Ook arbeidsmarktbeleid bewijst communautair gehalte van elke dossier

Op 3 juli 2018

Naar aanleiding van de plenaire vraag van Kamerlid Wim Van der Donckt aan minister Peeters over de nijpende krapte op onze arbeidsmarkt stelde commentator Carl Devos tijdens ViIla Politica dat er volgens de N-VA “een defederalisering dus staatshervorming moeten komen op dit domein” - lees het arbeidsmarktbeleid.

Het is reeds herhaaldelijk gezegd: alles in dit land is communautair. België is twee landen. Elk dossier wordt bekeken vanuit 2 invalshoeken: de Brusselse geluidsnormen, de verkeersregels, het fameuze eurostadion, de hervorming van het rijbewijs, de naleving van de taalwetten in Brussel, de artsenquota, de opvolger van de F-16, het stakingsgedrag, de politiezones in Brussel,  het asielbeleid, de houding van de vakbonden, de activering van de werklozen, de werkloosheidsuitkering, de werkloosheids- en werkzaamheidscijfers …

Er zijn dus fundamenteel verschillende visies over het sociaaleconomisch beleid, migratie, justitie, sociale zekerheid … Er is een democratisch deficit met twee gesplitste publieke opinies.

Wim Van der Donckt wenst dringende stappen richting defederalisering van de arbeidsmarkt om homogene bevoegdheidspakketten te creëren, zodat Vlaanderen zijn economisch lot in eigen handen kan nemen.

Voor de commentaar van Carl Devos verwijzen we naar de link: https://www.facebook.com/wim.vanderdonckt/videos/10211792373592567/?t=1

Deze commentaar is afkomstig uit Villa Politica van de VRT van 28 juni 2018.