N-VA vraagt tevredenheidsanalyse van en voor het personeel van onze gemeente

Op 27 september 2021, over deze onderwerpen: Personeel

Onze N-VA fractie ontvangt heel wat signalen over de groeiende ontevredenheid van het personeel op de verschillende diensten van de gemeente.

Door een gebrek aan betrokkenheid ,transparantie en toegankelijkheid van de hiërarchische meerdere worden conflicten niet op tijd gesignaleerd en opgelost. Hierdoor hopen frustraties zich op met als gevolg dat werknemers minder gemotiveerd geraken en zelfs uitvallen door ziekte of de organisatie verlaten.

Het personeel loopt er soms echt ongelukkig bij.

Nochtans is gelukkig zijn de sleutel tot meer samenwerking, respect en productiviteit.

Het nastreven van geluk is een belangrijk fundament van de westerse samenleving. De werknemers van vandaag nemen dit zeer serieus. De moderne medewerker (van elke generatie) gaat steeds vaker voor geluk, zowel thuis als op het werk. Werknemers veranderen zelfs van baan om dat te bereiken.

Tevreden werknemers zijn veel productiever dan ontevreden werknemers

De relatie tussen de tevredenheid, betrokkenheid en prestaties van werknemers is door allerlei verschillende onderzoeken glashelder bewezen.

Tevreden werknemers zijn meer betrokken. En betrokken werknemers hebben een hogere productiviteit en minder ziekteverzuim.

Een gezonde werkomgeving is belangrijk. Een positieve werkcultuur moedigt vriendschappen tussen werknemers aan, verbetert het persoonlijk welzijn en levert uiteindelijk meer winst op. U krijgt productievere en betere werknemers dankzij betere werkrelaties. En dit is goed voor hun creativiteit en probleemoplossingsvaardigheden.

Een gevoel van samenhorigheid op het werk is belangrijk. Als werknemers het gevoel hebben dat hun collega's en managers echt om hen geven, kunnen ze problemen en uitdagingen beter aan, zowel thuis als op het werk.

Tevreden werknemers zijn minder gestrest. Veel stress leidt vaak tot emotionele en lichamelijke problemen die kunnen leiden tot een hoger ziekteverzuim. Tevreden werknemers komen vaker op het werk. En dit draagt weer bij tot een hechtere werkcultuur.

Werknemers willen doen waar ze goed in zijn

De huidige werknemer wil meer dan alleen een loonstrookje. Ze willen een doel hebben en de kans om hun vaardigheden aan te scherpen. 60% van de werknemers vindt het erg belangrijk dat ze in hun baan kunnen doen waar ze goed in zijn. En het is goed voor de gemeente als er een beroep wordt gedaan op hun sterke kanten: het leidt tot productinnovaties en een stabiel personeelsbestand.

De balans tussen werk en privé betekent voor iedereen wat anders. Daarom zijn open communicatie en kennis van de prioriteiten van uw werknemers van essentieel belang.

Welzijn is belangrijker dan een 'leuke' ervaring

Vroeger waren groepsactiviteiten voor werknemers genoeg om een positieve werkplek te creëren. Maar de tijden zijn veranderd en de nadruk ligt nu op welzijn.

Welzijnsinitiatieven gaan over belangrijke zaken, zoals minder stress en een grotere emotionele veerkracht. De beste, meest betrokken werknemers lopen het grootste risico op een burn-out doordat ze constant te veel werk op hun schouders nemen. Als u hun welzijn verbetert, kunnen ze blijven werken en resultaten boeken.

Ontevreden werknemers gaan ergens anders op zoek naar hun geluk

We leven in een tijd waar personeelsverloop onze dienstverlening in de gemeente onder druk zet. Zie maar de personeelsproblematiek op de dienst Ruimtelijke ordening of personeel… In de wereld van vandaag blijven werknemers vaak maar één of twee jaar voordat ze overstappen naar een andere baan met een betere werkcultuur.

Een gemeente is een dienstverlenende overheid voor burgers en lokale bedrijven.

Het grootste kapitaal is het personeel.

Ze zijn niet enkel het eerste aanspreekpunt voor onze burgers maar bezitten ook de nodige expertise om de doelstelling opgemaakt door het gemeentebestuur in de praktijk om te zetten.

N-VA vraagt aan de gemeenteraad om het college van burgemeester en schepenen de opdracht te geven dringend werk te maken van het welzijn van  medewerkers bij het gemeentebestuur en hiervoor een werknemerstevredenheidanalyse te maken.

Een enquête/analyse over medewerkerstevredenheid kan – mits de juiste aanpak – een schat aan informatie opleveren. De feedback van de medewerkers is heel waardevol en helpt het bestuur om nieuwe inzichten te verwerven en werk te maken van meer gelukkige werknemers.