N-VA is het financieel nattevingerwerk van de meerderheid spuugzat.

Op 28 oktober 2021, over deze onderwerpen: 8. Visie op financiën

Geld uitgeven dat je niet hebt? In Bonheiden kan het....

Gisteren stond de beslissing over de plaatsingsprocedure en lastvoorwaarden voor de bouw van de nieuwe sportkeet op de agenda van de gemeenteraad van Bonheiden.

N-VA wil een snelle uitvoering van de nieuwe sportkeet maar binnen het vooropgestelde budget

N-VA heeft tijdens de vorige legislatuur het dossier van de nieuwe sportkeet mee opgestart. De huidige sportkeet is namelijk helemaal opgeleefd. De nood aan overdekte petanquebanen en deftige kleedkamers is gekend. De vorige bestuursploeg voorzag dan ook voldoende budget om aan deze noden te voldoen.

Het project afstemmen op een gedegen budgettair evenwicht binnen de totale begroting was en is de opdracht.

Dit is een logische werkwijze als je de gemeente wenst te besturen als een goede huisvader.

N-VA vroeg de beslissing te verdagen

N-VA wil voorkomen dat de gemeente ondemocratische en incorrecte handelingen doet en hiermee deontologisch zwaar in de fout gaat, en vroeg aan de gemeenteraad om de beslissing te verdagen tot na de begrotingsbesprekingen en de eventuele goedkeuring van de begrotingswijziging.

Het college vroeg in de voorgestelde gemeenteraadsbeslissing namelijk om het budget vast te leggen op 1.157.959,69 euro terwijl er maar 900.000 euro is voorzien in de begroting.

Het is dan ook onmogelijk en incorrect die voorgestelde beslissing goed te keuren.

Naast het ontbreken van de correcte beslissingsprocedure is voor N-VA het extra budget van 257.959,69 euro eveneens onbespreekbaar.

Hoe men aan de meerkost van 258.000 euro kwam stond niet in het dossier, en op vragen hieromtrent kon men niet antwoorden.

N-VA is het financieel nattevingerwerk van de meerderheid spuugzat.

De gemeentefinanciën staan meer en meer onder druk.

Tijdens een vorige gemeenteraad stelde de N-VA fractie vast dat naast de constante stroom van meeruitgaven er ook 1 miljoen minder inkomsten kunnen verwacht worden (dividend Fluvius)..

Schuldgraad stijgt met meer dan 650%

Bij ongewijzigd beleid zal de schuldgraad met maar liefst 650% stijgen tegen het einde van deze legislatuur. Het is hoog tijd dat men de tering naar de nering zet en de gemeentelijke schuldgraad niet nog meer laat ontsporen.

De meerderheid ging niet mee in de vraag van N-VA om het punt te verdagen.

Burgemeester Van Looy stelde dat het geld wel zal gevonden worden en ze een herschikking van de budgetten zullen maken. Op de vraag van de N-VA-fractie welk project er dan geschrapt zou worden om de meerkost te financieren kon men niet antwoorden.

De N-VA-fractie wil niet deelnemen aan incorrecte procedures en stemde resoluut tegen dit agendapunt.