N-VA en GROEN krijgen over de gehele lijn gelijk !

Op 14 januari 2022, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit

Oppositiepartijen N-VA en Groen krijgen, dankzij gedegen oppositiewerk, meerderheid en minister op de knieën.

 

Het agentschap binnenlands bestuur (ABB) gaf de oppositie van Bonheiden gelijk en vernietigt de gemeenteraadsbeslissingen van 27oktober en 17 november.

De klacht was gegrond en de argumenten van ABB bevstigen voor 100% de interpretatie van de N-VA en GROEN fractie in onze gemeenteraad.

Leest u gerust even mee:

Ministerieel besluit houdende vernietiging van het geamendeerde besluit van de gemeenteraad van 17 november 2021 van Bonheiden tot opheffing van de beslissing gemeenteraad van 27/10/2021 punt 11 Mobiliteit – Concessieovereenkomst Taas, houdende intrekking van het gemeenteraadsbesluit van 27 oktober 2021 en goedkeuring van de aangepaste concessieovereenkomst met Taas.

DE VLAAMSE MINISTER VAN BINNENLANDS BESTUUR, BESTUURSZAKEN, INBURGERING EN GELIJKE KANSEN, Bevoegdheid Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 326 en 332, §1. Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juli 2014 tot delegatie van beslissingsbevoegdheden aan de leden van de Vlaamse Regering, artikel 6, 4°.

Feitelijke context

Op 27 oktober 2021 beslist de gemeenteraad van Bonheiden om goedkeuring te hechten aan de concessieovereenkomst met Taas (Trajectcontrole as-a-service).

Op verzoek van 7 november 2021 van de heer Guido Vaganée en mevrouw Barbara Maes, fractieleiders van respectievelijk N-VA en Groen wordt een gemeenteraad samengeroepen met volgend punt : “Opheffing van de beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2021 punt 11 Mobiliteit - concessieovereenkomst met Taas”.

Op 17 november 2021 beslist de gemeenteraad van Bonheiden om het geagendeerde punt te ‘amenderen’ en wordt beslist om de gemeenteraadsbeslissing van 27 oktober 2021 waarbij de concessieovereenkomst met Taas werd goedgekeurd in te trekken en goedkeuring te hechten aan de aangepaste concessieovereenkomst met Taas (Trajectcontrole as-a-Service).

Op 19 november 2021 dient de heer Guido Vaganée, gemeenteraadslid en fractieleider van de N-VA fractie een klacht in bij de minister tegen de geamendereerde beslissing van de gemeenteraad van 17 november 2021 van Bonheiden houdende intrekking van het gemeenteraadsbesluit van 27 oktober 2021 en goedkeuring van de aangepaste concessieovereenkomst met Taas (Trajectcontrole as-a-Service). De klager vraagt de vernietiging van dit besluit omdat hij meent dat het besluit van de gemeenteraad is genomen met toepassing van het oneigenlijk en onwettelijk gebruik van de mogelijkheid tot amendering.

Op 23 november 2021 verzoekt de minister de gemeente de bestreden beslissing van de gemeenteraad te bezorgen, alsook het volledige dossier ter zake.

Op 24 november 2021 dient de heer Guido Vaganée, gemeenteraadslid en fractieleider van de N-VA fractie eveneens een andere klacht in bij de minister tegen de bestreden geamendeerde beslissing van de gemeenteraad van 17 november 2021 van Bonheiden. De klager vraagt in deze klacht daarenboven de vernietiging van dit besluit omdat hij meent dat het besluit van de gemeenteraad is genomen met miskenning van de toepasselijke wettelijke bepalingen, zoals onder meer : 1. Ontbreken van marktbevraging, met onder meer ook het ontbreken van uitdrukkelijke motivering van de gunningsbeslissing als bestuurshandeling; 2. Miskenning van de wet op de mededinging; 3. Onverenigbaarheid met het decreet Gas 5.

