Meerderheid stemt foutief mobiliteitsplan goed

Op 28 oktober 2021, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit

Alles moet wijken voor profileringsdrang van de mobiliteitsschepen.

Richtlijnen van de Vlaamse overheid worden simpelweg naast zich neergelegd. Ongezien en onverantwoord.

Voor N-VA is verkeersveiligheid een serieuze opdracht en geen verkiezingsflyer.

Het nieuwe mobiliteitsplan staat vol fouten . N-VA gaf de meerderheid de kans deze fouten recht te zetten maar deze bleef, onder druk van de mobiliteitsschepen, doofstom.

Gemengd verkeer is niet altijd een goed idee

Het is voor ons onbegrijpelijk en onverantwoord om de oversteekbaarheid van fietsers en voetgangers niet op een beveiligde wijze te laten verlopen en zonder verkeerslichten.
De hoge intensiteit van het verkeer in ons centrum geeft niet de mogelijkheid om met het principe van gemengd verkeer te werken.

Verschillende experten geven steeds aan dat gemengd verkeer kan werken indien de verkeersintensiteiten niet te hoog zijn.

Max 3500 voertuigen per etmaal

Ik verwijs ook graag naar Vlaamse kennisinstellingen zoals Fietsberaad Vlaanderen die een grens van 3500 voertuigen per etmaal als bovengrens hanteren om op een veilige wijze gemengd verkeer te introduceren. Maar ook het kenniscentrum CROW Nederland gebruikt gelijkaardige cijfers (tussen 3000 en 4000 voertuigen per etmaal).
Dat neemt niet weg dat de invoering van een 30 km/u-zone gekoppeld aan het kerngebied de verhoging van de verkeersveiligheid kan helpen.

Opgepast: kerngebied is iets anders dan de bebouwde kom.
De leesbaarheid en de herkenbaarheid van het wegbeeld of de wegcategorisering zijn hier cruciaal.

In Vlaanderen bestaat nogal de ziekte om de kar voor het paard te spannen, met alle gevolgen vandien:

• eerst een vervoersplan maken en dan een regionaal mobiliteitsplan
  • een regionaal mobiliteitsplan maken dat moet reflecteren naar de Vlaamse mobiliteitsvisie die nog niet is afgewerkt
  • een regionaal mobiliteitsplan maken terwijl de inrichtingsprincipes voor lokale wegen nog niet zijn vastgelegd

Frustraties die alle mobiliteitsprofessionals delen met elkaar.

Laat ons als gemeente niet dezelfde fout maken en ook de kar niet voor het paard spannen.

We moeten de hiërarchie van de mobiliteitsplannen  erkennen om te kunnen werken naar een werkend en efficiënt geheel.
Lokale mobiliteitsplannen moeten de beslissingen en principes uit de regionale mobiliteitsplannen in de praktijk omzetten en dit aangevuld met maatregelen binnen de specifieke lokale context van de gemeente.
Het regionaal mobiliteitsplan van de regio Mechelen waaronder onze gemeente valt, zal zijn goedkeuring krijgen na een opgelegde MER-procedure in het voorjaar van 2023.
Naast de onmogelijkheid om vandaag al de impact te kennen van deze regionale mobiliteitsplannen en die impact tevens mee te nemen in het lokaal mobiliteitsplan, stellen wij tevens vast dat het plan geen rekening heeft gehouden met reeds goedgekeurde beslissingen rond het robuust wegennet op Vlaams niveau.

De nieuwe wegencategorisering bestaat uit 6 categorieën

• de Europese hoofdwegen en de Vlaamse hoofdwegen waar de Vlaamse regering zelf een voorstel uitwerkt, de vervoerregio een advies verleent en de regering daarna zelf beslist
  • de regionale en interlokale wegen waar het voorstel van de vervoerregio komt, de gemeente een advies geeft en de Vlaamse regering de uiteindelijke beslissing neemt
  • de lokale ontsluitingswegen en erftoegangswegen waar de gemeente een voorstel doet, de vervoerregio een advies geeft en de gemeente beslist

In het mobiliteitsplan dat nu voorligt kan je geen advies van de vervoerregio terugvinden, niettegenstaande de opgelegde beslissingsboom.  Ook begrijpelijk, daar alles moet ingepast worden in de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan waar men nog volop mee bezig is.

De wegencategorisering is niet correct toegepast

Wij stellen ook vast dat de wegencategorisering zoals nu voorgelegd wordt aan de gemeenteraad in het lokaal mobiliteitsplan geen rekening houdt met de reeds vastgelegde definities van het robuust wegennet.

Wij stellen  vast dat de Mechelsesteenweg de wegcategorisering van lokale ontsluitingsweg krijgt toebedeeld. Maar indien we de netwerkboom zoals voorzien door het departement mobiliteit en infrastructuur voor het robuust wegennet hanteren, zou deze een interlokale weg moeten zijn.

De As Mechelsesteenweg -Rijmenamseweg is een verbindingsweg tussen Mechelen,Bonheiden en Keerbergen, en verderdoor met Tremelo en Haacht.

Tevens is volgens het goedgekeurde vervoerplan van vervoerregio Mechelen en Leuven de Mechelsesteenweg als primaire verbinding ingetekend voor de nieuwe kernnetlijnen, zoals men ook zelf aangeeft door de inpassing van het Hoppinpunt aan de Wissel in Bonheiden.

Voor de N-VA-fractie is het dossier nog niet rijp is om te beslissen en vraagt het nog aanpassingen en afstemming met andere mobiliteitsactoren zoals Vlaanderen en de vervoerregio.

Logisch dat N-VA de verdaging van het punt vroeg op de gemeenteraad.

Logisch nadenken is soms teveel gevraagd

Niettegenstaande de schepen toegaf dat er fouten in het plan staan, ging men toch over tot stemming en goedkeuring.

Uiteraarde stemde de N-VA-fractie tegen.