N-VA vraagt aan gemeente om de functie "mijn burgerprofiel" snel te activeren op de gemeentelijke website

Op 17 februari 2021, over deze onderwerpen: Bestuur en financiën, Welzijn

 

Digitalisatie van onze dienstverlening moet de communicatie met burger sneller en efficiënter maken. Onze N-VA fractie vraagt om ook onze gemeente zo snel mogelijk aan te sluiten op het concept en  de header “mijn burgerprofiel” en deze te integreren op de gemeentelijke website.

Wat is “mijn burgerprofiel”?

Mijn Burgerprofiel is opgezet als een online profielpagina waar burgers hun persoonlijke gegevens terugvinden die bij de overheid bekend zijn.

Zowel op Vlaams, federaal als lokaal niveau. Gebruikers kunnen van daaruit ook doorlinken naar specifieke e-loketten.

Tot op vandaag zitten veel persoonsgegevens verspreid over verschillende instanties en beleidsniveaus. Dankzij Mijn Burgerprofiel heeft iedere gebruiker nu alle info bij de hand bij het invullen van aanvragen.Dat betekent minder vergissingen en ontbrekende documenten. En dus efficiëntiewinst voor de administratie.

Aansluiten is gratis

Aansluiten op Mijn Burgerprofiel kan in fases en is gratis bij Digitaal Vlaanderen. De Mijn Burgerprofiel-header op de website kan de eerste fase zijn om onze dienstverlening te integreren met Mijn Burgerprofiel.

Waarom nu?

Met de start van het vaccineren van onze inwoners is communicatie met de inwoner cruciaal om alles vlot te laten verlopen.

Mijn burgerprofiel heeft deze vaccinatie communicatie voor de burger geïntegreerd in haar proces.

Automatische communicatietool

Mijn Burgerprofiel biedt een handig extra communicatiekanaal met de burger. Die kan kiezen tussen passieve notificaties of een e-mail. Hij of zij ontvangt bijvoorbeeld een bericht als de status van een dossier verandert, of om te melden dat er informatie of een attest ontbreekt. U hebt een brief te versturen vanuit de administratie? Dat kan via Mijn Burgerprofiel voortaan meteen digitaal naar de federale eBox.

Dit wil zeggen dat onze burgers automatisch worden in kennis gesteld van de afspraak voor de vaccinatie en eventuele wijzigen worden ook onmiddellijk via de notificatie  kenbaar gemaakt aan onze inwoners.

Mijn burgerprofiel en Covid19

Dit is niet enkel gemakkelijk en efficiënt voor onze inwoners maar zal de communicatie vanuit het vaccinatiecentrum ook een stuk ontzorgen.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat gemeenten nu massaal willen aansluiten op de header “mijn burgerprofiel” van de Vlaamse overheid.

Via onderstaande link kan je de reeds aangesloten lokale besturen consulteren en volgens onze informatie hebben nog meer dan 60 gemeenten hun aanvraag ondertussen ingediend.

https://overheid.vlaanderen.be/informatie-vlaanderen/ontdek-onze-product....

N-VA vraagt om een versnelling hoger te schakelen.

N-VA vraagt het college om de header" mijn bugrerprofiel" versneld te implementeren op de gemeentelijke website en plaatste dit punt op de agenda van de gemeenteraad van 24 februari 2021

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is