Op 25 november 2021 verzoekt de minister de gemeente het volledige dossier ter zake te bezorgen.

Op 28 november 2021 dient mevrouw Barbara Maes, gemeenteraadslid en fractieleider van de fractie Groen een gelijkaardige klacht in bij de minister tegen de geamendeerde beslissing van de gemeenteraad van 17 november 2021 van Bonheiden houdende intrekking van het gemeenteraadsbesluit van 27 oktober 2021 en goedkeuring van de aangepaste concessieovereenkomst met Taas (Trajectcontrole as-a-Service). De klaagster vraagt de vernietiging van dit besluit omdat zij meent dat het besluit van de gemeenteraad is genomen met toepassing van het oneigenlijk en onwettelijk gebruik van de mogelijkheid tot amendering.

Op 30 november 2021 verzoekt de minister de gemeente het volledige dossier ter zake te bezorgen.

Op 28 november 2021 dient mevrouw Barbara Maes, gemeenteraadslid en fractieleider van de fractie Groen eveneens een andere klacht in bij de minister tegen de geamendeerde bestreden beslissing van de gemeenteraad van 17 november 2021 van Bonheiden. De klaagster vraagt daarenboven de vernietiging van dit besluit omdat zij meent dat het besluit van de gemeenteraad is genomen met miskenning van de toepasselijke wettelijke bepalingen, zoals onder meer : 1. Ontbreken van marktbevraging, met onder meer ook het ontbreken van uitdrukkelijke motivering van de gunningsbeslissing als bestuurshandeling; 2. Miskenning van de wet op de mededinging; 3. Onverenigbaarheid met het decreet Gas 5.

Op 30 november 2021 verzoekt de minister de gemeente het volledige dossier ter zake te bezorgen. Op 20 december 2021 verzendt de gemeente de bestreden beslissing van de gemeenteraad van 17 november 2021 aan de minister alsook het volledige dossier ter zake en de bijhorende toelichting. De toezichtstermijn van de minister voor dit besluit neemt een aanvang op 21 december 2021 en eindigt op 19 januari 2022. Juridisch kader Artikel 2 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. Artikel 40, §2 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. Artikel 38 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. Verzameldecreet goedgekeurd door het Vlaams Parlement op 7 oktober 2020. Artikel 18 van het huishoudelijk reglement gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn gemeente Bonheiden.

Algemene beginselen van behoorlijk bestuur Verantwoording Het Decreet over het Lokaal Bestuur voorziet niet in een regeling betreffende het indienen van amendementen en iedere gemeente kan hiervoor zelf een regeling uitwerken in het huishoudelijk reglement, overeenkomstig artikel 38 Decreet over het Lokaal Bestuur. Een amendement is een voorstel tot wijziging van een basistekst, die kan bestaan uit het schrappen, vervangen, toevoegen of invoegen van tekst in de basistekst. Het amendement moet inhoudelijk aansluiten op het voorstel dat ter stemming voorligt. Het behoort tot de essentie van de werkzaamheden van de gemeenteraad om agendapunten en voorstellen te bespreken, erover te debatteren en desgevallend voorstellen tot wijziging ervan in te dienen.

Dergelijke voorgestelde wijzigingen (amendementen) kunnen hun inspiratie juist vinden in het debat dat op de gemeenteraad gevoerd wordt en moeten dus te allen tijde kunnen worden ingediend, tot voor het moment dat er gestemd wordt. In artikel 18 van het huishoudelijk reglement gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn van de gemeente Bonheiden wordt gesteld : “De amendementen worden voor de hoofdvraag en de subamendementen voor de amendementen ter stemming gelegd. • Onder amendement wordt verstaan: een voorstel tot wijziging van een voorstel van beslissing.

