Kersttoespraak Burgemeester Guido Vaganée

Op 23 december 2018

Beste Bonheidenaar,Rijmenammenaar of toevallige voorbijganger,

Ik breng jullie vandaag graag een speciale kersttoespraak.

Speciaal omdat het de eerste is en speciaal omdat het ook tegelijkertijd een beetje afscheid nemen is.

Net als de meeste mensen kijk ik aan het einde van het jaar terug op de vele mooie momenten. En op de momenten van verdriet en gemis. Want die waren er voor mijn vrouw en mijzelf zeker ook.

Het kleine en persoonlijke raakt met kerstmis aan het grote en gemeenschappelijke.

Dit zijn de dagen waarin we beschutting zoeken, thuis of bij familie en vrienden. Voor even de wereld een stuk buitensluiten. Even niets anders dan Stille Nacht, de kerstman en de 1000 klassiekers op radio 2.

Maar hoezeer we ons ook behaaglijk terugtrekken in eigen kring, de buitenwereld roert zich achter de ruiten. De grote wereld achter de gordijnen is altijd hoorbaar en voelbaar en dringt zich aan ons op.

Ook in onze prachtige gemeente staat de wereld niet stil.

Samen met mijn 6 collega’s schepenen Karolien, Jan, Barbara, Jan, Mieke, Hilde ,Wouter en de 23 leden in de gemeenteraad en ocmw-raad kregen we in 2012 een mooi kerstgeschenk. Ons mogen inzetten voor de medemens, voor onze kleine gemeenschap. Ons mogen inzetten voor het verder afwerken van een perfecte THUIS  . Een thuis waar iedereen gelukkig kan zijn.

Er is keihard gewerkt, er zijn gigantische stappen gezet in de professionalisering van onze gemeentelijke diensten.

Ik ben bijzonder trots op het feit dat we intern en extern de organisatie vooral hebben kunnen verbinden. We stapten af van de hiërarchische structuren en gingen vooral meewerken. We werden collega’s zonder het primaat van de politiek te verliezen.

We lanceerden onze teambuildingsdagen en brachten zo de collega’s dichter bij elkaar.

Ook al is het deze eindejaarsperiode een succes in de cinema maar de collega’s 2.0 is in Bonheiden echt fictie.

Sterk beleid

We zorgden ervoor dat dossiers uit het slop werden gehaald en gingen werkelijk DOENKEN.. denken was niet voldoende het vooral doen zorgde voor een nieuwe dynamiek.

Denken we maar aan de broodnodige riolerings en bestratingswerken in Rijmenam-dorp, de bouw van het kind, jeugd en ontmoetingscentrum "De Splinter".

Het gedurfd maar het zo nodige vernieuwende mobiliteitsbeleid waar veiligheid voorop staat.

De uitbouw van het kunstonderwijs in kunstencentrum "t Kranske en de nieuwe kleuterschool GEKKO brachten nieuwe kansen voor onze kinderen en onze verenigingen.

Andere projecten werden opgestart zoals de nieuwe riolering, wegdek en veilig fietspad op de Weynesbaan met maar liefst 90% subsidies van Vlaanderen en provincie. En de aankoop van heemmuseum 't Smiske zodat ook ons erfgoed veilig kan bewaard blijven.

Bonheiden-Rijmenam staat ook op de digitale kaart van Vlaanderen en de term “Smart Village” was geboren.

Door een verstandig en moedig innovatief beleid  werd onze gemeente een referentie in binnen en buitenland.

We waren de eerste gemeente die haar ICT infrastructuur onderbracht in de cloud, we waren de eerste gemeente die de digitale aangifte van overlijdens lanceerde, we lanceerde ons fietsregistratiesysteem dat vanaf september 2019 zal worden uitgerold in heel Vlaanderen.

