N-VA vraagt opmaak laadpaalplan Bonheiden-Rijmenam

Op 13 juli 2021, over deze onderwerpen: Leven & wonen, Mobiliteit & Openbare Werken

Opmaak actieplan elektrisch laden en  bestuderen projectoproep  Semi-publieke laadpunten

In de krant :

• “Minister Somers verwacht van gemeenten "laadpaalplan" voor elektrische auto's, lokale besturen bezorgd over uitvoering”
  • De federale regering besliste om vanaf 2026 alleen nog emissievrije salariswagens fiscaal te stimuleren..
  • Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters lanceert de projectoproep voor (semi-)publieke laadpunten op privaat domein. Ze voorziet hiervoor een budget van 3 miljoen euro. De oproep kadert in de ambitie van minister Peeters om tegen 2025 30.000 extra (CPE) laadpunten te voorzien.
  • Een kabel over de stoep leggen, laadpalen op parkings van supermarkten of een laadpaal nabij je huis zodra je een elektrische auto hebt gekocht. Het zijn enkele voorbeelden die Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) op tafel legt om tegen 2030 66.000 laadpunten in Vlaanderen te realiseren. Somers verwacht nu van elke gemeente een laadpaalplan om dat doel te bereiken. De Vlaamse regering zal de lokale besturen daarin ondersteunen.

Buiten het bedenkelijke opbod van het aantal laadpunten tussen 2 O-VLD ministers in de Vlaamse regering is de boodschap duidelijk:

De lokale besturen moeten de lead nemen om de extra laadpunten te voorzien op het openbaar en semi-openbaar domein.

• “De Vlaamse regering zou de lokale besturen een handleiding bezorgen met modelbesluiten en hen ondersteunen in het uitrollen van goede initiatieven die vandaag elders al bestaan", klinkt het in een persbericht. "Aan de hand van enkele eenvoudige gemeenteraadsbeslissingen kunnen we het gebruik van elektrische wagens enorm stimuleren. Ook een bevraging  van de intenties  van de bevolking om in de toekomst een elektrische auto aan te kopen zal de nodige informatie moeten bijeen schrapen.”

Projectoproep moet opladen tijdesn de werkuren mogelijk maken

De projectoproep  van minister Peeters over (semi-)publieke laadpunten op privaat domein richt zich op laadinfrastructuur die minstens 10 uur per dag publiek toegankelijk is.

• “Het kan dus gaan over parkings aan horeca, supermarkten maar evengoed ook om tankstations”, aldus minister Peeters. “Iedereen moet er kunnen laden, het moet gaan om groene stroom en de statische en dynamische info over de oplaadpunten moet gedeeld worden.  De bestuurder moet zo de nodige info krijgen over het laadpunt: is er een wachttijd? Wat is de prijs? Wat is het vermogen? …”

De oproep werd gelanceerd via www.milieuvriendelijkevoertuigen.be en de aanvragen kunnen ingediend worden tot 1 september 2021. De subsidie bedraagt 20% van de kostprijs, geplafonneerd op 1000 euro per CPE. De projecten moeten binnen de 2 jaar gerealiseerd worden.

De volledige projectoproep kan je bekijken via onderstaande link.

N-VA vraagt actie van het gemeentebestuiur op de gemeenteraad van juni 2021

De N-VA fractie vraagt aan het college om onverwijld initiatief te nemen om de mogelijkheden te bekijken of de gemeente Bonheiden samen met haar lokale bedrijven een project kan indienen  binnen de projectaanvraag en hiermee de 20% subsidies kan inzetten in lokale projecten.

De N-VA fractie vraagt  aan het college om dringend een bevraging te organiseren bij zijn inwoners en bedrijven  over de intenties tot elektrische mobiliteit en elektrisch laden, en deze in kaart te brengen.

De N-VA vraagt om na het verzamelen van de nodige data en gegevens  de commissie mobiliteit samen te roepen en de resultaten te bespreken ter voorbereiding van de opmaak van een lokaal actieplan zoals gevraagd door minister Somers.

Het punt werd unaniem aangenomen op de gemeenteraad van 30 juni 2021

Suggestie:

Als N-VA fractie doen wij enkele suggesties over thema’s binnen het concept elektrisch laden die van toepassing kunnen zijn en best bevraagd worden bij de toekomstige gebruikers.( niet limitatief)

1. Waar zou je het liefst laden: thuis, op het werk of op het openbaar domein?
  2. Om de capaciteit te berekenen kan men best de kmo’s bevragen over de strategie voor hun toekomstig bedrijfswagenpark
  3. BI-directioneel laden ?
  4. Laadpalen op voetpaden?
  5. Thuisladen met kabel over het voetpad?
  6. Zijn snelladers nodig in onze gemeente?
  7. Moeten we thuisladen sensibiliseren of moeten we als gemeente investeren in openbare laadpalen?
  8. Kiezen we voor gecentraliseerde laadpleinen of afzonderlijke parkeerplaatsen?
  9. Moet de parkeerstrategie aangepast worden aan de laadcyclus van voertuigen?
  10. Moet het laadtarief ook voorzien in een wachttarief of de mogelijkheid van een "oprotpremie", zoals die al in Nederland gebruikt wordt. "Wanneer je snel weggaat, op het moment dat je wagen geladen is aan een laadpunt, krijg je een verminderd parkeertarief."