• Onder subamendement wordt verstaan: een voorstel tot wijziging van een amendement.” Het bestreden gemeenteraadsbesluit van 17 november 2021 luidt als volgt : “…. Artikel 1 - Trekt het gemeenteraadsbesluit van 27/10/2021 houdende goedkeuring van de concessieovereenkomst met TaaS in. Artikel 2 - Keurt de aangepaste concessieovereenkomst met TaaS (Trajectcontrole-as-aservice) goed. …. ” Indien men een loutere wijziging aan de bestaande overeenkomst aanbrengt, moet men enkel de bestaande overeenkomst aanpassen en moet het gemeenteraadsbesluit niet ingetrokken worden. Indien er een wijziging aan deze overeenkomst wordt aangebracht, is het duidelijk waar de wijziging in de overeenkomst zich situeert.

Door de gemeenteraadsbeslissing van 27 oktober 2021 in te trekken in artikel 1 en nadien een aangepaste concessieovereenkomst goed te keuren, gaat het wel degelijk over een nieuwe overeenkomst. Een nieuwe overeenkomst kan niet aanzien worden als een aanpassing van de bestaande overeenkomst, en kan dus ook niet via amendement ingevoerd worden. De bepaling in het huishoudelijk reglement waarbij gesteld wordt dat de amendementen voor de hoofdvraag ter stemming worden gelegd, vermijdt net dat dergelijke problemen zich kunnen voordoen.

Het besluit van de gemeenteraad van 17 november 2021 van Bonheiden is tot stand gekomen door een oneigenlijk gebruik van de mogelijkheid tot amendering voorzien in artikel 18 van het huishoudelijk reglement.

Het besluit van de gemeenteraad van 17 november 2021 is aldus strijdig met het recht.

Ingevolge het verzameldecreet goedgekeurd door het Vlaams Parlement op 7 oktober 2020 werd het mogelijk om gemeentelijke administratieve sancties (GAS) in te zetten bij lichte snelheidsovertredingen. Het geeft de lokale besturen de mogelijkheid om zelf trajectcontroles te organiseren, en alzo werk te maken van de verkeersveiligheid. Trajectcontroles zijn een belangrijk instrument om aan snelheidshandhaving te doen. Mensen worden ermee aangemoedigd om de snelheidslimieten te respecteren, eerder dan dat het een systeem is om zoveel mogelijk snelheidsboetes te innen. Iemand die zich aan de verkeersregels houdt, wordt immers niet beboet. Handhaving is en blijft de sluitsteen van heel het verkeersveiligheidsbeleid. Het is aan de lokale besturen zelf om te beslissen hoe dat zij dit organiseren en hoe zij die Gas-boetes innen. Zij kunnen hiervoor contracten afsluiten met een private partner, met een consortium, met andere lokale besturen, met een ander, al dan niet overheidsbedrijf, om al dan niet een systeem van GAS-boetes uit te rollen.

In Bonheiden besliste de gemeenteraad om een concessieovereenkomst af te sluiten met TM TaaS. Belangrijk is dat de gemeente hierbij voldoende soeverein en autonoom haar mobiliteitsbeleid kan blijven voeren om voor verkeersveiligheid te zorgen en dat haar bevoegdheden ter zake niet ingeperkt worden door contractuele bepalingen. De betrokken concessieovereenkomst beoogt de realisatie en exploitatie van één of meer Trajectcontrolesystemen op het grondgebied van de concessiegever door de concessiehouder, met het oog op de registratie van kandidaat-overtredingen en finaal, het opleggen en de inning van Gas-boetes (art.2.1 concessieovereenkomst).

Uit het overwegend gedeelte van hogergenoemde overeenkomst blijkt dat in de betrokken concessieovereenkomst de concessiegever het handhavingsbeleid inzake beperkte snelheidsovertredingen gedeeltelijk wenst uit te besteden aan een private partij. Het kan niet de bedoeling zijn dat een overheid bij een concessie afstand zou doen van haar publiekrechtelijke bevoegdheden. De overheid moet steeds de (eind)verantwoordelijkheid behouden en blijven instaan voor het beleid.

