Meer betaalbare huurwoningen in onze gemeente via geconventioneerde verhuur?

Op 7 februari 2023, over deze onderwerpen: Leven & wonen, Welzijn

Veel huurders hebben het op de private huurmarkt erg moeilijk om een goede, betaalbare woning te vinden. Een voor Vlaanderen nieuw instrument is het geconventioneerd verhuren. Die maatregel moet volgens ons zowel de toegang als de positie van inkomenszwakke kandidaat-huurders verbeteren. In ruil voor verhuring aan die huurdersgroep krijgen de verhuurders een aantal voordelen, zoals een gegarandeerde betaling van een deel van de huurprijs. Het geconventioneerd verhuren moet dan ook leiden tot een betere bescherming van inkomenszwakke huurders op de private huurmarkt, en tegelijk de verhuurders stimuleren om aan hen te verhuren.

Minister Matthias Diependaele ( N-VA) wil woningnood wegwerken

Met een systeem van "geconventioneerde verhuur" wil Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele (N-VA) het aantal kwalitatieve en betaalbare huurwoningen in Vlaanderen opkrikken. De minister maakt een budget tot 575 miljoen euro vrij om ruim 6.000 huurwoningen te bouwen, waarvan de helft sociale huurwoningen en de helft betaalbare private huurwoningen.

Een geconventioneerde huurwoning is ...

een woning die gerealiseerd wordt door een private initiatiefnemer of een woonmaatschappij en die wordt verhuurd met een huurprijs die minimaal 15% lager is dan de markthuurprijs. De huurprijs wordt afgetopt op 900 euro of in bepaalde gemeenten 1000 euro.

Om er zeker van te zijn dat de betaalbare private huurwoningen bij de juiste doelgroep terecht zullen komen, zal gewerkt worden met een attesteringssysteem.

Niet iedereen zal een geconventioneerde woning kunnen huren. De kandidaat huurder zal over een attest moeten beschikken, die het agentschap Wonen in Vlaanderen toekent.

Om een attest te kunnen ontvangen zal de kandidaat huurder geen woning of perceel voor woningbouw volledig in volle eigendom mogen hebben en diens inkomen zal niet hoger mogen zijn dan:

Attesteringssysteem.

46 170 euro voor een alleenstaande;

65 960 euro voor een alleenstaande met één persoon ten laste, te verhogen met 3.700 euro per persoon ten laste vanaf de tweede persoon ten laste;

65 960 euro voor andere personen, te verhogen met 3.700 euro per persoon ten laste.

Betaalbaar wonen in onze gemeente blijft een aandachtspunt.

Naast sociale woningen via de huisvestingsmaatschappij of een huurwoning via het sociaal verhuurkantoor is de nieuwe optie via geconventioneerde verhuring een volwaardig initiatief.

In onze gemeente wordt door verschillende ontwikkelaars projecten opgestart. 30% van de nieuwbouw appartementen en/of woningen ter beschikking stellen voor geconventioneerde verhuring kan een gamechanger zijn (of worden) om jonge gezinnen en starters in onze gemeente te kunnen laten wonen.

Onze N-VA fractie ( Guido Vaganée fractieleider) brengt de problematiek op de gemeenteraad van 1 maart 2023 en vraagt aan het college de hand aan de ploeg te slaan.

Besluit dat voorligt op de gemeenteraad van 1 maart 2023:

1. De gemeenteraad vraagt aan het college de diensten ruimtelijke ordening van de gemeente op te leggen bij elke bouwaanvraag of renovatieaanvraag vanaf 3 wooneenheden de optie geconventioneerde verhuring te bespreken met de bouwheer en/of ontwikkelaar.
  2. De gemeenteraad vraagt aan het college om de nodige communicatie op te starten naar de bevolking toe om het nieuwe concept van geconventioneerde verhuring kenbaar te maken.