Opzetten en uitbouwen van een lokaal e-inclusiebeleid.

Op 17 augustus 2021, over deze onderwerpen: Welzijn

De coronacrisis heeft de nood aan digitale inclusie aangescherpt om de gelijke kansen van iedereen in de digitale samenleving te garanderen. Een studie van de Koning Boudewijnstichting wijst uit dat tot 40% van de Belgische bevolking zwakke digitale vaardigheden heeft. Dit percentage stijgt tot 69% bij mensen met een laag inkomen en een laag opleidingsniveau. Een gebrek aan vaardigheden en ondersteuning zorgt ervoor dat burgers worden uitgesloten binnen tal van aspecten van de digitale maatschappij.

Subsidieoproep gemeenten via Vlaams relanceplan

De Vlaamse regering  lanceerde in kader van het Vlaamse relanceplan een subsidieoproep om gemeenten financieel te ondersteunen bij het uitbouwen van een sterke lokale e-inclusiewerking.De projectoproep beoogt projecten van lokale besturen die de opstart van een lokaal e-inclusiebeleid mogelijk maken en/of verder uitwerken en die inzetten op:

• Het opzetten van concrete innovatieve en opschaalbare acties.
  • De acties moeten inzetten op meerdere aspecten van digitale inclusie: toegang, digitale vaardigheden en ondersteuning, met focus op kwetsbaren in hun gemeente.
  • Werk maken van een structureel en duurzaam digitaal inclusiebeleid vereist heel wat expertise De gemeente kan zich hierbij laten ondersteunen door experten in digitale inclusie.
  • Het verbeteren van de toegankelijkheid van de lokale digitale dienstverlening.

Mediawijs bracht reeds de verschillende bovenlokale partnerorganisaties in kaart waarop de gemeente Bonheiden een beroep kunnen doen voor het vormgeven van hun lokaal digitaal inclusiebeleid, de prioritering van acties en doelgroepen, de uitrol van digitale inclusieacties, en de evaluatie van het opgezette beleid.

Dit kan enerzijds proactief via het laten ontwikkelen, testen en implementeren van inclusion-by-design tools. En anderzijds retroactief aan de hand van het laten ontwikkelen, testen en implementeren van een toegankelijkheidscheck

Tot 200.000 euro subsidie per jaar

De gemeente Bonheiden kan intekenen op het aanbod en kan gedurende maximum 3 jaar een beroep doen op projectsubsidies (max. 200.000 euro). In totaal heeft Vlaanderen 5 miljoen euro voorzien.

De projectsubsidie aanvragen kan tot maandag 4 oktober 2021 (12 uur).

De gevraagde middelen moeten in de aanvraag voldoende verantwoord worden en er moet een cofinanciering worden voorzien van 20 procent

N-VA blijft op de digitale nagel kloppen

N-VA  bracht dit thema al eens ter sprake op vorige gemeenteraden

De inzichten zijn er, door de projectoproep kan er mits steun van Vlaanderen ook effectief werk van gemaakt worden.

Het ingediende project moet voldoen aan volgende criteria:

• het uitbouwen van samenwerking met andere lokale besturen en lokale partnerorganisaties.
  • gericht inspelen op digitale uitdagingen binnen de  gemeente en de omliggende gemeente binnen de regio.
  • het ontwikkelen van innovatieve en nieuwe acties die opschaalbaar zijn richting andere lokale besturen in Vlaanderen. Daarbij wordt gevraagd om deel te nemen aan de lerende netwerken die zullen opgezet worden om informatie en kennis te delen

De N-VA fractie vroeg aan de gemeenteraad om het college aan te zetten tot actie

voorstel van beslissing:

De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om samen met de dienst ICT en welzijn een lokaal e-inclusiebeleid op te zetten.
De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepen om te onderzoeken dat er een subsidieproject kan ingediend worden bij de Vlaamse overheid ter ondersteuning van het e-inclusiebeleid.