In de betrokken concessieovereenkomst, zoals onder meer de bepalingen m.b.t. het garanderen van de minimale kwaliteitseisen als verplichting van de concessiegever of de regeling van de tekortkomingen van de concessiegever blijkt dat de gemeente niet meer autonoom over haar mobiliteitsbeleid kan beslissen. Het is bijvoorbeeld onduidelijk of de concessiegever tijdens de looptijd van de overeenkomst nog onbeperkt noodzakelijke werken kan uitvoeren, nog verkeersremmende maatregelen kan nemen eens de trajectcontrole geïnstalleerd werd, of zelfs verplicht zal worden verkeersremmende maatregelen te verwijderen om de trajectcontrole te installeren om alzo een eventuele bestaande belemmering van de verkeersdoorstroming te vermijden.

Het verplichte voorafgaand overleg bij aanpassingen, zoals opgelegd in de overeenkomst, is evenmin steeds mogelijk. Het moet duidelijk zijn in de overeenkomst dat de gemeente als enige de eindverantwoordelijkheid draagt en dus bevoegd blijft voor de inrichting van de weg, hetgeen in casu in huidige overeenkomst niet het geval is. Meer duidelijkheid is dus nodig, teneinde eveneens de rechten en plichten van beide partijen duidelijk te bepalen en af te lijnen om de rechtszekerheid te garanderen.

De afspraken opgenomen in betreffende concessieovereenkomst kunnen nooit dermate verregaand zijn dat de bevoegdheid van de gemeente om soeverein en autonoom haar mobiliteitsbeleid te voeren wordt ingeperkt, hetgeen in casu het geval is.

Om bovenstaande redenen wordt het besluit van de gemeenteraad van Bonheiden van 17 november 2021 vernietigd.

BESLUIT: Enig artikel. Het geamendeerde besluit van de gemeenteraad van Bonheiden van 17 november 2021 tot opheffing van de beslissing gemeenteraad 27/10/2021 punt 11 Mobiliteit – Concessieovereenkomst Taas, houdende intrekking van het gemeenteraadsbesluit van 27 oktober 2021 en goedkeuring van de aangepaste concessieovereenkomst met Taas wordt vernietigd. 

Klacht 2

Ministerieel besluit houdende vernietiging van het besluit van de gemeenteraad
van 27 oktober 2021 van Bonheiden houdende goedkeuring van de

concessieovereenkomst met Taas.

DE VLAAMSE MINISTER VAN BINNENLANDS BESTUUR, BESTUURSZAKEN, INBURGERING

EN GELIJKE KANSEN,

Bevoegdheid
Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 326 en 332, §1.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juli 2014 tot delegatie van
beslissingsbevoegdheden aan de leden van de Vlaamse Regering, artikel 6, 4°.

Feitelijke context
Op 27 oktober 2021 beslist de gemeenteraad van Bonheiden om goedkeuring te hechten aan
de concessieovereenkomst met Taas (Trajectcontrole as-a-Service).
Op 23 november 2021 dient de heer Guido Vaganée, gemeenteraadslid en fractieleider van
de N-VA fractie een klacht in bij de minister tegen de beslissing van de gemeenteraad van 27
oktober 2021 van Bonheiden houdende goedkeuring van de concessieovereenkomst met Taas
(Trajectcontrole as-a-Service). De klager vraagt de vernietiging van dit besluit omdat hij
meent dat het besluit van de gemeenteraad is genomen met miskenning van de toepasselijke
wettelijke bepalingen, zoals onder meer : 1. Ontbreken van marktbevraging, met onder meer
ook het ontbreken van uitdrukkelijke motivering van de gunningsbeslissing als
bestuurshandeling; 2. Miskenning van de wet op de mededinging; 3. Onverenigbaarheid met
het decreet Gas 5.
Op 25 november 2021 verzoekt de minister de gemeente de bestreden beslissing van de
gemeenteraad te bezorgen, alsook het volledige dossier ter zake.
Op 20 december 2021 verzendt de gemeente de bestreden beslissing van de gemeenteraad
van 27 oktober 2021 aan de minister alsook het volledige dossier ter zake en de bijhorende
toelichting. De toezichtstermijn van de minister voor dit besluit neemt een aanvang op 21
december 2021 en eindigt op 19 januari 2022.
Op 28 november 2021 dient mevrouw Barbara Maes, gemeenteraadslid en fractieleider van
de fractie Groen een gelijkaardige klacht in bij de minister tegen de beslissing van de
gemeenteraad van 27 oktober 2021 van Bonheiden houdende goedkeuring van de
concessieovereenkomst met Taas (Trajectcontrole as-a-Service). De klaagster vraagt de
vernietiging van dit besluit omdat zij meent dat het besluit van de gemeenteraad is genomen

