Karolien Huibers maakt mantelzorgondersteuning mogelijk ook in Bonheiden

Op 6 april 2019, over deze onderwerpen: Welzijn

Liefst 1 op de 5 Vlamingen is een mantelzorger.

Ze zetten zich vaak dag en nacht in voor onze zorgbehoevenden en zorgen er mee voor dat mensen langer thuis kunnen blijven wonen.

Het laat toe dat mensen een normaal leven kunnen leiden in hun eigen thuisomgeving. Dit is ook één van de grote pijlers die momenteel op Vlaams welzijnsniveau wordt gehandhaafd. Studies wijzen op het aanzienlijke economische en maatschappelijke belang van mantelzorg in onze samenleving. Volgens schattingen nemen mantelzorgers in Vlaanderen 80% van de thuiszorg voor hun rekening. De overige 20% wordt verstrekt door beroepskrachten.

De seniorenadviesraad nam dit thema op in hun memorandum:

Ouderen kunnen vaak langer thuis blijven wonen dankzij mantelzorg. Dagelijks zetten heel wat mantelzorgers zich in om de zorg op te nemen voor een zorgbehoevende naaste. Mantelzorg opnemen moet een bewuste keuze zijn en mag geen verplichting worden.

Mantelzorgers pleiten daarom voor een ondersteunend beleid om de huidige hoge inzet van mantelzorg op peil te houden, ook op gemeentelijk niveau.

Maak daarom werk van een gemeentelijk mantelzorgbeleid. Voor specifieke ondersteuning kan je hiervoor een beroep doen op het Vlaams Mantelzorgplatform.

Enerzijds is een gemeentelijke mantelzorgpremie een manier om mantelzorgers te bereiken en te registreren. Anderzijds vinden we dat goed georganiseerde diensten, zoals aangepast vervoer, thuiszorg en oppas eerder kunnen bijdragen aan een goede ondersteuning van mantelzorgers dan een eenmalige premie.

Een soort “mantelzorgloket” zou een eerste aanspreekpunt kunnen zijn voor mantelzorgers. Om gericht door te verwijzen, algemene informatie te bieden en zelfs lokaal activiteiten op poten te zetten.

Gemeenten en steden kunnen een gemeentelijke mantelzorgpremie toekennen. Reeds 85 procent van de gemeenten doet dit.

Bonheiden heeft nog geen mantelzorgpremie

Bonheiden is één van de weinige gemeenten in het arrondissement Mechelen die dat niet doen. Dit is een gemiste kans volgens onze fractie.

Voor N-VA Bonheiden – Rijmenam is het belangrijk dat we de mantelzorgers in onze gemeente ondersteunen. We pleiten daarom voor meer begeleiding, ondersteuning en erkenning van de mantelzorgers.

Gelijkaardig gemeentelijkbudget als voor Ontwinkelingssamenwerking

Hiervoor zou een gelijkaardig budget voorzien kunnen worden als het budget voor ontwikkelingssamenwerking.
Een tegemoetkoming voor de mantelzorgers zelf kan een onderdeel zijn van dit budget.

De grootte en de voorwaarden van deze tegemoetkoming kan in een specifieke werkgroep met vertegenwoordigers uit de verschillende fracties en aangevuld met een aantal deskundigen verder uitgewerkt worden.

Werkgroep mantelzorg

N-VA Bonheiden-Rijmenam vroeg aan het schepencollege om een werkgroep op te richten rond de problematiek mantelzorg. Deze werkgroep bestaat uit afvaardiging van iedere politieke fractie, aangevuld met een aantal deskundigen.

UNANIEM GOEDGEKEURD

De OCMW-RAAD ( zelfde samenstelling als gemeenteraad sinds 1 januari 2019) keurde het voorstel UNANIEM goed

N-VA is tevreden met de ruim gedragen consensus over de noodzaak van erkenning en ondersteuning van onze gemeentelijke mantelzorgers en zal constructief meewerken aan de uitwerking hiervan.