Laat u vaccineren aub !!!

Op 20 mei 2021, over deze onderwerpen: Welzijn

Motie gemeenteraad " laat u vaccineren aub"

Het Covid-19-virus beheerst nu al bijna een jaar ons leven.

Dokters, verplegend personeel en andere essentiële beroepen werkten (en werken) dag en nacht om de gevolgen te beperken. Desondanks stierven helaas duizenden mensen aan dit dodelijk virus. Winkels, horecazaken, kappers, … moesten verplicht sluiten, naar het werk gaan werd een uitzondering, persoonlijke contacten werden drastisch verminderd en reizen is nog steeds niet evident.

Het is dan ook voor heel veel mensen een opluchting dat begin dit jaar verschillende vaccins groen licht kregen en de vaccinatiecampagne kon worden opgestart. Het geeft heel wat mensen perspectief, licht aan het einde van de tunnel.

Eindelijk lijkt het alsof we het normale leven van voor de coronacrisis stilaan terug kunnen hernemen.

Maar om dat te doel te kunnen bereiken is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen zich laten vaccineren tegen Covid-19. Enkel met een voldoende hoge vaccinatiegraad kunnen we onze Vlaamse samenleving heropenen en de maatregelen en beperkingen waar we vandaag noodgedwongen mee leven afbouwen.

Vaccinatie is meer dan persoonlijke bescherming

Zich laten vaccineren is dan ook niet alleen een daad van persoonlijke bescherming, maar is ook essentieel voor de bescherming van alle andere burgers, niet in het minst deze uit de meest kwetsbare groepen in onze samenleving.

Er zijn al enkele goede initiatieven genomen (via Bonstato, de gemeentelijke website, facebook, filmpje met bekende inwoners, artsen en zelfstandigen,…)

Schrijven naar alle inwoners in Bonheiden-Rijmenam

Via één gemeenschappelijk schrijven vanuit alle fracties van de gemeenteraad willen wij onze inwoners persoonlijk vragen om zich te laten vaccineren.

Tevens maken we met deze gemeenteraadsmotie een stevig statement als raadsleden en willen we onze verantwoordelijkheid nemen als 23 lokale ambassadeurs over de partijgrenzen heen, voor maximale solidariteit, ter ondersteuning van de vaccinatiestrategie.

·        Gelet op de huidige situatie en cijfers aangaande de besmettingen, ziekenhuisopnames, het aantal patiënten op intensieve zorgen en de overlijdens ten gevolgen van Covid-19;

·        Overwegende het belang van een hoge vaccinatiegraad en het creëren van groepsimmuniteit;

·        Gelet op de berichten in de pers dat 30 procent van de jongeren aangeven zich niet te willen laten vaccineren.

Om de voornoemde redenen zet de N-VA fractie in de houdanigheid van raadslid Geert Teughels, deze motie op de agenda van de gemeenteraad van 26 mei