met miskenning van de toepasselijke wettelijke bepalingen, zoals onder meer :

1. Ontbreken van marktbevraging, met onder meer ook het ontbreken van uitdrukkelijke motivering van de gunningsbeslissing als bestuurshandeling;

2. Miskenning van de wet op de mededinging;
3. Onverenigbaarheid met het decreet Gas 5.


Op 30 november 2021 verzoekt de minister de gemeente het volledig dossier ter zake te
bezorgen.

Op 20 december 2021 verzendt de gemeente de bestreden beslissing van de gemeenteraad
van 27 oktober 2021 aan de minister alsook het volledige dossier ter zake en de bijhorende
toelichting. De toezichtstermijn van de minister voor dit besluit neemt een aanvang op 21
december 2021 en eindigt op 19 januari 2022.


Beide klagers dienen voormelde klacht in voor het geval hun klacht houdende de vernietiging
van de geamendeerde beslissing van de gemeenteraad van 17 november 2021 van
Bonheiden waarbij het gemeenteraadsbesluit van 27 oktober 2021 wordt ingetrokken en een
aangepaste concessieovereenkomst met Taas wordt goedgekeurd, zou ontvankelijk en
gegrond verklaard worden.


Bij Ministerieel besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken,
Inburgering en Gelijke Kansen Bart Somers, van heden wordt het besluit van de
gemeenteraad van Bonheiden van 17 november 2021 tot opheffing van de beslissing
gemeenteraad 27/10/2021 punt 11 Mobiliteit – concessieovereenkomst Taas, houdende
intrekking van het gemeenteraadsbesluit van Bonheiden van 27 oktober 2021 en
goedkeuring van de aangepaste concessieovereenkomst met Taas vernietigd.

Juridisch kader
De wet van 29 juni 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de
bestuurshandelingen.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten.
Artikel 2 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Artikel 40, §2 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Verzameldecreet goedgekeurd door het Vlaams Parlement op 7 oktober 2020.
Algemene beginselen van behoorlijk bestuur.

Verantwoording
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de
bestuurshandelingen, die eveneens van toepassing is op gemeenten, bepaalt dat alle
eenzijdige rechtshandelingen met individuele strekking die uitgaan van een bestuur en die
beogen rechtsgevolgen te hebben voor een of meer bestuurden of voor een ander bestuur,
uitdrukkelijk gemotiveerd moeten worden, tenzij de motivering van de handeling de
uitwendige veiligheid van de staat in het gedrang kan brengen, de openbare orde kan

