Koffiecups; het vergeten afvalproduct

Op 20 mei 2021, over deze onderwerpen: Leven & wonen, Werken & ondernemen

Koffiecups inzamelpunt ook in Bonheiden?

Tegenwoordig zijn de koffiecapsules alomtegenwoordig, of het nu thuis of op kantoor is. Elke dag worden er dus miljoenen koffies gezet, met als gevolg miljoenen lege capsules. De gekende Nespresso capsule heeft zijn voor- en nadelen. Een van zijn grootste gebreken blijft echter het geproduceerde afval.

Mag een koffiecup bij het plastic afval?

• Nee, in theorie niet. Er zit namelijk ook aluminium in verwerkt.

Mag een koffiecup bij metaal afval?

• Nee, want er zit ook plastic in de cup verwerkt

In welke afvalbak moeten koffiecups?

• Koffiecups moeten in de restafvalbak, omdat ze gemaakt zijn van gecombineerde materialen.

De beste manier om te scheiden is door ze te recycleren.

Onder andere Nespresso ontwikkelde tien jaar geleden een eigen circuit voor de inzameling en recyclage van capsules. De gebruikers kunnen hun oude capsules bij de levering van nieuwe koffiecapsules aan de bezorger meegeven. Ze mogen ze ook brengen naar een van de 1.100 inzamelpunten.

De capsules worden vandaag ook massaal verkocht via de groot warenhuizen en al de gekende online aanbieders. Die leveranciers nemen de lege capsules niet mee terug en zijn dus in de meeste gevallen veroordeeld voor de vuilnisbak van het restafval.

Slechts 1 inzamelpunt in onze gemeente

In onze gemeente is er volgens de website van FOSTPLUS slechts één inzamelpunt in onze gemeente  nml  STRIJKATELIER - ASK Services op de lange dreef 9 te Rijmenam. Maar er is weinig bekendheid van.

Recycleren is nodig en nuttig

Sinds 2012 komen alle ingezamelde capsules in het recyclagecentrum van Lichtenvoorde in Nederland terecht. Het koffiegruis en het aluminium worden er gescheiden. Van het koffiegruis wordt biogas en compost gemaakt. Het aluminium gaat naar de recyclage-industrie. Daar wordt het gebruikt voor de vervaardiging van nieuwe voorwerpen zoals fietsen, balpennen, Zwitserse zakmessen en nieuwe capsules.

Vandaag recycleren we in Vlaanderen zowat 30 procent van de capsules, er is dus nog een grote weg te gaan.