We zijn projectleider van misschien het belangrijkste intergemeentelijk ICT project van dit decennium  nml de "digitale marktplaats smart city" die lokale overheden moet in staat stellen op een verstandige wijze raamcontracten en aanbestedingen in nieuwe technologie met succes te volbrengen. Voor dit project kregen we de steun van de Vlaamse overheid , de Antwerp managament school (universiteit Antwerpen)en maar liefst 83 andere gemeenten en steden , waaronder Gent, Kortrijk en Antwerpen.

Maar naast de broodnodige investeringen in een doorgedreven digitalisatie is ook investeren in gemeenschapsvormende  activiteiten superbelangrijk.

Denken we maar aan onze wekelijkse markt, Bonheiden als Think Pink gemeente, de openstelling van het kasteeldomein Zellaer, de investeringen in de buurtfeesten en natuurlijk ook evenementen zoals de jaarmarkten met de spiegeltent dit jaar en deze kerstdrink.

Werken aan de toekomst is nu eenmaal de opdracht van elk gemeentebestuur.

Met het klimaatactieplan namen we alvast onze verantwoordelijkheid voor onze kinderen en kleinkinderen .

Het nieuwe lichtplan is daar een eerste zichtbaar gegeven van. Dit vraagt van ons alle een grote dosis aanpassingsvermogen . We moeten ons zelf terug gaan organiseren of reorganiseren.

Maar liefst 11 ruimtelijke uitvoeringsplannen werden opgemaakt met heel veel aandacht voor duurzaamheid en toegankelijkheid die onze identiteit van groene residentiële gemeente ook in de toekomst moet beschermen.

Voetje voor voetje. Zo komen verbeteringen tot stand. Zo kan een grotere WIJ ontstaan. Niet alleen in de wereld, in Vlaanderen maar ook heel dichtbij in onze eigen buurt.

Het oude kerstlied laat er geen misverstanden over bestaan dat wij bij elkaar horen en met elkaar verbonden zijn.

Er is een kindeke geboren op aard.

't kwam op de aarde voor ons allemaal

Met kerstmis verschijnt ons iets heel groots , als iets kleins.

Er wordt een kind geboren. Een kind, nog zonder woorden, zonder schuld, zonder boosheid en zonder wantrouwen.

Het biedt ons een nieuw begin.

Ons eigen leven wordt opgenomen in een groter verband van hoop en vrede, waarin we zelf een rol hoe klein ook te spelen hebben.

Zoals ik al zei is dit en speciale toespraak. Ik neem vandaag afscheid van jullie in mijn hoedanigheid als burgervader, ook Jan, Barbara en Karolien delen mee in dit afscheid.

We hebben onze taak met veel goesting volbracht en zijn dan ook dankbaar voor de kansen die u als inwoner ons gegeven hebt.

Ik was zeer graag uw burgervader gebleven laat daar geen twijfel over bestaan , maar zoals een vader op bepaalde momenten in het leven zijn kinderen moet loslaten om verder te groeien tot volwassenheid, is het hier niet anders.

Zoals ook elke ouder zal ik vanop een afstand blijven toekijken en ter beschikking staan voor het delen van wat levenswijsheid.

Karolien, Barbara, Jan en ikzelf wensen de nieuwe ploeg veel passie, geduld en vooral durf om verder te timmeren aan de weg van ons huis en onze thuis.

Ik eindig graag met onze kerstwensen voor jullie allemaal

Ik wens een elektricien om de stroom te herstellen tussen mensen die niet meer met elkaar praten.

Ik wens een oogarts om de boze blik van mensen te veranderen.

Ik wens een kunstenaar om een glimlach op het gezicht van mensen te tekenen.

Ik wens een metser om aan vrede te bouwen en een wiskundeleraar om terug te leren te rekenen op elkaar.

Ik wens u allen, waar u zich ook bevindt en hoe uw persoonlijke omstandigheden ook zijn een gezegend kerstfeest.

Guido Vaganée Burgemeester Bonheiden-Rijmenam 2012-2018