N-VA is niet akkoord met de aanpassing van de dotatie naar de politiezone BoDuKaP

Op 2 maart 2019, over deze onderwerpen: Bestuur en financiën

Fractieleider Guido Vaganée geeft goede raad aan de nieuwe burgemeester.

Onze fractie verneemt dat de financiering van de politiezone ter discussie ligt en op dit ogenblik besproken wordt in het politiecollege en daaropvolgend zal geagendeerd worden op de politieraad.

De huidige berekening van de gemeentelijke dotatie is voortgekomen uit een logisch opgebouwde redenering die tevens aan de basis liggen van de huidige vertegenwoordiging in de politieraad van elke gemeente en anderzijds de verdeling van investeringen in elke gemeente zoals het nieuwe politiecommissariaat.

Wij vernemen dat de gemeente Sint-Katelijne-Waver voorstander is van een aanpassing van de dotatie en hierbij de KUL-norm als basis wil nemen.

Onze N-VA  fractie  kan niet akkoord gaan met een eventuele aanpassing van het percentage van de dotatie. Indien men enkel de KUL- norm zou hanteren als instrument voor de herberekening zou dit een meerkost van bijna 3% zijn voor onze gemeente zonder dat er een meerwaarde is in de werking van de politiediensten op het grondgebeid Bonheiden.

Onze N-VA fractie vraagt het volgende te beslissen:

1. De dotatie voorlopig niet te wijzigen
  2. Rekeninghoudend met het memorandum van VVSG de discussie te verplaatsen tot na de oprichting van de nieuwe federale regering en de bekendmaking van de standpunten aangaande in het nieuwe regeerakkoord.