N-VA fileerde de aanpassing van het meerjarenplan voor Bonheiden-Rijmenam

Op 13 juli 2021, over deze onderwerpen: Bestuur en financiën

Onze gemeente kan beter en verdient beter

Allereerst willen we vanuit onze fractie de gemeentediensten en in het bijzonder de financiële dienst en onze financieel directeur Els bedanken voor al het werk dat gestoken is in de aanpassingen van de meerjarenplanning en de zeer heldere toelichting op de gemeenteraadscommissie van vorige week.

Van kwaad naar erger

Ik wil jullie even terugnemen naar de gemeenteraadscommissie van vorig jaar in december 2020 toen er ook een wijziging in het meerjarenplan op de planning stond. Toen was er nog het relatieve goede nieuws te melden dat de totale schuld , mede dankzij de coronacrisis daalde.

Spijtig genoeg moeten we nu, 6 maanden later, vaststellen dat die schuld terug de hoogte ingaat en er in 2025 een totale schuld zal zijn van 20 miljoen 205 duizend 638 euro ofwel 1.347 euro per inwoner.

Van 175 euro  naar 1347 euro schuld per inwoner

Herinner jullie dat die schuld eind 2018 op 175 euro per inwoner stond.
In plaats van te dalen omdat, om burgemeester Lode Van Looy bij de voorstelling van het plan in 2019 te citeren, toch niet alles gerealiseerd kon worden binnen te voorziene termijn stijgt de schuld van onze gemeente alleen maar.
En dat na of coronajaar waarbij we, zo bleek vorige gemeenteraad, de jaarrekening werd afgesloten met 2,6 miljoen meer dan gebudgetteerd was.
En dat met een aantal financiële meevallers zoals de verhoging van het gemeentefonds met een extra 126.000 euro, de extra subsidies voor de kleuterschool en lagere school, de extra Vlaamse ICT – subsidie voor de GEBO van 50.000 euro, de tussenkomst van de Vlaamse overheid in de responsabileringsbijdrage en de subsidie voor open ruimte.

Dat er dan nog extra leningen worden aangegaan is voor onze fractie moeilijk te begrijpen.
Een logischer gevolg zou zijn om een deel van dit geld rechtstreeks te laten terugvloeien naar onze burgers door een belastingverlaging of door een vroegere afschaffing van de belasting op riolering die nu pas gepland is in 2023.

Spijtig genoeg kiest het bestuur er nu voor om dit geld te investeren in allerhande projecten. Daarmee willen we niet zeggen dat we tegen al deze projecten zijn want er staan in de meerjarenplanning zeker een aantal zaken die we vanuit onze N-VA fractie kunnen ondersteunen of die we al ondersteund hebben tijdens de vorige gemeenteraden.
Bij andere hebben we dan wel weer een aantal vragen maar daar zullen we bij de bespreking van die dossier uitgebreid op tussenkomen.

Participatie wie? Participatie wa?

Wat we wel missen hierbij is de stem van de burger.

Bij het begin van de legislatuur werd met veel bombarie aangekondigd dat het bestuur zijn inzetten op participatie maar bij de budgetwijzigingen of bij de voorstellen van een aantal nieuwe projecten zien we nergens een mening van de burgers of een advies van een adviesraad.

Ik herinner jullie er graag aan dat de laatste vergadering van de  Raad van Lokale economie bijvoorbeeld ondertussen ook een jaar geleden plaatsvond.

Naast de participatie willen we toch ook nog even waarschuwen voor het grote probleem dat op ons afkomt namelijk de ‘vergrijzing' en de ‘verzilvering' van de bevolking. Uit de omgevingsanalyse blijkt dat in 2017 al 23,50% van onze bevolking ouder was dan 65 jaar en dat cijfers zal de komende jaren alleen maar stijgen..

De ‘grijze druk' wordt hoog, zo lezen we in de meerjarenplanning en de ‘familiale zorgindex' stijgt, het aantal hoogbejaarden zal dus toenemen.

Bovendien ligt dit percentage in onze gemeente een stuk hoger dan in de ons omliggende gemeenten. We zullen ons dus moeten klaarmaken om ook de meest hulpbehoevenden nog meer te ondersteunen.
Daarnaast stellen we ons ook  de vraag of er wel inspanningen genoeg gedaan worden om ‘jonge mensen hier te houden' of ‘jonge gezinnen naar hier te lokken'.

Betaalbaar wonen is niet hezelfde als sociaal wonen

Betaalbare woningen moeten volgens fractie dus ook hoog op de agenda van bestuur staan.

En voor alle duidelijkheid betaalbaar wonen is niet hetzelfde als sociaal wonen. We moeten werk maken om jonge actieve werkende gezinnen aan te trekken en hiervoor is betaalbaar wonen een belangrijke sleutel

Nu weten we natuurlijk dat het project De Grote Heide momenteel on hold staat omwille van de beslissing van de Raad van State.

Bedankt trouwens om deze inkomst eindelijk uit de meerjarenplanning te halen zoals we al twee jaar geleden aanhaalden om ze een realistischer beeld te krijgen.

Maar we roepen het bestuur wel op om zo snel mogelijk werk te maken van dit dossier en ook in hierin de positie van Igemo te herbekijken zoals reeds gemeld tijdens de vorige gemeenteraden.

Een analyse van de tevredenheid van het personeel zeker na dit coronajaar zou zeker niet mogen ontbreken op deze meerjarenplannen.

Wat is de impact van het nieuwe werken, is onze organisatie klaar om een werksituatie te scheppen met een gezonde evenwicht tussen privé en werk.

Wat is de werkelijke impact van de coronacrisis op onze economie? En hierbij hgelinkt op onze inkomsten?

Gebrek aan visie zorgt voor ontsporing begroting

Voor N-VA is dit meerjarenplan wederom een optelling van losse initiatieven en mist het elke synergie , een duidelijke beleidsvisie en toekomstbeeld , wat tenslotte de eerste bedoeling is van een meerjarenplan.

Wij kunnen dan ook niet anders dan hierop een constructieve tegenstem te geven. Onze gemeente kan beter en verdient beter.