verstoren, of afbreuk kan doen aan de eerbied voor het privé-leven of aan de bepalingen
inzake de zwijgplicht.
Aangenomen kan worden dat de keuze van de procedure tot aanstelling van een
concessiehouder of de aanstelling van TaaS als concessiehouder, en bijgevolg de beslissing
van de gemeenteraad van 27 oktober 2021 bestuurshandelingen omvat die vallen onder
de uitdrukkelijke motiveringsplicht.
De kern van de formele motiveringsplicht is dat in de akte zelf de motieven van de
beslissing moeten kunnen achterhaald worden, zonder dat het administratieve dossier
moet ingekeken worden.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 oktober 2021 vermeldt in het besluit zelf onvoldoende
de feitelijke en juridische overwegingen om te voldoen aan de vereisten van de
Uitdrukkelijke Motiveringswet.
Het bestuur stelt enkel in zijn gemeenteraadsbesluit dat door het Verzameldecreet van 7
oktober 2020 de lokale besturen de mogelijkheid krijgen om Gas-boetes uit te schrijven
voor lichte snelheidsovertredingen en dat het bestuur kiest om in te stappen in deze nieuwe
procedure. Om dit mogelijk te maken acht het bestuur het aangewezen een concessie van
diensten af te sluiten met TaaS, waarbij vervolgens goedkeuring wordt gehecht aan de
concessieovereenkomst met TaaS. Uit het besluit van de gemeenteraad blijkt nergens
waarom men net met TaaS in zee wenst te gaan, of op basis van welke procedure TaaS
gekozen werd.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 oktober 2021 van Bonheiden houdende goedkeuring
van de concessieovereenkomst met Taas voldoet niet aan de wet op de motiveringsplicht.

Wanneer een aanbestedende overheid een concessie van diensten zoals bedoeld in de
concessiewet uitschrijft, dient zij ervan uit te gaan dat de concessiewet van toepassing is,
tenzij na het uitvoeren van de raming bedoeld in artikel 35 blijkt dat het drempelbedrag
niet overschreden is waardoor een verdere toepassing van de concessiewet niet aan de
orde is.
Artikel 35 van de Concessiewet bepaalt dat de waarde van een concessie wordt gevormd
door de totale tijdens de looptijd van de overeenkomst te behalen omzet van de
concessiehouder, exclusief belasting op de toegevoegde waarde, zoals deze door de
aanbesteder is geraamd, als tegenprestatie voor de werken en diensten die het voorwerp
van de concessie uitmaken, en ook voor de bijkomende leveringen die in het kader van
deze werken en diensten zijn verricht. Bij de berekening van de geraamde waarde dient
ook rekening gehouden te worden met de eventuele verlenging van de looptijd van de
concessie.
In de concessieovereenkomst wordt algemeen gesteld dat de geraamde waarde lager blijft
dan 5.350.000 €, waardoor de Concessiewet niet van toepassing is. Het
gemeenteraadsbesluit van 27 oktober 2021 spreekt hier niet uitdrukkelijk over.
De concrete raming of het bedrag van de raming wordt niet vermeld in het
gemeenteraadsbesluit, noch in de concessieovereenkomst.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 oktober 2021 vermeldt onder financiële gevolgen wel
een aantal bedragen per jaar die de uitgaven van Taas + verzending zouden betreffen.
Hieruit is echter geen concrete raming af te leiden.

