Kinderarmoede in Bonheiden-Rijmenam stijgt met 875%

Op 26 juni 2020, over deze onderwerpen: Bestuur en financiën, Welzijn

Activatie van het sociaal beleid in Bonheiden-Rijmenam is dringend nodig

Fractieleider en oud-burgemeester Guido Vaganée bracht bij aanvang de start van de raad voor maatschappelijk welzijn van woensdag 24 juni de evolutie van de kinderarmoedecijfers in onze gemeente onder de aandacht.

Een ware wake-up call voor de huidige bestuursploeg.

Sinds 18 maanden werkt de gemeente binnen de nieuwe structuur van de inkanteling van het OCMW in de gemeentelijke structuren.

Sinds 1 januari 2019 heeft de gemeenteraad en OCMW-raad dezelfde samenstelling en volgen de twee vergaderingen elkaar op. De bedoeling van deze omvorming is dat hiermee het sociaal beleid meer zichtbaar wordt en meer gewicht zou krijgen binnen de besluitvorming van de gemeente.

Uiteraard gebeurt dit niet vanzelf. Het College van Burgemeester en schepenen of in de context van de OCMW-raad het vast bureau genoemd, moet natuurlijk de sociale thema’s op de agenda plaatsen.

En hier wringt het schoentje.

Gedurende de laatste 18 maanden werden er door de meerderheidspartijen amper sociale dossiers op de agenda geplaatst. Blijkbaar is het sociaal beleid onbestaande in onze gemeente of al zeker onzichtbaar. In 2019 hadden we zonder de interventie van onze fractie amper 9 OCMW-raden , terwijl 10 een decretaal minimum is.

Kinderarmoede moet een sociale beleidsprioriteit zijn

De cijfers van kinderarmoede in onze gemeente toont zeer pijnlijk aan dat er wel degelijk een stevig sociaal beleid nodig is en maatregelen zich dringend opdringen.

Kinderarmoede stijgt van 0,8 procent naar maar liefst 7 procent, een stijging van maar liefst 875 procent.

Bonheiden heeft hiermee de 3de hoogste stijging van de kinderarmoede in de provincie Antwerpen.

In effectieve cijfers staan we op de 26ste plaats

Een dringende analyse van deze cijfers is absoluut nodig zodat we de werking van onze diensten op dit thema kunnen bijsturen.

Onze fractie gaf de ontluisterde cijfers aan de schepen van sociale zaken en verwacht van haar de nodige acties en stappen.

Wij brengen dit zeer belangrijk punt zeker terug ter sprake op de OCMW-raad van augustus 2020.