Nationale erkenning voor het Bonheidens mobiliteitsbeleid

Op 9 juni 2018

Award duurzame mobiliteit voor gemeente Bonheiden

Niet alleen op Vlaams niveau viel Bonheiden deze week in de prijzen, maar ook federaal lagen er overwinningen te rapen.

Donderdagavond kreeg de gemeente in Tour & Taxis in Brussel een van de negen Belgische Milieu- en Energieprijzen. De presentator van de avond was de Keerbergse Mechelaar Christophe Stienlet.

"We verleiden mensen om zich op een andere manier te verplaatsen" Guido Vaganée

De Milieu- en Energieprijzen werden al voor de dertiende keer uitgedeeld. Naast tal van bedrijven was Bonheiden het enige openbare bestuur dat in de prijzen viel. De gemeente won in de categorie duurzame Mobiliteit.

Opnieuw mochten burgemeester Guido Vaganée (N-VA) en mobiliteitsambtenaar Raf Bogaerts de bloemen in ontvangst nemen.

Deze keer uit handen van kabinetsmedewerkers van Waals minister van Mobiliteit en Leefmilieu Carlo di Antonio (cdH): “Als enig openbaar bestuur kregen we de prijs omwille van onze algemene mobiliteitsaanpak. Er waren drie genomineerden waaronder wijzelf, Triviatech SPRL uit Glimes en Cyclo Serrurier uit Brussel.”

Het ging deze keer dus niet alleen om de fietsaanpak, maar globaler. “De jury apprecieerde onze aanpak om sluipverkeer te vermijden in combinatie met een incentive programma en de duurzame visie. Het was voor hen de ideale mix”, zegt de burgemeester.

Geen wijzende vinger

“We verleiden mensen om zich op een andere manier te verplaatsen. We wijzen hierbij niet met de vinger, maar geven alternatieven.” Ook ‘luitenant’ Raf Bogaerts vervoegde opnieuw de burgemeester: “We zijn voor de jury een voorbeeld hoe een kleinere gemeente met slechts één mobiliteitsambtenaar inspirerend werkt naar andere instellingen, bedrijven en besturen toe. Het afgelopen jaar kregen we maar liefst tachtig aanvragen van derde partijen om de mobiliteitsaanpak in Bonheiden ter plekke te bezoeken”, aldus Bogaerts.

In de jury zetelden verschillende profs uit Brussel, Wallonië en Vlaanderen. Ook delegaties van Luminus, Ernst & Young en Logistics de Wallonia gaven oordeel.