Door het gebrek aan raming, althans het gebrek aan correcte raming overeenkomstig
artikel 35 Concessiewet, of althans bij het overschrijden van het bedrag van 5.350.000 €
had het gemeentebestuur de regelgeving vervat in de Concessiewet moeten naleven.
Met een efficiënte rechtsbescherming als oogmerk lijkt het immers passend in geval van
twijfel de Concessiewet eerder wel dan niet toepasselijk te achten, hetgeen in casu niet
gebeurd is.
Ingevolge het verzameldecreet goedgekeurd door het Vlaams Parlement op 7 oktober 2020
werd het mogelijk om gemeentelijke administratieve sancties (GAS) in te zetten bij lichte
snelheidsovertredingen. Het geeft de lokale besturen de mogelijkheid om zelf
trajectcontroles te organiseren, en alzo werk te maken van de verkeersveiligheid.
Trajectcontroles zijn een belangrijk instrument om aan snelheidshandhaving te doen.
Mensen worden ermee aangemoedigd om de snelheidslimieten te respecteren, eerder dan
dat het een systeem is om zoveel mogelijk snelheidsboetes te innen. Iemand die zich aan
de verkeersregels houdt, wordt immers niet beboet. Handhaving is en blijft de sluitsteen
van heel het verkeersveiligheidsbeleid.
Het is aan de lokale besturen zelf om te beslissen hoe dat zij dit organiseren en hoe zij die
Gas-boetes innen. Zij kunnen hiervoor contracten afsluiten met een private partner, met
een consortium, met andere lokale besturen, met een ander, al dan niet overheidsbedrijf,
om al dan niet een systeem van GAS-boetes uit te rollen.
In Bonheiden besliste de gemeenteraad om een concessieovereenkomst af te sluiten met
TM TaaS.
Belangrijk is dat de gemeente hierbij voldoende soeverein en autonoom haar
mobiliteitsbeleid kan blijven voeren om voor verkeersveiligheid te zorgen en dat haar
bevoegdheden ter zake niet ingeperkt worden door contractuele bepalingen.
De betrokken concessieovereenkomst beoogt de realisatie en exploitatie van één of meer
Trajectcontrolesystemen op het grondgebied van de concessiegever door de
concessiehouder, met het oog op de registratie van kandidaat-overtredingen en finaal, het
opleggen en de inning van Gas-boetes (art.2.1 concessieovereenkomst).
Uit het overwegend gedeelte van hogergenoemde overeenkomst blijkt dat in de betrokken
concessieovereenkomst de concessiegever het handhavingsbeleid inzake beperkte
snelheidsovertredingen gedeeltelijk wenst uit te besteden aan een private partij.
Het kan niet de bedoeling zijn dat een overheid bij een concessie afstand zou doen van
haar publiekrechtelijke bevoegdheden. De overheid moet steeds de
(eind)verantwoordelijkheid behouden en blijven instaan voor het beleid.
In de betrokken concessieovereenkomst, zoals onder meer de bepalingen m.b.t. het
garanderen van de minimale kwaliteitseisen als verplichting van de concessiegever of de
regeling van de tekortkomingen van de concessiegever blijkt dat de gemeente niet meer
autonoom over haar mobiliteitsbeleid kan beslissen. Het is bijvoorbeeld onduidelijk of de
concessiegever tijdens de looptijd van de overeenkomst nog onbeperkt noodzakelijke
werken kan uitvoeren, nog verkeersremmende maatregelen kan nemen eens de
trajectcontrole geïnstalleerd werd, of zelfs verplicht zal worden verkeersremmende
maatregelen te verwijderen om de trajectcontrole te installeren om alzo een eventuele
bestaande belemmering van de verkeersdoorstroming te vermijden. Het verplichte

voorafgaand overleg bij aanpassingen, zoals opgelegd in de overeenkomst, is evenmin
steeds mogelijk. Het moet duidelijk zijn in de overeenkomst dat de gemeente als enige
de eindverantwoordelijkheid draagt en dus bevoegd blijft voor de inrichting van de weg,
hetgeen in casu in huidige overeenkomst niet het geval is.
Meer duidelijkheid is dus nodig, teneinde eveneens de rechten en plichten van beide
partijen duidelijk te bepalen en af te lijnen om de rechtszekerheid te garanderen.
De afspraken opgenomen in betreffende concessieovereenkomst kunnen nooit dermate
verregaand zijn dat de bevoegdheid van de gemeente om soeverein en autonoom haar
mobiliteitsbeleid te voeren wordt ingeperkt, hetgeen in casu het geval is.
Om bovenstaande redenen wordt het besluit van de gemeenteraad van Bonheiden van 27
oktober 2021 vernietigd.

BESLUIT:

Enig artikel. Het besluit van de gemeenteraad van Bonheiden van 27 oktober 2021
houdende goedkeuring van de concessieovereenkomst met Taas wordt vernietigd
.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is