N-VA wil thermische scan van alle woningen in Bonheiden-Rijmenam gratis aanbieden

Op 20 september 2022, over deze onderwerpen: 10. Milieu en energie

De energiecrisis maakt burgers, overheden en bedrijven stilaan radeloos.

Ook in Bonheiden-Rijmenam?

Vlaams energieminister Zuhal Demir (N-VA) wil op termijn van alle woningen in Vlaanderen nagaan hoe goed – of eerder hoe slecht – ze geïsoleerd zijn. En dat via thermografische luchtfoto’s of gevelscans. In de hoop veel Vlamingen ervan te overtuigen hun woning te renoveren.

De gemeente Bonheiden heeft in haar klimaatactieplan deze maatregel reeds opgenomen onder actiepunt 4229  http://https://bonheiden.futureproofed.com/action/4294

Fluvius nam enkele jaren geleden een warmtefoto van Bonheiden. Dat gebeurde uiteraard niet zomaar. Op die manier kennen we de isolatiegraad van alle daken in Bonheiden.

Wist je dat het dak verantwoordelijk is voor het meeste warmteverlies van een woning, tot zelfs 30% van het totale warmteverlies? Hoe roder het dak kleurt, hoe meer warmte het dak verliest. Dat betekent hogere energiekosten en het is bovendien slecht voor het milieu.

Er is dringend een actualisatie nodig van deze scan en dit liefst gecombineerd met een gevelscan.

Gratis thermische gevelscan ook voor Bonheidenaars?

Inwoners van Berlaar, Bornem, Duffel, Puurs-Sint-Amands, Sint-Katelijne-Waver en Willebroek kunnen een GRATIS thermische gevelscan aanvragen bij STEKR https://stekr.be/ons-aanbod/energie/

Een adviseur van Stekr komt langs bij je thuis, op een afgesproken tijdstip. Ben je niet thuis tijdens de afspraak? Dan wordt er enkel een foto van je gevel genomen. Ben je wel thuis, dan kan onze adviseur ook binnen foto’s nemen. Je ontvangt achteraf steeds de scans van je woning via mail, inclusief aangepast advies.

De komende koude periode is een cruciaal moment om ook In Bonheiden hiermee aan de slag te gaan want de temperatuur mag niet hoger zijn dan 10 graden om de scan uit te voeren.

Samen komen we de winter door

Het aanbod van de thermische scan staat of valt met de inzet van vrijwilligers Dankzij de hulp van vrijwilligers kan Stekr de thermoscans gratis aanbieden.

Laat ons , gemeente en inwoners, samen de handschoen opnemen en elkaar helpen om via structurele ingrepen de energiefactuur te matigen.

Concreet ga je als vrijwilliger-na een opleiding- als woningscanner langs bij buren, familie en dorpsgenoten. Je brengt met een thermografische camera de woning in kaart en maakt een rapportje op met aanbevelingen voor de eigenaars.

Wat kan je als burger zelf doen?

Het korte antwoord: minder verbruiken. De meest voor de hand liggende besparingstip is de thermostaat lager zetten en je wat warmer kleden. Een binnentemperatuur van slechts 19 graden maakt in het verbruik een wereld van verschil.

Ook minder lang en minder warm douchen en minder ruimtes in huis verwarmen zijn een stevige besparing. Met wat eenvoudige middelen zoals isolatiestrips of dikkere gordijnen daalt het verbruik in een niet zo goed geïsoleerd huis. Wie die mogelijkheid heeft, kan ook meer op kantoor werken in plaats van thuis.

Een controle op de afstelling van de warmteketel staat ook hoog op het lijstje met quick wins om gas te sparen. Een minder milieuvriendelijke optie is de houtkachel meer aansteken.

Wie budgettair wat meer ruimte heeft en op de lange termijn kan handelen, kan een warmtepomp of zonnepanelen installeren. Ook de ramen door hoogwaardig isolatieglas vervangen, vermindert het verbruik, net zoals extra isolatie in het dak of in de spouwmuren.

Extra editie Rijmheide : Alle beetjes helpen

Een dringende gebundelde communicatie van tips om energie op korte termijn te besparen kan een wezenlijk verschil maken voor onze inwoners.

De gemeente kan hierin het voortouw nemen met een extra editie van de Rijmheide

Onze N-VA fractie vraagt op de gemeenteraad van september 2022 de volgende beslissingen te nemen:

Beslissing:

De gemeenteraad vraagt aan het college van Burgemeester en schepenen met Fluvius contact te nemen en een actualisatie van de thermografische luchtfoto’s te vragen voor het grondgebied van Bonheiden en Rijmenam.
De gemeenteraad vraagt aan het college van Burgemeester en schepenen met Stekr contact te nemen en mee in te stappen in het project van de thermische gevelscans voor ons grondgebied.
De gemeenteraad vraagt aan het college van Burgemeester en schepenen de communicatiedienst de opdracht te geven een extra editie van de Rijmheide uit te werken met de bundeling van tips en steunmaatregelen die op korte-middellange en lange termijn het huishoudelijk energieverbruik kunnen matigen .