaf opdracht aan een studiebureau om te komen tot een oplossing voor al deze bovenstaande problemen.

Na de invoering van de verkeerslichten zijn er in het centrum van Bonheiden geen ongevallen meer geweest met gekwetsten.
De oversteekbaarheid werd geregeld door middel van de verkeerslichten en bijhorende wachtverzachters.
Onveilige situaties door bvb het constant stilstaan op oversteekplaatsen door de beperkte zichtbaarheid om in te voegen in het dorp ( bvb afslag Waversesteenweg naar Dorp) werden door de invoering van een lichtgeregeld kruispunt opgelost.
De filevorming werd sterk ingekort ( zie bijgevoegde weergave) waardoor de incentive om sluipwegen te nemen afnam.
Door de constante aanwezigheid van een verkeersregeling werd de snelheid in het centrum sterk gedrukt doordat de zone 50 en zone 30 beter afdwingbaar werden.

Mobiliteit is een gegeven dat constant in beweging is.

Onze N-VA-fractie is volledig akkoord dat men moet evalueren en bijsturen ( zoals ook de afgelopen jaren is gebeurd), maar dit alles moet wel gebeuren op basis van duidelijke criteria en met de verkeersveiligheid en de leefbaarheid als duidelijke prioritaire doelstelling.

Het college vroeg een advies van de politiediensten.

Ik citeer hierbij letterlijk hun advies:

“ Als het aanbod van verkeer in die mate afneemt, dus op de verkeersluwe momenten, dan kunnen jullie overwegen om de verkeerslichten op knipperstand te plaatsen; Heb je al eens geteld wanneer het verkeer werkelijk afneemt in aantal en frequentie?

Uiteindelijk als de auto’s daar stilstaan met draaiende motor, terwijl het geen nut meer heeft om met de verkeerslichten het verkeersverloop te regelen, geeft dit enkel ook maar overlast ( geluid, uitstoot). Bovendien zullen er toch weggebruikers zijn die de verkeerlichten negeren….

Gaan jullie dit in een proefproject gieten?

Toch ook even denken aan de veiligheid van fietsers/voetgangers. Je haalt hier aan “ de verkeerslichten Bonheiden centrum” , maar ga je dat ruimer nemen, vb. de verkeerslichten aan de Muizensteenweg?

Blijven deze in werking?

Wat met de verkeerslichten aan Imelda?

Misschien is het toch nuttig om dit eens nader te bekijken.

Wat met het aantal verkeerslichten in Bonheiden centrum. Geven deze een verhoging van de verkeersveiligheid? Vervullen ze hun functie als regelaar van een veilig en vlot verkeersverloop?

Besluit van huidig college: Geeft opdracht om de verkeerslichten in het centrum van Bonheiden en het kruispunt Muizensteenweg alle dagen tussen 22u en 6u op knipperlicht te zetten.”

Onze N-VA fractie is zeer verwonderd over de interpretatie van de het zogenaamde advies naar de genomen maatregelen.

Het advies van de politie is vooral een advies om alles eerst grondig te analyseren alvorens een besluit te nemen.

Hoe kan je de goedkeuring (tijdens de vorige gemeenteraad)van het project “Nachtraven” om de jeugd aan te zetten om met de fiets uit te gaan, koppelen aan deze maatregel?

De N-VA fractie is uw partner om constant het mobiliteitsprobleem te evalueren en aanpassingen hieraan te steunen, maar niet als de verkeersveiligheid hiermee in het gedrang komt. Onze fractieleider gaf de nieuwe mobiliteitsschepen ook al wat suggesties om tot verbeteringen te komen.

Onze N-VA fractie vroeg het college de verkeerslichten terug in werking te stellen

Vroeg als alternatief de ontruimingstijden voor de voetgangers aan te passen tussen 22u en 6u met een winst van ca 17% voor de doorstroming.

Vroeg het college antwoord op alle gestelde vragen door de verkeerstechnische cel.

Vroeg het college antwoord op de vragen : Wat met de oversteekbaarheid en de veiligheid tijdens evenementen in bvb zaal de Krekel? Fuiven van jongeren, trouwfeesten ? Hoe kan je de goedkeuring (tijdens de vorige gemeenteraad)van het project “Nachtraven” om de jeugd aan te zetten om met de fiets uit te gaan koppelen aan deze maatregel?

Zoals verwacht ging het gemeentebestuur niet in op onze vragen. De Schepen van mobiliteit ( Open VLD) gaf toe dat de maatregel niet gebaseerd is op het advies van de politie maar een zuivere politieke beslissing. Onze N-VA fractie neemt daar akte van en wijst de meerderheid op haar verpletterende verantwoordelijkheid met betrekking tot de veiligheid in onze gemeente. Wordt vervolgd...