Laat onze burgers zelf hun favoriete groep/gezelschap/artiest ondersteunen

Op 23 april 2020, over deze onderwerpen: Vrije Tijd

Cultuur en Cultuurondersteuning tijdens Coronatijden

Elke cent is een cent

360 afgelaste premières, 2.600 gemiste voorstellingen en 170 expo’s die niet doorgaan

Als de zalen en musea ook deze zomer gesloten blijven, ziet het er niet goed uit voor de culturele sector: “Er komt een golfje van faillissementen op ons af”. De situatie werd besproken in de cultuurcommissie van het Vlaams parlement met de vraag : zullen we onze favoriete gezelschappen nog aan het werk zien na deze crisis?

Cijfers liegen niet, en dus ziet u ze meteen bovenaan in de titel: 360 gemiste premières (in binnen- en buitenland) van Vlaamse producties, 2.600 speeldata in het buitenland die niet zullen plaatsvinden, 3.000 concerten van  Vlaamse artiesten die worden geannuleerd en 170 gesloten tentoonstellingen wereldwijd met werk van Vlaamse kunstenaars.

CORONAVIRUS/COVID-19 heeft Impact op 80.000 jobs en tot 200 miljoen euro verlies

Het zijn cijfers die Kunstenpunt verzamelde, op basis van de prestaties van vorig jaar en op actuele gegevens uit hun databank. Een inschatting van de schade, als de coranacris tot eind augustus de theaterzalen en musea dichthoudt. Het werkelijke cijfer kan iets hoger of lager liggen, afhankelijk van het moment dat we weer "uit ons kot" mogen.

Ook het Cultureel leven in onze gemeente ligt plat

De voorstellingen in ons GC Blikveld werden geannuleerd, het kunstonderwijs is opgeschort en de culturele verenigingen hebben hun werking stilgelegd.

De gezelschappen hebben nu geen inkomsten en ook freelance medewerkers zitten in een moeilijke positie.

Elke cent is een cent

De gemeente heeft beslist op de aangekochte tickets terug te betalen.

Onze N-VA fractie wil de toeschouwer zelf een keuze laten maken

Met de oproep van minister-president Jan Jambon in gedachte : https://www.demorgen.be/nieuws/jambon-roept-op-tot-solidariteit-vermijd-...

Om bovenstaande  redenen vragen wij aan het bestuur:

Besluit:

• Een procedure op te starten om toeschouwers een keuze te geven wat er met de gelden van de inkomtickets kan gebeuren.
  • De donaties over te maken aan de betrokken artiest/groep of gezelschap
  • De vriendenpas voor de toeschouwers die overgaan tot donatie gratis ter verlengen met het volgend seizoen