N-VA vraagt aan gemeentebestuur ondersteuning dementievriendelijk initiatief in den Olm

Op 20 januari 2023, over deze onderwerpen: Welzijn

Het is niet de eerste keer en waarschijnlijk ook niet de laatste keer dat het item “dementievriendelijke gemeente" op een politiek forum en dus ook tijdens onze raad voor maatschappelijk welzijn aan bod komt.

Stijging van aantal mensen met dementie tot 55%

Het aantal mensen met dementie zal de komende jaren fors toenemen en dat zal ook zo zijn in Bonheiden.Men verwacht tegen 2050 een stijging van zowat 55% van het aantal mensen met dementie.

Als gemeente hebben wij de plicht erover te waken dat mensen die “anders zijn” ook hun plaats hebben.

Een dementievriendelijke gemeente vertrekt vanuit de noden en behoeften van zijn bewoners met dementie, hun familie en hun mantelzorgers. Mensen met dementie leven niet alleen, als gemeenschap moeten ook wij daar zorg voor dragen.

We kunnen dementie niet uit de wereld helpen, maar als gemeente kunnen wij initiatieven steunen, ook als die relatief kleinschalig zijn.

Vrijwilligers aan het werk in Den Olm

Ik weet zo van een initiatief in het Woonzorgcentrum Den Olm, waar men op zoek is naar vrijwilligers, die samen met de mensen met dementie (die niet noodzakelijk in Den Olm moeten verblijven), willen meewerken aan allerlei activiteiten.

Die activiteiten zijn zeer divers … het is de bedoeling dat die vrijwilligers, samen met die mensen, bv. confituuur maken, steriliseren in de bekende weck-potten, naaien, breien, knutselen, timmeren, … kortom het gaat om een ver doorgedreven vorm van bezigheidstherapie, waarin die mensen een stukje van zichzelf kunnen terugvinden.

Het is geenszins de bedoeling om hiermee concurenntie aan te gaan met andere initiatieven, met het aanbod in bv het Lokaal Dienstencentrum, omdat dit initiatief zich absoluut beperkt tot mensen met dementie.

Dit initiatief kadert perfect in de organisatie van een "dementievriendelijke gemeente".

Raad van maatschappelijk welzijn van 25 januari 2023

De N-VA fractie in hoofde van raadslid Marcel Claes vraagt aan de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 januari 2023 de volgende beslissing te nemen:

De gemeenteraad vraagt aan het vast bureau om dit initiatief te ondersteunen.

Artikel 1 : logistiek te ondersteunen met bvb aankoop van fruit, groenten en materialen,….

Artikel 2 : Financieel te ondersteunen doormiddel van de uitbetaling van vrijwilligersvergoedingen

Wij zouden het, in naam van al de betrokkenen, ten zeerste appreciëren dat hierop een positief antwoord gegeven wordt. Wordt vervolgd.....